Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hane73
Hej!
Jag köpte i vintras en xc70 2016 Classic summum BE pro, voc och exteriört stylingpaket. Den har nu gått 1700 mil och jag kör ca 3000 mil per år. Jag kör även en del i tjänsten och har möjlighet till personalbil. Min fundering är när det är bästa att sälja min xc70 rent ekonomiskt? Jag kör ju ganska mycket så den faller ju ganska mycket varje år. Är det vettigt att sälja den i höst med kanske 2500 mil på mätaren och skaffa personalbil eller ska jag behålla den till 6000 eller 8000 mil? Vad kan vara vettigast ekonomiskt?
Mvh/Hans
av antstein
Det bör ju vara vettigast att kränga den direkt i sådana fall. (Om du ställt upp kalkylen egen bil kontra personalbil och personalbil redan vunnit matchen)
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom värdeminskningen är den största kostnaden för bilen, och den avtar efterhand (rätt kraftigt i början), är det bäst att behålla bilen så länge som möjligt. Typ 15 år eller så, sen kanske rost och annat blir jobbigt att hålla undan. Beror ju rätt mycket på hur du sköter den.
Sen kanske du inte vill ha den så länge, men det är en annan sak.
av Malmstroem
Mest ekonomiskt är att köra tills du börjar få höga reperationskostnader. Få bilar är så billiga att äga som gamla skrothögar...

Hur säker är du på att du kommer att fortsätta hos den arbetsgivare som ger dig personalbil? Det kan vara skönt att äga sin bil ibland.

För att din bil ska bli billigare än en liknande personalbil torde du behöva behålla den kring sex år eller så. De sista årens relativt låga värdeminskning brukar göra det billigare. Vill du inte behålla bilen så länge skulle jag nog bytt så snart som möjligt. Jag skulle i alla fall ha kontrollerat vad jag fått i inbyte och räknat på det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även en "gammal skrothög" kan vara billigare att äga, trots att man ibland behöver reparera för mer än vad försäljningsvärdet är.
Att lägga tjugotusen på att fixa en bil som är tio år gammal är ändå inte dyrt, om du kan köra i fem år till med det fixet, exempelvis. Fyratusen om året jämfört med värdeminskningen på en ny bil, som faller tvåhundratusen på tre år.

Innan jag kom mig för och köpte den XC70 jag har nu (det är en 2012:a, nu sex år gammal och med 22000 mil bakom sig) hade jag två bilar, båda av 1994 års modell. Tillsammans hade de gått 80000 mil. Den ena hade jag haft sen den var ny. Det gick bra det också, fast då får man räkna med att man får hålla sig med två, så man kan köra med den ena när den andra står stilla en vecka eller så ibland.

Men så tyckte jag det var dags att sluta vänta på hjullastare och traktorer för att få ut ekipaget här och där, så jag köpte en med fyrhjulsdrift. Då sålde jag den ena gamlingen och den andra fick motorhaveri, så den fick gå till skroten.
Ån så länge känner jag inte att min XC70 inte uppfyller de behov jag har av bil, så den får gå ett tag till. Jag har tittat på exempelvis V90 Cross Country, men den känns liten så snart jag lyfter bagageluckan och instängd så snart jag försöker glo ut genom sidofönstren. Ingen vidvinkelspegel på högersidan heller, som min XC70 har. Den är guld värd när det ska backas med släp.
Användarvisningsbild
av MartinS
antstein skrev:Det bör ju vara vettigast att kränga den direkt i sådana fall. (Om du ställt upp kalkylen egen bil kontra personalbil och personalbil redan vunnit matchen)
+1
av Schmoyoho
Det rent ekonomiskt bästa hade ju varit att aldrig ha köpt XC70:n till att börja med. Att köpa en ny/nästan ny bil är väl bland de sämsta köpen man kan göra. Men nu när du väl har den tycker jag personligen du ska behålla den. Inga ekonomiska argument bakom det, tycker också bara om tanken på att äga sin egen bil bättre än att ha en personalbil.
apersson850 skrev:Ingen vidvinkelspegel på högersidan heller, som min XC70 har. Den är guld värd när det ska backas med släp.
Nordamerikanska marknaden har bara en vidvinkelspegel på deras P3:or, så knepet där är att köpa en högerspegel från en RHD-bil som också bara har 1st, men på motsatt sida som en LHD. Ifall det var en dealbreaker i bilspekulationerna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, jag köpte speglar till högerstyrda bilar till 700, 800 och 900, när jag hade sådana. De hade inte heller vidvinkel vid passagerarsidan.

Nä, jag var på jakt efter en begagnad XC70 när jag köpte min bil. Men så insåg jag att D5 i en 2011 var mycket trevligare än den i en 2008, och då var det inte lätt att hitta en så ny som ändå var begagnad som jag ville ha. Så den affären blev några hundra tusen dyrare än det var tänkte från början.
av joelf
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Då var det dags at byta in den gamla trotjänare till en ny v90 cc. Jag har haft min xc70 D4awd -14 automat i 3år och 4månader 19000 mil (!)
utrustning momentum, Business ,skinn och VOC
Kostade ny 350tkr, inbyte nu: 185tkr, i handeln 227tkr.
Kostnader:
4127kr/året i skatt
Reparationer: 0kr har inte bytt en pinal, vare sig bromskivor, bussningar eller något. (Bromsklossar i service)
Däck: Vinterdäcken rullar fortfarande, sommardäck en ny omgång 5700kr
Service:
3000: 2600kr
6000: 4100kr
9000: 3500kr
12000: 4000kr+4000kr (Gjorde service på automatlådan ingår inte i programmet)
15000: 2600kr
18000: 12800kr (kamrem)
Försäkring får ni kolla på er själva :D

Snittförbrukning: 0,68

Notera att servicepriser och däck är utan moms.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Även en "gammal skrothög" kan vara billigare att äga, trots att man ibland behöver reparera för mer än vad försäljningsvärdet är.
Att lägga tjugotusen på att fixa en bil som är tio år gammal är ändå inte dyrt, om du kan köra i fem år till med det fixet, exempelvis. Fyratusen om året jämfört med värdeminskningen på en ny bil, som faller tvåhundratusen på tre år.
Det där Pärsson är ju hållbarhet med hållbarhet på toppen. Inget "jag har köpt hybrid så nu kan jag skita ner allt jag vill". Det är ju det som ska till om vi inte ska plundra vår planet innan mina två härliga barn tar över kontrollen.

+1 på den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]