Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en V70 II D5 -08 Summum som precis rullat 14000 mil.
Bilen har alltid gått tyst och fint utan irriterande knirrande intedningsdetaljer.
För tre veckor sen var jag inne på Volvo och fick ac-kompressorn bytt då det verkade som om den höll på att packa ihop (oljud vid accelerationer).
Efter bytet så låter det inte längre vid accelerationerna.
DOCK uppkom ett annat riktigt störande ljud efter att jag hadie haft bilen inne hos Volvo. Det har börjat skramla något fasligt i instrumentbrädan. Det låter som om det sitter en mugg i hårdplast fylld med plastkulor som vibrerar ca.10 cm rakt bakom larmdioden och som skramlar i varvtalen 1100-2000. Det låter alltså vid varje acceleration och när man tex ligger i 6e växeln på en 80 sträcka (vilket jag gör dagligen mellan jobb och hem). Slår jag på instrumentbrädan skramlar det också. Trycker jag med handen mot instrumentbrädan på platsen där ljudet kommer från, 10 cm bakom larmdioden, under färd så slutar det skramla.
Vad kan helt plötsligt lossat och börja skramla??
Det kan väl inte finnas någon koppling mellan ac-kompressorbytet och skramlandet, eller? Det inträffade förvisso samtidigt men....
Kan jag komma åt att kolla vad som skramlar på ett lätt sätt eller måste man riva hela instrumentbrädan?
Tacksam för hjälp då det är riktigt störigt.
Senast redigerad av 1 Stoffemannen78, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har samma på min när det är varmt ute och i bilen, undrar också.
av monza
Kan vara att jag också har nån vibration under "locket" bara på rejält låga varv.
av Desmodue
Klassiskt att det skramlar uppe vid instrumentbrädan. Förra bilen lade jag en genomskinlig slang mellan framrutan och instrumentbräda och det slutade, dags att göra likadant på nuvarande bil.
av Stoffemannen78
Desmodue skrev:Klassiskt att det skramlar uppe vid instrumentbrädan. Förra bilen lade jag en genomskinlig slang mellan framrutan och instrumentbräda och det slutade, dags att göra likadant på nuvarande bil.
Känns ju som en liten nödlösning att trycka dit en plastslang....tack för tipset i alla fall.
Hade varit skönt om man kunde lokalisera huvudproblemet direkt i stället för att dölja det.
av Stoffemannen78
Nu har jag nog lyckats identifiera var ljudet, eventuellt(!!), har sitt ursprung.
Det visar sig att vibrationerna som ligger till grund för skramlandet är i schaktet där larmdioden/skymningsreläet är monterat. Om jag demonterar hela larmdiodenheten så vibrerar och skramlar det något fasligt i instrumentbrädan men om jag bara sätter fingret mot kanten på schaktet så tystnar det. Hade en idé att jag kanske kunde staga upp det underifrån men det verkar som om luftflödet till framrutan får sin matning rakt nedanför detta område och det är alltså tomrum neråt.
Någon som har en idé på vad jag skulle kunna göra härnäst?
//Stoffe
av Stoffemannen78
Stoffemannen78 skrev:Ahh, ska kollas med lokala Volvoverkstaden. Service om tre veckor så jag passar på då.
Tack!

Så, då har jag varit på servicen och även fått kollat TJ19843 som eventuellt skulle stoppa skramlandet i instrumentpanelen. Det gjorde det INTE!
Verkstaden konstaterade att det inte var rör till klimatanläggningen som var boven.
Återstår att prova slangtricket i alla fall. Någon som vet vilken dimension som slangen ska ha? Ska man klämma ner den helt mellan instrumentpanelen och vindrutan så att slangen inte syns?
/Stoffe

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]