Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:Då är jag lite nyfiken på vad det sitter för låda i bilen eftersom den är 6 växad. ? Vem har installerat den? :D

Nej alltså jag var ironiskt, är vanliga standard lådan med 5 växlar och back.
Tack för bra svar och bra synpunker.
Nu är oljan bytt.
Synpunkten att först lossa påfyllningspluggen var bra! Sällan folk i allmänhet har så stora hylsor som här krävs, jag hade 1 tums och den gick bra. Med dubbla förlängningar blev det bekvämt att lossa. Avtappningspluggen kräver 24 mm fast eller ringnyckel, även det lite ovanligt i hemma-verkstaden.
Jag satt en 50 cm slang på en tratt och hängde upp för påfyllningen. Det tar sin tid att fylla då ju oljan skall rinna ner överallt bland kugghjulen.
Även klurigt att hålla bilen helt i våg så att alla olja går in. Med pallbockar och flyttning av domkraft gick det bra.

Huruvida den blir mer lättväxlad, tystare etc är svår att avgöra. Men man vill ju gärna inbilla sig att det blir bättre efter ett sådant jobb. Och visst kändes det skönt att provköra.
VX-lådan har alltid gått närmast perfekt.

Vi får se om jag kommer hem från månen med denna bil nu då.
Dvs 385 000 km ggr två, plus rundningen av månen, dvs totalt c:a 800 000 km.
Ny/bättre olja brukar främst visa sig när den är kall, som vid kallstarter i svenska vintrar. Likaså håller oljan bättre när den blir riktigt varm, som visserligen inte märks, men lådan mår bättre iaf.

Största skillnaden är väl främst för ens eget samvetes skull. Då vet man att det är bytt och slipper fundera på det något mer :) (även om regelbundna byten aldrig skadar).

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]