Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
perhall skrev:Spanien, där kör de numera bra, enorm skillnad mot för 10 år sen. Men sen är ju paris och Milano etc. ändå rätt soft jämfört med Thailand...
Då skulle du testa Kambodja :-O)
av perhall
ansjo skrev:
perhall skrev:Spanien, där kör de numera bra, enorm skillnad mot för 10 år sen. Men sen är ju paris och Milano etc. ändå rätt soft jämfört med Thailand...
Aldrig varit där men kan tänka mig:) Tycker vi ibland överdriver hur stökigt det är i Paris, MIlano och New York... Kambodja är nog riktigt kaos...
av argasnickaren
perhall skrev:
ansjo skrev:
Aldrig varit där men kan tänka mig:) Tycker vi ibland överdriver hur stökigt det är i Paris, MIlano och New York... Kambodja är nog riktigt kaos...

Kom hem från Ukraina igår kväll och har kört och åkt i många länder men aldrig sett dess like på vägar,förare och fordon.
Spelade ingen roll om det var i Kiev eller på landsbygden
av Calva14
Gorban skrev:Jag har nyss varit ute på en nätt tur på 470 mil till Bretagne, Normandie och Paris i Frankrike via Tyskland och Moseldalen. I vintras körde jag till Österrike. Bilen är suverän på långa resor. På hemvägen hade vi tre personer i baksätet. Två barn på de integrerade bälteskuddarna och en liten vuxen person i mitten. Inga problem alls. Vi upplevde 36 grader i Paris men det var svalt och skönt i bilen. Jag har varit uppe i över 200 km/h på Autobahn och bilen är stabil på vägen.

Jag körde genom centrala Paris in till centrum en fredageftermiddag i rusningstrafik. Det var nog det mest komplicerade och nervösaste jag någonsin har gjort i bil. Ett problem var parkeringsensorerna som ju är aktiva hela tiden. Så fort en motorcykel, cykel eller fotgängare smet emellan så kom parkeringsvarningen upp på skärmen så att jag inte kunde se kartan. Lite irriterande men det går kanske att stänga av.
Ska ner på samma resa i augusti med min lilla V40, norra Belgien på vägen ner, några veckor i Normandie med ett par dagar i Bretagne samt besöka vänner i Paris. Sen 10 dagar nere i Périgord, tillbaka till Normandie och sen hem via Spa i Belgien. Några tips på sträckor på vägen? Normandie, Bretagne och Paris kan jag utan och innan men mer i Tyskland tänkte jag. Sen blir det till att allvarligt fundera på byte när man kommer hem så man kan hämta ut en ny bil till våren...
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tycker det är riktigt trevligt att köra i Frankrike. Alla blinkar och gör rätt i rondeller, håller till höger på motorvägen och följer högerregeln. I Tyskland funkar det också bra, men lite jobbigt med fri fart på tvåfilig autobahn om man ska om en lastbil exempelvis. Dock finns det inte så många sådana sträckor kvar tror jag.

Genom Bangkok har jag kört 10+ gånger och det är ju lite rörigt, med koll i backspeglarna så funkar det. Kambodja har jag inte kört själv men åkt endel. Det är väl ganska likt Thailan. Men då jag numera har Thailändskt körkort har jag fritt fram att köra i de flesta av dess kringliggande länder...
av Dundermuppen
Det finns bara ett sätt att förhålla sig till trafiken i Italien och det är bete sig som italienare. Om du måste göra en dumhet så gör den med bestämdhet och stolthet.
Tvekar man blir det snabbt farligt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Dundermuppen skrev:Det finns bara ett sätt att förhålla sig till trafiken i Italien och det är bete sig som italienare. Om du måste göra en dumhet så gör den med bestämdhet och stolthet.
Tvekar man blir det snabbt farligt.
Japp, jag blev mer italienare ju mer jag körde där, började tuta och grejer.Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tycker det är svårt att definera Italiensk trafik, det är ju grym skillnad på norra italien där alla kör helt normalt. Det är ju först när man kommer söder om Rom och ned till Neapel, Sorrento, Amalfi och Sicilien det blir "Italiensk" trafik.

Hur var det att ta sig förbi Hamburg-området med alla vägarbeten som pågår där, mycket köer?
Användarvisningsbild
av Robbi
VolvoB20 skrev:Tycker det är svårt att definera Italiensk trafik, det är ju grym skillnad på norra italien där alla kör helt normalt. Det är ju först när man kommer söder om Rom och ned till Neapel, Sorrento, Amalfi och Sicilien det blir "Italiensk" trafik.

Hur var det att ta sig förbi Hamburg-området med alla vägarbeten som pågår där, mycket köer?
Jag blev omledd av GPS innan Hamburg och fick åka en liten väg runt men jag rullade i alla fall i 70-100. Samma sak på vägen hem så det är totaltstopp där. Kör runt.
av Dundermuppen
München är alltid skoj. Nästan oavsett tid på dygnet med.

Vi missade nog det mesta när vi körde ner till sicilien för några veckor sedan. Ett par tre stycken gps-baserade "umleitungar" blev det ju dock.
Centrala Rom körde jag i ett år. Det var - inte sövande :-)
Smäller höger fram

Men det kan ju inte orsaka skrapmärkena som[…]

Svårlösta vibrationer

Tanken med balanseringen är ju att det inte s[…]

.. undrar om man kan pressa ut drivknuten genom […]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Du kan ju prova flytta reläet.