Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Nu är jag hemma efter en mastodanresa med min V90 CC D4 Awd och familj med två barn på 12 och 14. Resan gick till Mosel, Österrike, Italien, San Remo, Monaco, Frankrike, Belgien, Tyskland och hem via Frankrike. 340 mil landade det på.

Bilen har gått som en klocka, ett antal tankningar, fönstertvätt och och i lagom fart. Jag var uppe i 180 och den var stabil som en oxe. Mest låg jag i 150, en lite lagom nivå på autobahn. Adaptiv farthållare var en lifesafer, man vågade ligga på och lita på den för plötsliga stop i trafiken. Navigatorn har varit riktigt bra, mycket bättre än min förra och har lett om vid stau. Jag hade utökad trafikinformation på och den höll hela tiden aktuell status och räddade mig från många timmar stillastående.

Min uppfattning är att hela Italien borde ta om körkortet. Livsfarliga omkörningar och allmänt trafikovett har jag sällan skådat. Tyskarna kör snabbast och bäst. Släpper fram och tar hänsyn. Fransmännen lite som italienare. Belgare var lugna.

Men väldigt få svenskar! Endast en V90 såg jag på hela resan medan V70 fanns lite varstans. En hel del fransmän hade faktiskt Volvo.

Några tyskar kom fram och ville titta på bilen, jag visade lite och de var helnöjda, så viss intresse fanns det. Polisen i Monaco var också framme och kikade lite och gjorde tummen upp.

Jag låg i snitt 0.58 vid tank, vilket är imponerande med tanke på att det låg nästan aldrig under 130 km/h...jo, nedför i Österrike.

Så nu dröjer det ett par år innan jag gör om denna cirkus.
av RitPer
Kanske var dig jag såg på Öresundsbron igår kväll? Var själv ute i Europa med andra bilen, en en ful betonggrå Skoda Fabia från 2007.

Själv älskar jag trafiken i dessa länder. Här kan man ju ta för sig på ett helt annat sätt utan att folk blir galna och hänger sig på tutan. Knö sig fram så att säga. Men som du säger, väldigt få svenskar! Gött att höra att allt funkat bra. Själv körde jag GPSappen HereWeGo. Samma kartor som Volvo använder vad jag förstått. Hade lite svårt att hitta i Nederländerna, verkar vara mycket ombyggt där.

.
Användarvisningsbild
av EjS
Det är härligt att komma ut och få lite perspektiv! Det verkar ju som att italien kör bil som de driver bankverksamhet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
RitPer skrev:Kanske var dig jag såg på Öresundsbron igår kväll? Var själv ute i Europa med andra bilen, en en ful betonggrå Skoda Fabia från 2007.

Själv älskar jag trafiken i dessa länder. Här kan man ju ta för sig på ett helt annat sätt utan att folk blir galna och hänger sig på tutan. Knö sig fram så att säga. Men som du säger, väldigt få svenskar! Gött att höra att allt funkat bra. Själv körde jag GPSappen HereWeGo. Samma kartor som Volvo använder vad jag förstått. Hade lite svårt att hitta i Nederländerna, verkar vara mycket ombyggt där.

.
Oj, då är världen bra liten för där passerade jag igår kväll. Såg du regnbågen?
av Gorban
Jag har nyss varit ute på en nätt tur på 470 mil till Bretagne, Normandie och Paris i Frankrike via Tyskland och Moseldalen. I vintras körde jag till Österrike. Bilen är suverän på långa resor. På hemvägen hade vi tre personer i baksätet. Två barn på de integrerade bälteskuddarna och en liten vuxen person i mitten. Inga problem alls. Vi upplevde 36 grader i Paris men det var svalt och skönt i bilen. Jag har varit uppe i över 200 km/h på Autobahn och bilen är stabil på vägen.

Jag körde genom centrala Paris in till centrum en fredageftermiddag i rusningstrafik. Det var nog det mest komplicerade och nervösaste jag någonsin har gjort i bil. Ett problem var parkeringsensorerna som ju är aktiva hela tiden. Så fort en motorcykel, cykel eller fotgängare smet emellan så kom parkeringsvarningen upp på skärmen så att jag inte kunde se kartan. Lite irriterande men det går kanske att stänga av.
Användarvisningsbild
av Robbi
Gorban skrev:Jag har nyss varit ute på en nätt tur på 470 mil till Bretagne, Normandie och Paris i Frankrike via Tyskland och Moseldalen. I vintras körde jag till Österrike. Bilen är suverän på långa resor. På hemvägen hade vi tre personer i baksätet. Två barn på de integrerade bälteskuddarna och en liten vuxen person i mitten. Inga problem alls. Vi upplevde 36 grader i Paris men det var svalt och skönt i bilen. Jag har varit uppe i över 200 km/h på Autobahn och bilen är stabil på vägen.

Jag körde genom centrala Paris in till centrum en fredageftermiddag i rusningstrafik. Det var nog det mest komplicerade och nervösaste jag någonsin har gjort i bil. Ett problem var parkeringsensorerna som ju är aktiva hela tiden. Så fort en motorcykel, cykel eller fotgängare smet emellan så kom parkeringsvarningen upp på skärmen så att jag inte kunde se kartan. Lite irriterande men det går kanske att stänga av.
Wow, det hade jag aldrig vågat, jag bokade ett hotell ett par mil utanför Paris för att slippa köra i centrum men att bara köra i förorterna var nog för mina nerver.
Användarvisningsbild
av olsin
Robbi skrev:
Min uppfattning är att hela Italien borde ta om körkortet. Livsfarliga omkörningar och allmänt trafikovett har jag sällan skådat.
En polare berättade för mig att italienarna har filosofin att du hanterar problemen runt dina framskärmar och efter ett par turer till Italien så har jag insett att om jag tänker på det sättet så mår mina nerver mycket bättre.
av Gorban
Robbi skrev:
Gorban skrev:Jag har nyss varit ute på en nätt tur på 470 mil till Bretagne, Normandie och Paris i Frankrike via Tyskland och Moseldalen. I vintras körde jag till Österrike. Bilen är suverän på långa resor. På hemvägen hade vi tre personer i baksätet. Två barn på de integrerade bälteskuddarna och en liten vuxen person i mitten. Inga problem alls. Vi upplevde 36 grader i Paris men det var svalt och skönt i bilen. Jag har varit uppe i över 200 km/h på Autobahn och bilen är stabil på vägen.

Wow, det hade jag aldrig vågat, jag bokade ett hotell ett par mil utanför Paris för att slippa köra i centrum men att bara köra i förorterna var nog för mina nerver.
Jag var tvungen att ta mig in till centrum för vi skulle hälsa på vänner där och de hade bokat hotell till oss med garage. Mitt i Paris! Min fru har kört bil i Paris förut så hon coachade mig. Jag har kört bil i Los Angeles men det här var mycket knepigare.
av Fatsug
Vad modiga ni är ! Jag bor en timme från Paris men kör aldrig inne den staden ! :shock:
:lol:
av perhall
Spanien, där kör de numera bra, enorm skillnad mot för 10 år sen. Men sen är ju paris och Milano etc. ändå rätt soft jämfört med Thailand...

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]