Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag måste fråga:
- Är det oljefiltret som sitter på höger sida om motorn på V70 2009 2,5 FT (i färdriktningen sett)?
- Om så, då byts alltså filtret uppifrån? Det ser ju ut att vara duktigt rejäla mm på den hylsan, en bit över 30mm om jag ser rätt och inte möjligt utan vinklad förlängare till spärrskaftet?
- Om det är oljefiltret, undrar jag en annan sak: Motorn, är det en ny motormodell jämfört med V70n, för där tas väl filtret underifrån?

Mvh
monza skrev:Hej
Jag måste fråga:
- Är det oljefiltret som sitter på höger sida om motorn på V70 2009 2,5 FT (i färdriktningen sett)?
- Om så, då byts alltså filtret uppifrån? Det ser ju ut att vara duktigt rejäla mm på den hylsan, en bit över 30mm om jag ser rätt och inte möjligt utan vinklad förlängare till spärrskaftet?
- Om det är oljefiltret, undrar jag en annan sak: Motorn, är det en ny motormodell jämfört med V70n, för där tas väl filtret underifrån?

Mvh
Ja, det är oljefiltret och det byts uppifrån genom att koppen skruvas av. Passande hylsa ska vara 36 mm och det finns ett mycket bra verktyg i form av hylsa för ändamålet på eBay för en struntsumma om du orkar vänta några veckor. Med denna behöver du bara ett kort 3/8 spärrskaft.

http://www.ebay.com/itm/36mm-Oil-Filter ... 2768440115

Du skall inte dra åt koppen speciellt hårt (max 25 Nm). Gör du det är risken överhängande att oljefilterhuset spricker. En kostnad om 2500 kr om du byter det själv (inte roligt) eller 5000-6000 på Volvo. Kolla max Nm på koppen. Är du uppmärksam på att tätningen i form av tillhörande O-ring placeras korrekt, behöver du inte dra mycket. Fråga inte varför jag vet det.
Tack för det tipset :) Ja, det är först i oktober jag slår mig på ett oljebyte men lika bra beställa på en gång. Är det just den filteravdragare du länkade till? Det finns några andra med 36mm, därav min fråga innan jag beställer. Eller det kanske bara är en o samma avdragare på länken?

På din beskrivning låter det som jag gjorde på min 2001 S80, med o-ring o en filterkopp man ska vara lite rätt om, men att filtret tas uppifrån istället.
monza skrev:Tack för det tipset :) Ja, det är först i oktober jag slår mig på ett oljebyte. Är det just den filteravdragare du länkade till? Det finns några andra med 36mm, därav min fråga innan jag beställer. Eller det kanske bara är en o samma avdragare på länken?

På din beskrivning låter det som jag gjorde på min 2001 S80, med o-ring o en filterkopp man ska vara lite rätt om, men att filtret tas uppifrån istället.
Det finns många e-handlare som marknadsför nämnda oljefilterkoppsavdragare på eBay, men de köper sannolikt in från en eller ett fåtal tillverkare. Avdragaren fungerar hur bra som helst; du kommer inte att ångra köpet. Ett kort 3/8 spärrskatft erfordras dock.

Ja, det är samma tillvägaggångssätt som på din S80 med den stora skillnaden att det är betydligt bekvämare att byta filter. Av just denna anledning gör jag ett extra filterbyte mellan oljebytena 1000-1400 mil.

Billig olja med "tysk" prissättning hittar du på https://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop ... rbjudanden

Stort utbud, förmånliga priser och gratis frakt. Vad mer kan du begära. Nu måste jag återgå till att måla huset; kikar in på forumet ikväll igen.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]