Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Jag får hem delar och ska byta hjullager fram på rubricerad bil. Har tidigare bytt 4-5 lager på s/v70 -99-00 och förutsätter att arbetet är likvärdigt.
Kröp under bilen för att konstatera att där inte inte sitter torx längre... Det är väl dem fyra bultarna som håller navet i vanlig ordning?

Någon som har åtdragningsmomentet på okbygeln, hjulaxelbult, spindelled samt hjullagerbultarna?

Tidigare brukar jag lossa länkarmen i rambalken, men på N-modellen verkar det vara en dålig ide, så det får bli vid sprindelleden (för att få ur drivaxeln).
Vad är era bästa knep för att FÖRSIKTIGT lossa p-änden utan att sabba damasken?

Tack på förhand!
Bilagor
image.png
Spindelled
image.png (1.23 MiB) Visad 429 gånger
image.png
Två av bultarna...syns dåligt
image.png (1.35 MiB) Visad 430 gånger
av KaliZ
TommyP86 skrev:Du behöver inte lossa den. Får du ur spindelleden och drar ur drivaxeln när du allt ändå.
Fast jag behöver ju lossa muttern och sedan ploppa ur konan till spindelleden. Frågan är bara hur man gör det smidigast utan att sätta en gaffel och förstöra damasken.
Eller tänker jag fel?
av KaliZ
TommyP86 skrev:Du behöver inte lossa den. Får du ur spindelleden och drar ur drivaxeln när du allt ändå.
...eller menar du att det räcker att backa drivaxeln något för att komma åt bultarna till hjullagret? Dvs man kan lämna spindelleden orörd på N modellen?
av KaliZ
Aha! Nu förstår jag. Verkar som att spindelleden är en lös del på länkarmen på dessa modeller! Toppen bara lossa dem två bultarna och lämna konan till sitt framtida öde!

Någon som åtdragningsmomenten?
av MickeM
Vänta nu!

Släpp inte spindelleden uppåt i navet. Där är den inpressad. Sitter intejättehårt, men mycket krångligare.
Spindelledskonan är så stor och av en brant vinkel, och dessutom på muttern. Inte tappen.
Har inte stött på någon sådan som bråkat det minsta.

Genialiskt, mot de man fick pressa/banka ur förr!

Personligen delade jag med de två skruvarna ovanför navet, och vickade fram så drivknuten kunde dras ur.
Sen i med skruvarna tillfälligt, när skruvar osv släpps.
Jag använder "momentavkänning i armbågen" på allt detta utom drivaxelskruven, då lager är inblandat.
Minns ej det momentet 100% (40nm + 90'???) . Dvs kvartsvarv.
Rätta om jag minns fel!

Tips!
Köp hem en ny ABS ring. Ca 80kr.
Den ramlar isär ibland när man joxar med knuten, och då var det bytesdags ändå.
Håller den, men är allmänt dålig, så passa på och byt.

Viktigt!
Dra INTE isär inre drivknuten för långt!
Då får du pyssla med kladdiga kulor. Inte kul.
av KaliZ
MickeM skrev:Vänta nu!

Släpp inte spindelleden uppåt i navet. Där är den inpressad. Sitter intejättehårt, men mycket krångligare.
Spindelledskonan är så stor och av en brant vinkel, och dessutom på muttern. Inte tappen.
Har inte stött på någon sådan som bråkat det minsta.

Genialiskt, mot de man fick pressa/banka ur förr!

Personligen delade jag med de två skruvarna ovanför navet, och vickade fram så drivknuten kunde dras ur.
Sen i med skruvarna tillfälligt, när skruvar osv släpps.
Jag använder "momentavkänning i armbågen" på allt detta utom drivaxelskruven, då lager är inblandat.
Minns ej det momentet 100% (40nm + 90'???) . Dvs kvartsvarv.
Rätta om jag minns fel!

Tips!
Köp hem en ny ABS ring. Ca 80kr.
Den ramlar isär ibland när man joxar med knuten, och då var det bytesdags ändå.
Håller den, men är allmänt dålig, så passa på och byt.

Viktigt!
Dra INTE isär inre drivknuten för långt!
Då får du pyssla med kladdiga kulor. Inte kul.
Good point, kanske ska satsa på konan då istället.
Behöver man lossa / dra den med mutterpicka? Tänker att den roterar i kulan annars när man ska lossa muttern?
av MickeM
Det är ett insex eller torx-spår i änden på spindelledstappen, så man kan hålla emot.
Titta får du se.

Lika på styrlederna.
Kanske inte på vissa billiga piratdelar......
Användarvisningsbild
av ER
Varje gång jag bytt lager på en P2:a fram vilket nu är 3ggr så har jag bara lossat bulten till drivaxeln och då haft plats att trycka drivaxeln mot v-lådan så en block/led-nyckel kan passas in på bultskallen. En gång fick jag slipa av lite för att få plats men hellre det än lossa nåt annat i onödan. Sen bara banka loss om det sitter fast.
av KaliZ
Uppdatering.

Spindelleden släppte efter jag värmt på den.
Däremot var det tvärs omöjligt att få ur drivaxeln. Värmde i 20min. Bankade och hade avdragare... men inget hjälpte.
Volvo löser det på onsdag för 1 300kr. Dem har en hydraulisk press.

Blev nya skivor iaf!
Tack för svaren.

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]