Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teletubie
Hej!
Hade tänkt montera sänkfjädrar bak på min v70 -07 men kom o tänka på en sak.
Nivåregleringen till Xenon-ljusen sitter ju bak på dessa, alltså den delen som känner hur hårt lastad bilen är.
Kommer den att spöka ur totalt om man sätter på fjädrar som sänker ca 30mm?
Någon här som testat?
MVH
av rid54
På nåt vis känns det ju som om nivåregleringen ska arbeta och ställa om ljusen när bakänden sänks (exvis av inlastning av tung last...). Är det inte bara att låta systemet arbeta som tänkt? Om man kalibrerar om "nolläget" med bakänden sänkt, är det då inte risk att lyktorna lyser upp i trädtopparna då. Eller kan nivåregleringen känna bilens faktiska vinkel mot vägbanan? Det vore tråkigt (för medtrafikanterna inte minst) om det blir fel när du sänker.
rid54 skrev:På nåt vis känns det ju som om nivåregleringen ska arbeta och ställa om ljusen när bakänden sänks (exvis av inlastning av tung last...). Är det inte bara att låta systemet arbeta som tänkt? Om man kalibrerar om "nolläget" med bakänden sänkt, är det då inte risk att lyktorna lyser upp i trädtopparna då. Eller kan nivåregleringen känna bilens faktiska vinkel mot vägbanan? Det vore tråkigt (för medtrafikanterna inte minst) om det blir fel när du sänker.
Eftersom det bara sitter en givare bak borde det bli fel när båda ändar sänks: Bilen tror att den är tungt lastad men i själva verket är framänden också lägre. Resultatet borde bli att det lyser för kort.
av rid54
SBergdahl skrev:
rid54 skrev:På nåt vis känns det ju som om nivåregleringen ska arbeta och ställa om ljusen när bakänden sänks (exvis av inlastning av tung last...). Är det inte bara att låta systemet arbeta som tänkt? Om man kalibrerar om "nolläget" med bakänden sänkt, är det då inte risk att lyktorna lyser upp i trädtopparna då. Eller kan nivåregleringen känna bilens faktiska vinkel mot vägbanan? Det vore tråkigt (för medtrafikanterna inte minst) om det blir fel när du sänker.
Eftersom det bara sitter en givare bak borde det bli fel när båda ändar sänks: Bilen tror att den är tungt lastad men i själva verket är framänden också lägre. Resultatet borde bli att det lyser för kort.
Jo, såklart... Det nämndes "sänkfjädrar bak", men det kanske är normalt att sänka även fram, även om man inte nämner det. Det är ju karossens vinkel som blir intressant för hur ljuset riktas.
rid54 skrev:
SBergdahl skrev:
Jo, såklart... Det nämndes "sänkfjädrar bak", men det kanske är normalt att sänka även fram, även om man inte nämner det. Det är ju karossens vinkel som blir intressant för hur ljuset riktas.
Jag förutsatte att det gällde båda ändar. Annars ser ju bilen bara nerlastad ut :) (Vilket jag ofta tycker sänkta bilar gör ändå iofs..)
Kanske skiljer på P2:orna men P3:orna tror jag har en sensor per axel. Enda nolläget som jag känner till behöver kalibreras efter arbete med upphängningen är SUM, vilken man bara har om man har 4C. Ljusen justerar man i höjdled manuellt.
Schmoyoho skrev:Kanske skiljer på P2:orna men P3:orna tror jag har en sensor per axel. Enda nolläget som jag känner till behöver kalibreras efter arbete med upphängningen är SUM, vilken man bara har om man har 4C. Ljusen justerar man i höjdled manuellt.
På P2x så är det bara en sensor bak och den behöver nollas i Vida om bilen t.ex står upphissad med hjulen hängande fritt och man sätter bilen i programmeringsläge, eller om man byter sensorn förstås. Se under REM i Vida så hittar du funktionen för detta.

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]