Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
V70 -08, går det på ngt sätt att göra så farthållaren alltid är igång/enablad?
Lite irriterande att alltid behöva trycka igång den efter att tändnngen varit avstängd.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nej men ingen heltokig idé, undra om inte min S40 MY00 hade en knapp där den antingen var på eller av som man lämnade den sist.

Vore dock bättre om regnsensorn alltid var igång eller som man lämnade den sist, tycker jag.
av andersuw
Att varken farthållare eller regnsensor är påslagna vid start är sannolikt av säkerhetsskäl om än av lite olika typ. När det gäller farthållaren kan man tänka sig att en ovan förare som inte är van vid sådana "moderniteter" drabbas av panik om bilen, efter att han/hon kommit åt en knapp, börjar gasa på av sig själv. När det gäller regnsensorn finns det lägen där man inte vill att den skall vara på direkt när tändningen slår på därför att torkarbladen är fastfrusna, torkararmarna uppfällda etc.

En inställning som gör att farthållaren förblir påslagen om den var det när man parkerade kommer säkert som en del av den "CAN Extender" som lär vara på gång från tredje part (VolvoTech.eu). En "CAN Extender" är en liten låda som kopplas in på CAN-nätet och ger tillgång till diverse funktioner som Volvo inte tänkt på eller tänkt sig skall finnas där. En sådan går redan att köpa till V70N m.fl. bilar i P2-serien och en av möjligheterna den ger är just att behålla farthållaren permanent påslagen i beredskapsläge. Om det blir något motsvarande för regnsensorn är jag inte så säker på. Skulle själv tveka att använda motsvarande inställning för regnsensorn om den fanns där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev: En sådan går redan att köpa till V70N m.fl. bilar i P2-serien
Grymt bra att någon utvecklar sådana här grejjer, men sjukt vad trögt det går, det ju 20 år sedan V70N började tillverkas. Hoppas man inte behöver vänta lite länge på något till V70II

Jag har redan väntat 10 år på en Volvo-M.O.S.T adapter som är vettig och inte kostar 10.000 kr men det ser mörkt ut ännu.
Användarvisningsbild
av apersson850
På den gamla, ev. goda, tiden var farthållaren tillgänglig direkt efter start. På exempelvis 700 och 800-serierna var den brytaren ett skjutreglage som stannade kvar där man senast använde det.
av berrabus
apersson850 skrev:På den gamla, ev. goda, tiden var farthållaren tillgänglig direkt efter start. På exempelvis 700 och 800-serierna var den brytaren ett skjutreglage som stannade kvar där man senast använde det.
Klart mer praktiskt att ha det så.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]