Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Daggis2
Jag tycker inte att det är rätt att ställa dessa modeller mot varandra. de vänder sig till helt olika kundkategorier.

V70 är en stor rymlig kombi med god komfort och vänder sig till dem som prioriterar dessa egenskaper.

V50 är en sk "sportwagen" köparen här får en bil med mycket bra väghållning och körglädje särskilt med de starkare motorerna. En snygg design får man oxå. Utrymmen är inte lika prioriterat.

En del här på forumet anger som skäl att föredra V70 fram för V50 en sämre kvalite på inredning mm. Jag förstår inte det resonemanget. Tycker man att V50 är för "pappig" så tittar man väl på t ex en BMW 3-serie, inte en V70.
Användarvisningsbild
av emmeborn
Kan bara instämma i bedömningen av V50:n ovan.
Hyrde också bil till semestern till Danmark i somras, det var dock en 1.8F. Det var riktigt kul att tanka fullt med E85 i Göteborg innan vi åkte färjan. Mer än 2 kr/l billigare än blyfri 95. :D

Dock lite klen i motorn, framför allt när vi åkte "snabbfärja" hem. Hade stora problem med att ta mig uppför rampen till 2:a våningen på färjan. Fick tokvarva och slira på kopplingen för att komma upp. Dock skall väl tilläggas att bilen var ganska fullastad. 2 vuxna (över meddellängd) 2 barn (3 och 6 år) packning för en vecka, samt "lite" öl. :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Vad jag har förstått så ska de allra flesta av det på min minuslista vara åtgärdat iom faceliften som f.ö. är riktigt snygg!

Så jag har bokat in en provkörning av en sådan idag för att se om det ev. kan bli min nästabil.

Andra alternativ är V70II som dock känns lite onödigt stor för min nu rådande familjesituation.
VW Passat, mycket imponerad av denna bil.
XC60, någon som har information om när den släpps?
Saab 9-3SC.

Några åsikter angående dessa bilar?

Återkommer med tankar om v50 efter provkörningen.

mvh
Anders
av LJN
Brainded:

-Ska bli intressant och läsa om dina intryck av den nya "facelift" 2008:an jämfört med den "äldre"
av LJN
Brainded:

-Blev det någon provkörning eller....
Användarvisningsbild
av Brainy
LJN skrev:Brainded:

-Blev det någon provkörning eller....
Hej!

Visst blev det en provkörning, dock inte med dieseln som jag ville provköra så jag ska in igen och provköra den.

De plus jag skrivit tidigare i tråden kvarstår. De minus jag skrivit tidigare tänkte jag kommentera igen.

Plastig interiört: Bättre, inte bra men tillräckligt för en bil i den prisklassen.

För få förvaringsfack: Facken är betydligt bättre! dock är de fortfarande små och av någon outgrundlig anledning så är facket i armstödet för litet för att få ner cd-skivor i. Men mycket bättre än föregångaren!
Känns vinglig i framvagnen: Mycket bättre.
Högre vägbrus än i V70: Enligt säljaren så har de nya bilarna andra dörrlister än de gamla, något som ska få ner vägbruset rejält. Stor skillnad var det också även om den är långt ifrån tyst.
Speciellt till klimatanläggningen så saknar...: Samma sak fortfarande, antar att det är en vanesak.
Möjlighet till undanmanöver vid inbromsning...: Åtgärdat, märkte inte en tendens till detta problem.

Sammanfattat så är jag tillräckligt nöjd med de åtgärder som gjorts för att jag ska kunna tänka mig en V50 -08! Återstår att se om dieseln imponerar tillräckligt och om jag hittar något annat istället.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Pliind
hade en v50 i 3 veckor medans min bil var på reparation.. håller med om skallrandet vid hög volym.. hehe en jobbig sak som itne alls har med bilen att göra är att efter 3 veckors körning av en v50 med servo och sedan kommer man å sätter sig i farsans lilla punto och ska skjussa nå polare.. hepp där kom en kurva å där sitter man i diket hehe :P
av LJN
Brainded: -Tack för dina intryck och synpunkter :)
Användarvisningsbild
av Brainy
LJN skrev:Brainded: -Tack för dina intryck och synpunkter :)
Så lite så, hojta till om du har några frågor som jag ev. har missat.
Sen så ska jag som sagt provköra dieseln inom en snar framtid så är det något ni vill att jag ska kolla efter så är det bara säga till.

mvh
Anders
av LJN
Brainded:

-Det är så att jag köpt/beställt en D5:a 2008, men jag har "bara" provkört en 2007:a - därav mitt intresse för 2008:orna 8)
Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]

AdBlue i slutröret är aldrig bra. Den sp[…]