helgonet1 skrev:Schmoyoho skrev:helgonet1: kolla felkoder istället, finns säkert mycket som kan fela. Fick en intermittent felkod på min bil att spänningen till styrenheten var fel, inget man upptäcker hux flux (fast felkoden återkom aldrig så var nog bara en bugg).
Och nej, parkeringshjälpen behöver inte fungera. Inte heller stereon, fönsterhissarna eller andra bekvämlighetstillbehör. Besiktningen kollar bara att bilen är vägduglig och trafiksäker.
Ja det är bäst att göra innan man börjar att brottas med det. Fast jag blir tvungen att åka till Volvo för att göra detta då jag inte har möjlighet själv.
Visst bör du läsa felkoder innan du börjar riva ner grejer och/eller byta några delar. Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp av någon här på forumet med läsningen. Eller skaffa egen läsutrustning. Väl investerade slantar för alla som själv tänker sig att meka med bilen.
Både PDC och diagnosutrustning (helst VIDA/DiCE) tillhör för övrigt de saker som jag svårligen kan tänka mig att vara utan igen när jag en gång provat. Min gamla 02:a har tyvärr bara PDC där bak. Det är i och för sig viktigare där än fram men efter att ha provat att ha både bak och fram, som på min -15, vill jag inte vara utan där fram heller.
Volvo var för övrigt lite sena i vändningarna just när det gäller PDC. Före P2-orna tror jag inte det fanns till någon bil. Och i början av P2-serien var PDCn inte fullt integrerad med datorsystemet utan i bästa fall, som på min, tillkopplad via den "hack" som kallas AEM. Dessutom fanns det i början bara att få där bak. Fram blev möjligt först efter faceliften 04/05. Sedan kan man förstås koppla in en PDC där fram ändå även om den då förblir ointegrerad. Vet att Biltema har ett kit för några hundralappar och ångrar ibland att jag inte gjorde slag i saken och satte dit det på 02:an.