Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70-98
Batteriet är 1,5 år gammalt, med en grön OK-indikator på. Bilen har alltid startat utan problem (förutom när bränslerelät lade av för några år sedan)

Jag körde iväg med min bil igår. Den startade som vanligt. Jag brukar alltid tuta hejdå när jag kör så därför upptäckte jag direkt att tutan inte fungerade.
Det var varmt i bilen men kupéfläkten startade inte.
Hastighetsmätaren, varvräknaren mfl fungerade inte. Det gick inte heller att dra ner rutorna.
Jag vände och körde hem och parkerade och lånade gubbens bil.

Idag när jag tänkte kolla mer på min bil så startar den inte alls! Det låter som ett relä slår till? (det låter ett litet klick och sedan något som surrar i några sekunder), men startmotorn går inte.
Klockan och innerbelysningen fungerar. Men stereon fungerar inte, inte heller elhissar eller något annat.
Jag har kikat på alla säkringar (även huvudsäkringarna) men kan inte se att någon har gått/bränt.

Typiskt nog är gubben bortrest :(

Någon som har en idé vad detta kan bero på?
Hur bär jag mig åt för att se om batteriet är okej? Det har som sagt en indikator som är grön, och klockan i bilen fungerar.. men inget annat av det elektriska..
Något relä??

Hoppas att någon kan hjälpa mig att felsöka
Låter som det kan vara glapp i tändningslåset, testa med att vicka,trycka på nyckeln när tändningen är påslagen. Annars,Googla på glapp i Tändningslås så kan du få mer eller bättre tips på felsökning.
Kan ju vara bra att börja med att ladda upp batteriet, så du kan utesluta det som felkälla.
Lycka till

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]