Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja det går att byta enbart laddningsregulatorn och den är inte speciellt dyr. Att Volvoverkstäderna insisterar på att byta hela generatorn är en annan sak.

Du skulle antingen kunna chansbyta regulatorn själv eller åka till någon bra bilelsverkstad (t.ex. den där du köpte generatorn) och be dem ta sig en titt på problemet. Troligen har de en laddningsregulator på hyllan som de kan prova med och då tar de rimligen inte betalt för delen om det inte hjälper. När det gäller arbetet är jag osäker på om det går att byta laddningsregulatorn utan att ta bort generatorn först. Misstänker att generatorn måste ur för att man skall komma åt.
av Fred
Han jag köpte generator av går jag inte tillbaka till...riktigt girig typ som nästan ville ta betalt för att svara på ett par enkla frågor. Dock har jag en annan kille som jag pratat med som sa just det, att jag skulle ta med mig generatorn löst så kunde han kolla den. Det skulle dock vara skönt att slippa det med tanke på logistiken runt att inte kunna köra med bilen.

Det hade ju varit smutt att ha en regulator man vet är OK att testa med...ska fundera på om jag kan skaka fram en sådan genom lite kontakter...
av Fred
Igår bytte jag flatstiftshonan på den RÖD-vita kabeln (den är inte grön-vit som jag läst mig till) och vid första starten slocknade batterilampan normalt och ingen varningstext i displayen. Jag är dock inte den som "ropar hej" och mycket riktigt, när jag startade igen några timmar senare så återkom felet. Är det någon som har en VIDA-Dice i norra Stockholm att hyra ut någon dag? :wink:
av andersuw
Jag finns i Uppsala snarare än norra Stockholm men kan hjälpa dig att läsa ut om det bara är det du vill göra. Att låna datorn en dag blir däremot knepigare eftersom den behövs för andra ändamål. Det bästa är kanske att skicka ett PM till wissel om ingen annan hör av sig. Tror han finns söder snarare än norr om Stockholm men det är ju inte långt att åka.

Hur är det för övrigt ställt med hanen till den hona du talar om? Provat att skrapa rent och ha på lite kontaktspray?
av Fred
Eftersom felet inte kommer vid varje start så behöver jag nog har tillgång till VIDA under något dygn i alla fall. Det är ju oftast när bilen stått still under flera timmar som det med störst säkerhet uppkommer. Dock förstår jag att det inte är något man bara lånar ut till någon okänd på ett forum, speciellt om man inte har en dedikerad VIDA-dator.

Hanen tror jag inte kan vara orsaken eftersom felet ju fanns där när generatorn var helt ny.
av andersuw
Fred skrev:Eftersom felet inte kommer vid varje start så behöver jag nog har tillgång till VIDA under något dygn i alla fall. Det är ju oftast när bilen stått still under flera timmar som det med störst säkerhet uppkommer. Dock förstår jag att det inte är något man bara lånar ut till någon okänd på ett forum, speciellt om man inte har en dedikerad VIDA-dator.
Ja jag förstår att du behöver disponera VIDA/DiCE ett tag för att komma någonstans med detta. Men kolla som sagt med wissel om ingen annan volontär infinner sig. Annars är väl detta något du borde tänka på att investera i. Jag körde tidigare med en gammal BSR-läsare plus VIDA för hjälp med uttolkningen. Men eftersom den läsaren inte klarar min nya bil (V70 D4 -15) köpte jag i höstas det här paketet, som jag kan rekommendera. Kostar lite mer än en del andra alternativ men ger också valuta för pengarna enligt min mening. Skälen framgår av annonsen:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Ska kolla med en polare som har verkstad. Han väntar på en diagnosdator...dock inte VIDA vad jag förstår, men enligt honom ska den klara att läsa allt.
av Fred
Nu har jag skaffat VIDA/DICE (vilket ni som läst stora VIDA-stråden nyligen känner till) och jag har läst av värdena på L-signalen. Med tändning i läge II så är värdet < 0,2 V och drar jag ur flatstiftshylsan vid generatorn går värdet upp till >0,8 V, mao helt enligt vad VIDA uppger det ska vara.

Nu är ju detta ett intermittent fel, så det kan ju fortfarande vara så att värdet ibland inte stämmer med dessa två värden. Dock fick jag felmeddelandet efter att jag gjorde ovan beskrivna test, och jag har lite svårt att tro på slumpen.

Det är inte någon som har en laddregulator liggande, som är konstaterat fungerande, som jag skulle kunna låna för att testa på min generator?
av webo
Hei. Noe nytt om denne saken? Jeg har akkurat samme feil på min 01 2.5t awd. Byttet laderele på generator. Og nytt batteri. Alt fungerte bra i 5 mil. Men nå lader ikke genetator stabilt 14.4 volt lengre som den gjorde i går. Nå hopper den mellom 12 og 14v. Og får feilmelding ved start som du.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
av Fred
Du har inte samma fel som jag webo. Min generator laddar hur bra och stabilt som helst när väl felmeddelandet slocknat efter att jag varvat upp motorn över 2300 rpm.

Jag har givit upp felsökningen, och istället fått in rutinen att alltid kolla DIM när jag startat. Får jag felmeddelandet varvar jag bara upp motorn lite, så är problemet ur världen.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]