Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trumskolan
Har beställt en V90 momentum Business Advanced D4e med Klimatpaket VOC, Teknikpaket, akustikrutor och backkamera
Som alla så har man lite beslutsångest innan bilen börjar byggas :D
Jag har precis bestämt mig för att uppgradera till läder för 12000 kr extra..
Var och lyssnade på B&W stereon och blev helt ärligt lite besviken. Den lät absolut INTE 30 000 kr mer än standard stereon tyckte jag.
Nu lyssnade jag bara som hastigast och på fm radio..Standardstereon lät faktiskt riktigt bra, typ som min Harman Kardon som jag betalade 16 000 kr extra för i min xc60 classic.. Tror till och med där var en centerhögtalare i standardsystemet??
Så jag tror jag köper en sub för 5000 och håller där. Kanske hade skillnaden varit större om jag kört Tidal via usb..
Ni som har 360 backkamera, funkar den bra/är ni nöjda? Jag lämnar barnen på skola och ibland springer det fullt med ungar kors och tvärs runt bilen på parkeringen så tänkte att det kunde vara en bra investering att uppgradera från backkamera till 360?
Så till sista frågan. Jag hinner inte alltid tvätta bilen så ofta och min vita xc60 ser ut som en mardröm ibland. All smuts syns :D
Vilken färg skall jag ta om jag vill ha en som sväljer smuts hyfsat bra?

Tacksam där subjektiv input!
av bankb
360 kameran är grym! Använder den hela tiden! Slår på den när jag ska parkera utan att backa också. Man får koll på alla bilens hörn på ett väldigt bra sätt.

Har aldrig parkerat så spikrakt som med 360 kameran.

Sen är jag personligen grymt nöjd med B&W ljudet. Tycker framförallt att det låter bra på lite lägre volymer, där man på standardstereon behöver dra på lite för att få hela ljudbilden.

Sen att man kan dra på som en dåre utan att något låter illa är galet bra. Enda problemet är att inredningen inte sitter helt 100, så det uppstår en del vibrationer i dörrarna som stör...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
trumskolan skrev:Har beställt en V90 momentum Business Advanced D4e med Klimatpaket VOC, Teknikpaket, akustikrutor och backkamera
Som alla så har man lite beslutsångest innan bilen börjar byggas :D
Jag har precis bestämt mig för att uppgradera till läder för 12000 kr extra..
Var och lyssnade på B&W stereon och blev helt ärligt lite besviken. Den lät absolut INTE 30 000 kr mer än standard stereon tyckte jag.
Nu lyssnade jag bara som hastigast och på fm radio..Standardstereon lät faktiskt riktigt bra, typ som min Harman Kardon som jag betalade 16 000 kr extra för i min xc60 classic.. Tror till och med där var en centerhögtalare i standardsystemet??
Så jag tror jag köper en sub för 5000 och håller där. Kanske hade skillnaden varit större om jag kört Tidal via usb..
Ni som har 360 backkamera, funkar den bra/är ni nöjda? Jag lämnar barnen på skola och ibland springer det fullt med ungar kors och tvärs runt bilen på parkeringen så tänkte att det kunde vara en bra investering att uppgradera från backkamera till 360?
Så till sista frågan. Jag hinner inte alltid tvätta bilen så ofta och min vita xc60 ser ut som en mardröm ibland. All smuts syns :D
Vilken färg skall jag ta om jag vill ha en som sväljer smuts hyfsat bra?

Tacksam där subjektiv input!
Vad gäller B&W är det en smaksak men jag tycker den är värd pengarna... En riktigt "förlåtande" färg är Luminous Sand! Tycker personligen att den passar bättre på CC än vanliga V90 där jag upplever den som lite "blaskig" men nog är den förlåtande för den som inte har putsnoja... bilden är på min CC i Luminous, inte tvättad på drygt en månad. :-)

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
Vi har valt electric silver då vi vill ha en färg som sväljer skiten bra (vilket grått brukar göra) samtidigt som vi gärna vill ha en färg med lite liv i, vilket electric verkar vara.
Nu vet jag inte vad din budget säger, och minns inte vad som ingår i paketen du valt, men spelar pengarna roll skulle jag hellre välja halvläder och sedan intellisafe surround (och framsensorer fast det ingår kanske där?). Tror park assist ingår också... Då får du 'backsensorer' framåt, bakåt och åt sidorna! Fantastiskt skönt!
Sedan slog vi till på red key - 1.000 spänn och du får en fullvärdig extranyckel (en extranyckel kostar annars typ 4-5.000 tror jag de sade).
av Persvante
Xanthopteryx skrev: Sedan slog vi till på red key - 1.000 spänn och du får en fullvärdig extranyckel (en extranyckel kostar annars typ 4-5.000 tror jag de sade).
Är inte "red key" till för man inte ska få "full fart" på bilen, om man lånar ut den till t.ex barnen?
Begränsar väl även ljudnivån på stereon, hindrar möjligheten att stänga av säkerhetsutrustning?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Precis som tidigare inlägg skriver är REDKEY uppgift att "begränsa " bilen med hastighet, ljud samt att det inte går att stänga av säkerhetssystem. Vissa funktioner kan man själv ställa in typ maxhastighet, default är det satt till 120km/h
Jag hade valt en Osmium grey som enligt min bedömning är en förlåtande färg för att slippa tvätta så ofta. 360 alla dagar i veckan, skulle inte vilja vara utan det nu.
B&W och radio är nog inte den bästa kombon, tror B&W gör sig bäst med digitalt typ Spotify eller DAB.
Senast redigerad av 1 Hanzon, redigerad totalt 0 gånger.
av trumskolan
Tackar för era råd..
Jag skall faktiskt ge B&W stereon en chans till och ta med mig en USB sladd och köra Tidal den vägen.
Jag lyssnade som sagt på fm radion i all hast...Jag förstår att det inte är maximerad signalväg.
Då förväntar jag mig en kraftig skillnad denna gång med tanke på vissas kommentarer ;)
Min klassik xc 60 2017 beställde jag med Harman&Kardon plus sub för 20 000 kr utan att kunna lyssna på den innan efter inrådan här på forumet men i backspegeln kan jag säga att den INTE var bra. En grymt besvikelse..
Jag har jobbat med ljud många år så jag gillar bra ljud som alla andra. Så jag skall ge det en chans till i morgon..
Jag skriver här och berättar...
DAB radio är ju jätteskillnad mot fm. Enda problemet att det inte finns så många kanaler här i Skåne..Hade det i min v70 2016. Fanns typ bara p1 och en kanal med worldmusic...och nån knattekanal
Ingår DAB eller CD spelare i B&W systemet?? Om inte så åker man på 6000 till vilket gör nästan 37 000 ...Puh...ja
Eller rättare sagt 40 000 för man måste ju ha smart smartphone integration och köra digitalt.
Att köpa världens anläggning för och sen köra bluetooth med sig begränsning är ju ingen höjdare, då är att stoppa in via aux bättre om man har modern mobil...
av Xanthopteryx
Persvante skrev:
Xanthopteryx skrev: Sedan slog vi till på red key - 1.000 spänn och du får en fullvärdig extranyckel (en extranyckel kostar annars typ 4-5.000 tror jag de sade).
Är inte "red key" till för man inte ska få "full fart" på bilen, om man lånar ut den till t.ex barnen?
Begränsar väl även ljudnivån på stereon, hindrar möjligheten att stänga av säkerhetsutrustning?
Jo menar visas funktioner är frivilliga också programmerbara:

Möjliga inställningar för Red Key
Följande inställningar är möjliga för en Red Key:

Fartbegränsare (Speed Limiter)
Hastighetspåminnelse
Maxvolym för högtalarsystemet
Adaptiv farthållare

Förarstödsfunktioner med Red Key
Vissa förarstödsfunktioner är alltid aktiverade när en Red Key används:

Blind Spot Information
Körfältsassistans (LDW och LKA)
Avståndsvarning
City Safety
Driver Alert Control
Trafikskyltsinformation (Road Sign Information)

Alltså en helt vanliga nyckel fast med några saker påslagna. Extranyckel är aldrig fel för oss. Bra att kunna låna ut eller ha i reserv på till exempel sommaren.
Bra även om man lämnar till verkstad och så.
Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]

Angående motorvärmare för "hy[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]