Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2.a på besiktningen lamdavärde 1,34
-
Felkoder 445,448,442 sekundärluft
Denna behöver jag inte laga för besiktningens skull, då den endast går i början, har ingen funktion vid varm motor. Rätt???
-
Felkoder 452, 453, 455, 543 Misständning
Kan misständningar vara orsak till högt lambdavärde??? Isåfall börjar jag med att byta fördelare/rotor, för de såg inte bra ut. Kan ett lambda-fel vara så enkelt att fixa???
-
Någon sa att lambdavärdet kan bero på skit i vevhusventilationen, kan detta vara rätt??? Finns det något enkelt/hokuspokus-sätt att rengöra detta eller måste man plocka ner halva motorn???

Tacksam för svar
mvh hobby-fixaren :-)
Lamdavärdet kan bero på vevhusventilationen, ja, men då brukar bilens system klaga på bränsleblandningen.
Lamdasonden har då maxat, och då sätts felkod.

Men på de äldre styrsystemen kanske det inte blir så.

Plugga allt som har med sekundärluft att göra.
Drar det in syre via den i avgasröret, blir lamdavärdet högt. Lamdasonden får öka bränslet.

Men först och främst:
Är avgasröret 100% tätt ända bak?
Kom ihåg att bilprovningens lamdavärde är uträknat med hjälp av vad som kommer ut längst bak.
Ett avgasläckage efter sista lamdasonden har inte bilens system en aning om, men bilprovningens lamdavärde blir knas.
Ett tecken på detta scenario är att CO och CO2500 är bra, men lamdavärdet fel. (Högt, dvs för mycket syre)

Edit: stavfel
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]