Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ihärdig terrängkörning, och då menar jag sådan där bilen ofta bara har tre hjul på backen, frestar hårt på chassiet. Där ingår limningen av rutan, som är en bärande del av bilen. Kör du ofta så? Jag undrar lite om det är det som gjort att min ruta lossnat, för till att börja med knakade det rätt ordentligt när jag körde över en kant till nedfarten till jobbet, men efter några månader var det tyst då. Kanske rutan redan släppt då, så det inte frestade på chassiet så mycket längre. Jag kör ju min XC70 som det är tänkt (kan man tänka sig), inte bara för att det ska vara lättare att kliva in i en lite högre bil.
Det är ett stort problem med original monterade rutor på V70,V50, S40 .Alla som lossnat har gjort det i överkant och det
är många som åker runt med lös ruta och inte vet om det och inte läcker.
Var glad att Volvo står för det hela. Bara lämna in och se glad ut. Lite trist dock att dom inte kan göra rätt första gången. Jag fick efter mkt tjafs med min Volvoverkstad betala självrisken på en rutan som inte var skadad vid bytet. Hur nu det gick till?

När min ruta byttes p.g.a läckage så såg jag att nya rutan har en invinkling i ovankant som inte den gamla hade. Så jag tror att det trycker på lite hårdare i ovankant på nya rutorna.
Visst är jag superglad att volvo står för kalaset. Börjar bara bli orolig att de ger upp och det tar slut på goodwillen om de aldrig lyckas få fast rutan så det blir tätt, trots ett antal monteringar..
Bumpar tråden lite...
Hade inne min för byte av vindruta i mellandagarna. Detta var då ett försäkringsärende då jag hade 3 stenskott som jag ville laga men det blev rutbyte istället. Skadecenter på Volvo hade ont om tider så jag fick tid på verkstaden där 2 killar tydligen hade kunskap om detta. När bilen var klar så upptäckte jag att det lät kraftigt från rutan när man kom över 70 km/h. Den var helt enkelt inte tät. Lämnade in den igen. De tätade och höll på men ljudet var fortfarande kvar. In en tredje gång och då försvann ljudet. Efter 3 veckor så började det rinna in vatten vid backspegeln. Nu åkte jag ner till Skadecenter och sa att de får fixa detta eftersom grabbarna på verkstaden inte vet vad de pysslar med. Nu ska de lyfta ut rutan och limma om den från grunden istället för att försöka täta. Skadecenter upptäckte också att de kladdat ner ena konsolen på stolpen med något svart tätningsmög så den ska också bytas.
Det jag oroar mig för nu är att innertaket som också blivit fläckigt av vattnet kommer att bli missfärgat. Isåfall får de glatt åtgärda det också...

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Att de gör jobbet halvdant är tyvärr inget nytt, jag får vara på dom mer eller mindre varje gång de utfört något arbete. Om vi ska ta rutan som denna tråd handlar om så har de mer eller mindre dränkt den med lim eller vad det nu är, syns tydligt i dagsljus där limmet "reflekterar". Initialt var det vibrationer men det kom förmodligen från plasten längs nederkanten, har inte hört mer nu när rutan "satt sig". Tätt är det iaf, men det är inte snyggt med synligt lim om man tittar ner i hörnen.

Värre arbeten har utförts, tråkigt nog.
Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr