Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bubbzy
Hej igen och tusen tack för att du tar dig tid och hjälper till!

Någon som kan verifiera eller vet ett sätt att verifiera att det skulle passa från nyare bilar?

Annars får jag ju ta hem från bildelsbasen och testa och returnera i värsta fall.

Åter igen tusen tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Schmoyoho
Enklast kanske är att ta hjälp av jönköpings bildemontering? Gör en förfrågan på de delar du behöver och skriv ett meddelande att din bil faller i det äldre chassinr.-spannet men att du såklart vill köpa nyaste möjliga dämpare. Fick hjälp med att hitta rätt art.nr på en del senast för två veckor sen och de är allmänt väldigt tillmötesgående och trevliga. Passar inte delen kan du göra en retur (antagligen under dina lagstadgade 14 dagars ångerrätt vid internetköp).

Edit: om du ber JB bekräfta att infästningarna inte skiljer så kan du ju ta hem dämparna och koppla in dämparna i bilen utan att faktiskt ha monterat de. Får du inga felmeddelanden borde det vara lugnt att montera dem.

Av nyfikenhet, vet du om det är fabriksdämpare på bilen? 30k mil var ju inte illa i sådana fall, tror itwontstopsnowin på swedespeed också körde väldigt långt på sina dämpare innan han fick byta.
Användarvisningsbild
av bubbzy
Tack för svar, har gjort en förfrågan Jag tror att det är fabriksdämpare på, när jag köpte bilen begagnad så fick jag ett utkast av säljaren från Volvos system på alla servicar då den har fullstämplad bok sedan nyköp och fram till slutet av 2015. Jag letade igår i datorn men hittade inte åt dokumentet så funderar på att försöka få ut det från bilbolaget. Jag har dock läst det och kommer inte ihåg att jag läst något om dämparbyte.

Tilläggas ska även att anledningen till att jag ska byta är att en dämpare fram börjat fuktas lite så ingen har rasat ännu och bilen känns fin men till vintern ryker garanterat den som läcker så lika bra att byta rubbet om dem har gått 30K mil.

Ska kolla så jag är säker på att dem inte har bytts och återkomma

av Schmoyoho
Öppen fråga: Funderar på att köpa på mig två fjäderben och två dämpare nu när det finns i princip nya dämpare att välja bland. Men ska jag välja efter årsmodell eller miltal tycker ni? T.ex en 2014 med 1200 mil, eller 2016 med 3300 mil? Lägre mil känns ju logiskt, men en MY16 med över 3k mil måste ju gått mycket landsväg?

Undrar även hur svårt det är att byta ett komplett fjäderben, ifall det är något man fixar själv eller vill lämna bort? Bakre har jag förstått ska vara ganska enkla att byta eftersom dämparen sitter på sidan om fjädern?
Användarvisningsbild
av bubbzy
Jag kombinerar nog de båda lite...är ju lite bälgar och grejer som man inte vill att gummit ska ha torkat ut och snart spricker på. Om ytlacken är fin så tyder det ju på mindre saltkörning...kanske. Typ så tänkte jag när jag frågade på vissa delar

Användarvisningsbild
av bubbzy
Bytet kommer jag leja en polare som är före detta volvomek till. Får säkert till det själv men har inte tid då husprojekt är i fokus nu och bilen bara ska funka

av daekol
Lånar denna tråden lite för.

Misstänkt ett tag att mina stötdämpare bak börjat ge med sig. Tänkte att jag beställer lågmilat/begagnat från skroten. Sagt och gjort, beställde bara utan att kolla om det var sportchassi eller std, vet knappt själv vad jag har.

Körde Saab i 8 år och där fanns ju chassinummerskylten med koder på vilka stötdämpare och fjädrar man hade. Finns det någon sån på en V70 MY10 också? Dom dämparna jag fått hem har artikelnummer 30714221. Kollade upp snabbt i VIDA vad det stod där, det stod bara Marked 31 och se bilinformation. Hittar inte bilinformation men frågan är vad det är för dämpare. Någon som kan hjälpa mig? :roll:
av Schmoyoho
daekol, kolla på denna: https://www.ipdusa.com/techtips/10015/w ... it-tell-me
Sen jämför du med VIDA vilka 4C-dämpare du behöver.

Jag funderar också på att hugga ett par lågmilade dämpare från skroten, om inte annat för att ha på hyllan då jag kör 2000 mil/år. Det finns dämpare före och efter ett chassinummerbryt och jag funderar på om de "nyare" modellerna från senare årsmodeller, vilka det finns fler av på skroten, skulle passa min bil också. Koderna "marked X" stämmer. Vet inte om mina dämpare är trötta vid 14000 mil, tycker det "slår" en del i vissa gupp. Men bilen känns väldigt stabil och bra på landsväg om man väljer läge sport eller advanced, men ojämnheter och kanter i lägre fart känns väldigt oförlåtande oavsett läge.

Funderar även på om miltal eller ålder är mest avgörande på en stötdämpare. Miltal sliter ju förstås mest tänker jag, men jag funderar på om det finns någon risk eller nackdel med att köpa en dämpare från t.ex en MY14 med lågt miltal. Edit: finns dämpare från 2007 som gått 290 mil och två av de "nyare" modellerna från 2013 med 400 mil. Är det dumt att köpa de bakre, äldre dämparna? Något gummi eller sånt som kan bli dåligt?
av daekol
Ah jag glömde skriva, jag har inte 4C. Gjorde en chansning och slängde på dom dämparna jag fått hem från en MY14, tur att jag bytte. Tryckte ihop dom gamla, det tog flera minuter innan dom gick ut igen. :lol:

”Nya” dämparna trycktes ut direkt. Alla klonk/knak från bakvagnen är borta!! (D)

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]