Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne12
Hej.
Jag har en V70 -05 där låset, infällbara sidospegeln och fönsterhissen slutat fungera får låsa förardörren manuellt men alla andra lås fungerar. Först tänkte jag på låskistan men undrar då om den även styr sidospegel och fönsterhiss? Själv tycker jag inte det låter speciellt logiskt. Har en dator med Vida men inga felkoder är lagrade. Det här bara hände över natten. Vore tacksam om någon kan tala om var jag ska börja leta.
av Schmoyoho
Vild gissning men om inga felkoder finns, är säkringen hel? På min bil är det en säkring för varje dörr har jag för mig, kanske är samma på din? Eller kolla kontaktstycket mellan dörr och framskärm, som syns när du öppnar dörren. Sitter den som den sak? Ingen skillnad om du provar rucka i kontaktstycket?
Användarvisningsbild
av Clodwig
Hej. Hur har du det med batterispänningen? Jag råkade ut för samma sak nyligen, fast i passagerardörren och det löste sig med ett nytt batteri.
av Danne12
Tack båda för svar, säkring trodde jag faktiskt inte det fanns till dörren så ska kolla upp det. Kontaktstycket sitter som det ska och inga stift var ärjade så det är nog inte problemet heller.

Ang spänningen så har jag 4st batterier med en vilospänning på 13.3V så det kan man nog utesluta.
av andersuw
Symptomen pekar ganska entydigt på att det är fel på DDM (Driver Door Module), styrenheten i förardörren, placerad under knappsatsen i nämnda dörr, eller kablaget till den styrenheten. Det är dock helt obegripligt att du inte har någon felkod för detta. Är du säker på att du läst ut på rätt sätt med VIDA?

I vilket fall torde nästa steg vara att plocka bort klädseln på förardörren så att du kan inspektera styrenheten och dess anslutningar. Börja med att pilla upp locket på det plasthandtag på insidan av dörren som du använder för att öppna och stänga dörren. Lämpligt verktyg om du vill undvika att sätta märken i handtaget är ett "fiskben" (även kallad P-mejsel), d.v.s. ett bändverktyg i plast. Bakom locket finns två skruvar som skall bort. Tryck sedan in centrumsprinten på plastnitarna i kanten av dörrklädseln och ta bort nitarna. Tryck dock inte centrumsprintarna hela vägen in. Då faller de ner i botten av dörren och kan vara svåra att få upp igen. Det räcker med att bara trycka in sprintarna några millimeter tills det säger klick. När skruvarna och nitarna är ur är det bara att lyfta av klädseln.
av Danne12
andersuw skrev:Symptomen pekar ganska entydigt på att det är fel på DDM (Driver Door Module), styrenheten i förardörren, placerad under knappsatsen i nämnda dörr, eller kablaget till den styrenheten. Det är dock helt obegripligt att du inte har någon felkod för detta. Är du säker på att du läst ut på rätt sätt med VIDA?

I vilket fall torde nästa steg vara att plocka bort klädseln på förardörren så att du kan inspektera styrenheten och dess anslutningar. Börja med att pilla upp locket på det plasthandtag på insidan av dörren som du använder för att öppna och stänga dörren. Lämpligt verktyg om du vill undvika att sätta märken i handtaget är ett "fiskben" (även kallad P-mejsel), d.v.s. ett bändverktyg i plast. Bakom locket finns två skruvar som skall bort. Tryck sedan in centrumsprinten på plastnitarna i kanten av dörrklädseln och ta bort nitarna. Tryck dock inte centrumsprintarna hela vägen in. Då faller de ner i botten av dörren och kan vara svåra att få upp igen. Det räcker med att bara trycka in sprintarna några millimeter tills det säger klick. När skruvarna och nitarna är ur är det bara att lyfta av klädseln.
Tack för ett välskrivet svar. Vad jag vet och har lärt mig kan man bara läsa ut felkoder på ett sätt. Har en DDM ligger så ska prova med den, allt i panelen fungerar förutom elhiss till förardörren t.o.m spegeljusteringen fungerar till vä sidospegel. Finns det någon separat säkring till förardörren?
av andersuw
Jag tror de flesta eller alla enheter som styrs via DDM också spänningsmatas av DDM. Det gäller även spegelinfällningen som ju har en egen knapp på mittkonsolen men där styrning och spänningsmatning ändå sker via DDM. Troligen ligger DDM (eller DDM plus dess motsvarighet på passagerarsidan, PDM) på en egen säkring. Men om vissa av de grejer som DDM styr fungerar är den säkringen rimligen hel. Däremot skulle felet kunna bero på att spänningsmatningen från DDM bara funkar partiellt, vilket skulle kunna bero på fel i DDM, kanske av ett slag som inte sätter felkod, eller fel på kablaget mellan DDM och de prylar i dörren som inte fungerar.
av Danne12
andersuw skrev:Jag tror de flesta eller alla enheter som styrs via DDM också spänningsmatas av DDM. Det gäller även spegelinfällningen som ju har en egen knapp på mittkonsolen men där styrning och spänningsmatning ändå sker via DDM. Troligen ligger DDM (eller DDM plus dess motsvarighet på passagerarsidan, PDM) på en egen säkring. Men om vissa av de grejer som DDM styr fungerar är den säkringen rimligen hel. Däremot skulle felet kunna bero på att spänningsmatningen från DDM bara funkar partiellt, vilket skulle kunna bero på fel i DDM, kanske av ett slag som inte sätter felkod, eller fel på kablaget mellan DDM och de prylar i dörren som inte fungerar.
Tack för svar. Måste rätta mig själv lite och spegelinställningen fungerar inte som jag skrev i mitt inlägg så allt till vä dörr är ur funktion, ska ta och kolla upp villen säkring som går till vä sidan. Har ju som tur är samtliga elscheman till Vida så får väl börja kolla över det. Skulle ju kunna vara så enkelt som en säkring vilket vore kanon. DDM:en jag hade hemma var till en älde V70 så den funkade inte. Skulle det vara DDM:en är det väl säkrast att köpa den på Volvo antar jag då en begagnad DDM vet man ju inte hur länge den håller.
av andersuw
Inga problem att köpa DDM på skroten. Att vissa går sönder betyder inte att alla i samma ålder gör det. PDMen till min 02a gav upp för några år sedan. Fick en från skroten som funkar hur bra som helst. Du bör dock definitivt se till att få en med samma artikelnummer. Vill du slippa omladdning av mjukvara bör även årsmodell vara samma och donatorbilen tillverkad så nära i tid som möjligt jämfört med din egen bil.
av Danne12
Måste bara höra med er, är det alltså själva elhisspanelen som jag ska köpa och kallas DDM och på panelen sitter styrenheten?

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]