Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
http://www.greencarcongress.com/2017/06 ... -audi.html
7cl per mil.

Men det är bara halva fördelen. Bilen blir trevligare att köra också.
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev:slka bli intressant att se i verkligheten vad man sparar på 2000mil, blir väl som med start/stopp....3dl per år.....fantastiskt.
Håller med dig. Förmodligen en grej,att få ner co mm mera på alla bilar de säljer. Finns väl nåt max värde numera tror jag. Finns ju Chevor med Hybridmotorer. Porschar också. Jag skulle aldrig köpa nåt dylikt. Lite anti mot Laddhybrid också. Ren elbil är okey. Ha en kombo med el,och fossil. Massor av mer grejor som kan/kommer att krångla
av andersuw
Stor skillnad på S/S och bromskraftsåtervinning. S/S är verkligen av rätt begränsat värde om man inte kör i förhållanden där det är extremt många och långa stopp. Bromskraftsåtervinning spar en hel del under de flesta körförhållanden. Lite synd att Volvo inte satsade tidigare på "mildhybrid". Inte särskilt mer komplicerad eller kostsam teknik än S/S.
av andersuw
Rätt mycket. ;-) Allvarligt talat är det väsentligen hela hemligheten med Eco-körning. Vid landsvägskörning kan du genom förutseende körning nästintill eliminera behovet av regnerativ bromskraftsåtervinning men då måste du jobba på det. Du måste köra så att du nästan aldrig behöver använda fotbromsen. Fullt möjligt och det är så jag försöker köra. Vid körning i innerstadsstadstrafik blir det däremot smått omöjligt och jag skulle tro att tekniken kan spara bortemot 20 procent eller mer.
Användarvisningsbild
av joel80
Märker man tydligt i stadstrafik med en laddhybrid också. Kör jag stadstrafik så kommer jag ofta ner till under 0.4l/mil trots att jag har tomt i batteriet när jag startar. På motorväg med tomt batteri hamnar jag på ca 0.6l/milen.
I andra bilar jag haft har det varit typ omöjligt att köra snålare I stan än på motorväg. (jag ligger oftast I 110-120km/h på motorväg.)

Mildhybriden är Volvos försök att hålla diesel och bensinbilarna levande nått år extra då de får märkbart lägre förbrukning och co2-siffror. Med stramare regelverk framöver behöver dom troligen det.

Sen kan det vara så att Volvo likt Hyundai missbedömer efterfrågan. Hyundai trodde ju att deras hybrid skulle bli den populäraste, men när beställningarna drog igång är det elvarianten (Ioniq) som efterfrågas mest. Dom har fått stora leveransproblem då dom inte sett till att produktionskedjan är tillräckligt med batterier och andra delar till elbilen i tron om att den skulle sälja sämre.
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag försöker hänga med i alla dessa tekniska finesser med fördelar och nackdelar, men det är inte lätt.
Tyvärr handlar det ju om egna ekonomin i slutändan om jag har råd att köpa en mildhybrid, laddhybrid eller elbil. Med dagens utveckling av Volvos modell utbud där dom blir dyrare och dyrare i och med premium tänket, så vem har råd med en mildhybrid etc. Skall man gå ner i storleksmodell eller se en grundutrustad bil som enda alternativ?
Hur gärna vi än värnar om miljö, dl/milen mm så är det ju ändå vad vi har råd med att köpa och äga som är det avgörande.
Användarvisningsbild
av joel80
Ska du ha en Volvo som släppts från 2019 och framåt blir det mildhybriden som minst. Det kommer alltså vara standard och inget du kommer undan.
Det är alltså inget tillval som kostar extra.
Användarvisningsbild
av CabBO
joel80 skrev:Ska du ha en Volvo som släppts från 2019 och framåt blir det mildhybriden som minst. Det kommer alltså vara standard och inget du kommer undan.
Det är alltså inget tillval som kostar extra.

Det vet jag. Min synpunkt var om man vill köpa en Volvo efter 2019 och då en mildhybrid som enklaste/billigaste variant av dom 3 (mild, ladd och el), så är man tvungen att köpa en standardutrustad bil då man kanske inte har råd med extrautrustning, större motor mm. Volvos strategi är ju premium och hur dyr blir då en mildhybrid gentemot en bil utan idag. Sen var ju tillägget om man måste gå ner i mindre och billigare modell för att ha råd.
Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]