Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

northstar skrev:Ytterligare ett problem jag haft bilen inne för är att det flertalet tillfällen under våren blivit upp mot 28-29 grader varmt i kupé, detta då inställningen för gradantalet legat på 18-19 grader (verifierades med termometer/bilder). Till alla besserwissers: :-O) utetemp 0-3 grader och kört bilen cirka 1h när det inträffar. Tog ett antal verkstadsbesök innan de fick till det.
Intressant, vad kom de fram till var problemet i slutändan, detta har hänt ett par gånger för mig, nu har jag reagerat och stängt ventilerna innan det har blivit så varmt i kupén, men bilen skickar ut en väldigt hög värme (Gissar runt 30-40 grader)under några minuter, för att något senare gå tillbaka till normala 19 grader. Har inte haft den inne på verkstaden för det ännu....
För något år sedan lämnade vi in vår Clio på verkstaden då det var ett klonkande ljud varje gång man tog en vänstersväng. Skall tilläggas att det just varit inne för service innan detta ljud uppkom.
Verkstaden provkörde och noterade ljudet.
Bilden lämnades in och de ringde tillbaks efter bara 20 minuter.
-Nu har vi åtgärdat felet, sa man.
Åkte för att hämta bilen och möts av en tekniker med ett lite fånigt leende.
-Här har vi felet, sa han och räckte fram en ölflaska. :shock:
-Den hittade vi under passagerarsätet.
Skämshatt på . . .
Nästa lilla programfel upptäckt. Kör alltid med innertaket för Panoramataket i öppet läge. Senaste veckorna har jag uppmärksammat att innertaket automatiskt gått tillbaka till "stängt" läge, efter jag låst bilen och kommer åter. Tidigare har alltid innertaket varit antingen öppet eller stängt beroende på hur jag lämnar bilen. Men nu lever den sitt lilla egna liv :lol: Kanske ska vara såhär att den alltid automatiskt skall stängas då jag låser bilen, men isf har det inte fungerat tidigare.
northstar skrev:Nästa lilla programfel upptäckt. Kör alltid med innertaket för Panoramataket i öppet läge. Senaste veckorna har jag uppmärksammat att innertaket automatiskt gått tillbaka till "stängt" läge, efter jag låst bilen och kommer åter. Tidigare har alltid innertaket varit antingen öppet eller stängt beroende på hur jag lämnar bilen. Men nu lever den sitt lilla egna liv :lol: Kanske ska vara såhär att den alltid automatiskt skall stängas då jag låser bilen, men isf har det inte fungerat tidigare.
Detta är ingen bugg i mjukvaran. Det går att ställa in om solgardinen ska stängas/eller inte efter 15 minuter efter låsning för att förhindra att bilen blir varm av solen.
Läs manualen ;)

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]