Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Hej. Jag har en D5 -14. Det är den gamla motorn i den o den är Polestaroptimerad.
Nu har jag känt att den inte är riktigt lika harmonisk i motorn så jag kollade oljenivån. Den låg lite under vad jag vill för att vara nöjd.
I går så påpekade bilen att den vill ha service. Självklart ska den bokas på måndag. Tyvärr är det semestertider o jag har en inplanerad långresa om 2 veckor. Därför tänkte jag fylla upp en skvätt fram till servicen.

Nu är detta min första diesel o därför känner jag mig nu dummare än tåget som ens ställer frågan.
Jag är även olycklig ägare till en gammal V70 som gärna tar sig en liter olja med jämna mellanrum. Denna, stackars bil får nöja sig med Biltemas 5W-40 fullsyntet.
Frågar jag på Rejmes så vet jag att svaret är att jag måste köpa deras egna olja, anpassad för dieslar o självklart är det vad de får fylla upp vid service.
Men det jag undrar är om min olja kan hällas i en D5 eller om jag bör satsa på något annat, bara för att få upp nivån?
Användarvisningsbild
av Derank
Det är väl bara att åka och köpa en liter olja av rätt kvalite och toppa upp. Personligen hade jag inte ens brytt mig och gasar vidare fram till service.

Har inte kollat oljan mellan servicen de senaste åren. Nu finns det ingen sticka att kolla på i xc60 heller så jag kör bara.
av Provocative77
Derank skrev:Det är väl bara att åka och köpa en liter olja av rätt kvalite och toppa upp. Personligen hade jag inte ens brytt mig och gasar vidare fram till service.

Har inte kollat oljan mellan servicen de senaste åren. Nu finns det ingen sticka att kolla på i xc60 heller så jag kör bara.
Man kan kolla nivån i mätarhuset.
Självklart kan jag köpa olja om det krävs olika. Men eftersom jag redan har en dunk så är frågan om jag kan använda den eller om jag bör låta bli. Då är svaret att köpa rätt meningslös. Jag vet redan att man kan köpa olja.
av Daniel73
Din motor kommer inte att explodera om du toppar med Biltemas olja. Speciellt inte så nära servicen.

Rekommenderat är dock att hålla sig till Castrols olja då den är riktigt bra för sin prisklass.
Det är ju dumt att lägga en halv förmögenhet på en bil och sedan snåla på en så vital del som oljan.
av Provocative77
Daniel73 skrev:Din motor kommer inte att explodera om du toppar med Biltemas olja. Speciellt inte så nära servicen.

Rekommenderat är dock att hålla sig till Castrols olja då den är riktigt bra för sin prisklass.
Det är ju dumt att lägga en halv förmögenhet på en bil och sedan snåla på en så vital del som oljan.
Denna diskussion är något som allt som oftast dyker upp.
Men jag är av åsikten att kvaliteten av en kemikalieprodukt handlar om dess innehåll o inte märket på produkten.
Biltema äger inget raffinaderi vilket gör att de köper in sin olja från en extern tillverkare. Exakt vilken tillverkare som gör Biltemas vet jag inte. Jag vet bara att den är lika bra som jämförbara märken.

Frågan för tråden är om man kan använda samma oljor på en diesel som en bensinare.
För som du säger så exploderar inte motorn. Den lär även hålla om jag inte ens fyller på. Men då med onödigt slitage.
För jag kan självklart köpa olja till min bil. Men jag skulle känna mig en aning lurad om det är 5w-40 jag får hos Rejmes när jag ändå har en dunk som står här hemma.

Kan förtydliga. Jag har två liter kvar i dunken samt en V70 som ska gå i två veckor till. Då har jag två liter olja att hälla i Stångån i stället för i en bilmotor.
Känns lite meningslöst att då köpa en olja o sedan kasta en annan.
av Provocative77
Vi stänger denna fråga nu.
Min kvinnliga sambo som kan Google bättre än mig fixade fram svaret.
Till BMW o Audidieslar rekomenderades 5w-40. Misstänker att inte Volvo är något som skiljer sig nämnvärt.

Däremot tänker jag nu gnälla.
Som gammal användare av detta forum samt en person som alltid rekomenderar andra att bli medlemmar här blir jag förvånad.
För fick man antingen raka svar på sina frågor eller inga svar alls. Det jag märkt ett tag o speciellt just nu är att människor som inte kan svaret på frågan ändå måste skriva ovesentligheter.
Jo, jag är numer 50+ o jag vet att man kan köpa olja. Beviserligen vet jag det när jag redan hade en dunk.
Aja. Nu löste det sig o jag tackar faktiskt för de svar jag fick då ni försökte.
av Provocative77
Vi stänger denna fråga nu.
Min kvinnliga sambo som kan Google bättre än mig fixade fram svaret.
Till BMW o Audidieslar rekomenderades 5w-40. Misstänker att inte Volvo är något som skiljer sig nämnvärt.

Däremot tänker jag nu gnälla.
Som gammal användare av detta forum samt en person som alltid rekomenderar andra att bli medlemmar här blir jag förvånad.
För fick man antingen raka svar på sina frågor eller inga svar alls. Det jag märkt ett tag o speciellt just nu är att människor som inte kan svaret på frågan ändå måste skriva ovesentligheter.
Jo, jag är numer 50+ o jag vet att man kan köpa olja. Beviserligen vet jag det när jag redan hade en dunk.
Aja. Nu löste det sig o jag tackar faktiskt för de svar jag fick då ni försökte.
av Daniel73
Med "Biltemas olja" menade jag den du hade...
5w-40 från Biltema.

Motorn kommer inte att ta skada av denna olja.
Man kanske inte skulle köra 3000mil med den då Volvo föreskriver en olja med andra specifikationer.
Men för bara några veckor så händer absolut ingenting negativt.

Hellre "fel" olja än för låg nivå...
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]