Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testkör inte Volvo sina bilar i Death Walley längre? Vill minnas att man gjorde det förr i tiden.
Jag kör min 25 år gamla 940 i 37 gradig värme varje vecka här i Thailand. Högsta utetemp jag sett i bilen med fartvind är 39. Har även suttit i kö i gassande sol med full AC i 2 timmar. Tempmätaren har aldrig gått över mitter. Det finns inget att oroa sig för.

Motorn brukar bli varm på första km man kör dock :)
HiTek skrev:Tuta och kör som vanligt! Eftersom bilen klarar sig genom diverse testande i Death Valley så kommer den inte ge upp på vår sida planeten :)
Misstänker att vi mötte en S90 (kraftigt kamouflerad) när vi var i Death Valley för två år sedan. Mätaren visade på över 50 grader.
Testade att dra ner rutorna i farten och bilen blev som en bastu på en halv sekund.
Herregud att bilarna klarar den hettan på den höjden.
Rasken skrev:
HiTek skrev:Tuta och kör som vanligt! Eftersom bilen klarar sig genom diverse testande i Death Valley så kommer den inte ge upp på vår sida planeten :)
Misstänker att vi mötte en S90 (kraftigt kamouflerad) när vi var i Death Valley för två år sedan. Mätaren visade på över 50 grader.
Testade att dra ner rutorna i farten och bilen blev som en bastu på en halv sekund.
Herregud att bilarna klarar den hettan på den höjden.
Inte alltid det klarar hettan. Vi hade en sprillans ny Ford där och det var 46 grader i skuggan. Den varnade för att det varför varmt i långa backar och man skulle stanna omedelbart. Det löstes enkelt med att dra upp kupevärmen till max och maxa kupefläkten i uppförsbackarna. Då får motorn extra kylning. Det blir nog närmare 100 grader inne i bilen men det är inte värre än att sitta i en finsk torr-bastu och det klarar man ju ett bra tag.
Jag var i Paris i går. 36 grader i skuggan. Inga problem, svalt och skönt i bilen. Trots det svettigt värre att köra i rusningstrafiken i centrala Paris.
Kom hem efter en tur på 500 mil Kroatien, Gardasjön, Österrike och staaaauuuu på Autobahn. Kör en sprillans ny V90 och den lever än så koppla av. Din bil fixar det. Värre är det med hagel som vi råkade ut för i Slovenien på resan ned till Kroatien. Vår bil klarade sig då vi hade tur att parkera under en viadukt men kompisens nya XC60 fick 15 bucklor

Skickat från min iPad med Tapatalk
Det går att köra till i Italien i de flesta fordon. Har en bekant som bilat till i Italien de senaste 8åren och han äger bara äldre bilar. Min far åkte Danmark gardasjön i en Austin allegro 3 somrar på raken i början av 80talet utan problem.

Sedan kan man såklart bli stående med vilken bil som helst. , ny el gammal

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]