Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle kolla kamremen på min s60 2,4 - 05.
Jag skulle alltså kolla hur den står inte byta eller ta av den.

Jag tror den kan stå en kugg fel.

Ställer jag kammen på avgassidan rätt så stämmer vevaxeln. Men kammen på insuget står helt fel. Först e markeringen på insidan av hjulet så jag måste kolla ifrån växellådas håll. Då är den 4kugg fel.

Kan de ha bytt hjulet och satt det fel men ändå rätt? Hur kan det skilja fyra kugg?
4 kugg är inte möjligt.
Då skulle den inte starta.

Men markeringarna på kamdreven kan du inte lita på.
VVT drevet kan ju vrida sig, tex.

Tidiga modeller skulle kamdreven släppas på, för att ta upp slacket när remmen spänns.
Sist dras det hjulet åt.
Kanske lika med VVT modeller.

För att se om det står rätt, måste du öppna där kamaxeltolkarna sätts i vid kamremsbyte, dvs andra sidan av toppen.
Kolla så båda står vågrätt, när markeringarna på vevaxeln stämmer.
Men återigen kan ju VVT röra sig.....

Svårt!
Det är denna jag anser e fel. Den ska va nästan rakt upp.
Bild

Andra sidan ser ut så. Och den e också rätt tydlig.
Bild

Är det vanligt att markeringen är på felsida?
Tänkte om de hade satt hjulet på fel håll och därför stämmer inte markeringen. Men hur har de i så fall kunnat ställa den.
Nu har jag kollat igen. Jag lossade i bakkant på kammen också. När avgas kammen står rätt och vevaxeln enligt markeringarna.. Så kolla jag insugets kam Ibak. Så står inte kammen riktigt vågrätt. Ändra jag motorn en kugg så stod kammen rätt. Alltså är insugets kam en kugg fel. Därför jag får felkoder på den. Och motorn e slö.
Kom ihåg att VVT drevet kan ändra insugskammen.

Men mycket tyder på felställd kamrem.
Läs på riktigt väl, hur du gör vid kamremsbyte, och gör om det.
Även proceduren för VVT också.

Nybytt kamrem?
Borde inte hoppa en kugg om allt är rätt, men VVT drevet kan balla ur, och inte justera som tänkt.
Jag provade faktiskt att flytta insugets kam en kugg. Drog runt motorn sen kollade jag markeringarna som fanns sen kolla jag på insugets kamms baksida. Då stod dem helt vågrätt. Starta och provkörde en snabb sväng. Allt verkar funka som tidigare så antar att den står rätt nu.
Nu har bilen funkar ett tag. Men nu börja den bli seg och svår startad. Och felkoden är kamaxel lägesgivare.

Jag kolla markeringarna på kamremmen igen och sen i bakkant av insugetskam. Men när kammen står lodrätt så kan jag ändå flytta drevet en kugg om inte två åt varje håll.
Det är väl vvt drevet som gör detta. Men hur vet jag när det står rätt.
Och hur mycket "glapp" ska det va?

Efter att vridit lite fram och tillbaka och klurat så montera jag ihop allt som innan. Utan att flytta någon kugg.

Nu går bilen kanon fint. Dock vara kört två mil men ändå.
Så det känns som felet ligger där. För det blir bättre varje gång jag pillar där.
Gör det grundligt som det ska göras. Har du vida? Där står det exakt hur man ska göra. Har du ingen kamaxeltolk så skaffa dig en. Så att du nollar motorn exakt. Gör inte som jag gjorde första gången. Jag lånade en gammal biltema-tolk. Den var så vek så att den böjdes lite när jag drog Vvt-enheten. Märkte det inte då. Körde med bilen, den gick bra. Men fick felkod på kamaxelreglering. Förstod ej vad jag gjort för fel. Ända tills jag kollade på tolken, den hade böjt sig lite. Biltemas tolk de säljer idag är kraftigare byggd, så den ska väl funka.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]