- fre 07 jul 2017, 16:05
30 år senare tycker jag bilar i samma storlek och styrka drar väldigt lite mindre.
Det kan ju i.o.f.s bero på att jag alltid åkt manuell att man inte märker någon rejäl minskning.
andersuw skrev:Få 80-talet rullade jag landet runt i en Opel Rekord med 2,2 liters bensinfyran på ca 180 hk och webrar monterade. Eftersom jag körde en del i tjänsten och fick milersättning förde jag bok och kollade förbrukningen, På resorna till kunder runt landet gich den på 0.7 l/m.FreddanNo1 skrev:Det du glömmer bort är att de officiella förbrukningssiffrorna på 80-talet var än mer lögnaktiga än dem vi har idag. När EUs körcykel infördes på 90-talet blev siffrorna för en tid rätt realistiska. Exempelvis drar min V70 T5 -02 aut. definitivt inte mer än den skall göra enligt de officiella siffrorna (1,08 per mil, blandad körning). Men sedan har det gradvis blivit mer orealistiska resultat igen.TommyP86 skrev:Mest okunniga resonemang jag läst på länge. Jag vet inte ens varför jag kommenterar det.Har en broschyr om VW Golf från 1987 hemma.
1.6 diesel 55 hk 1987
Landsväg: 0,4 l/mil
Blandad: 0,5
Stad: 0,6
Motsvarande bil i storlek idag VW Polo 2017
EU körcykel som alla vet, bluff- förbrukning.
Landsväg: 0,31
Blandad: 0,34
Stad: 0,40
Verklig förbrukning ungefär samma efter 30 år!
Men fler hk idag.
Golf bensin 1,6 1987, 69 hk
Landsväg: 0,55
Blandad: 0,71
Stad: 0,77
Polo TSI 90 2017, 90 hk, EU körcykeln.
Landsväg: 0,4
Blandad: 0,47
Stad: 0,60
Verklig förbrukning är säkert 1 dl mer per mil, alltså nära 1987 års förbrukning, men 90 hk istället för 69 hk.
Okunnig eller inte? Inte tycker jag att det har skett så mycket på 30 år. Förbrukningen på bilarna är nära lika trots 30 år. Men fler hk har de lyckats få ut på samma motorstorlek. Men var det inte låg rbrukning som var så viktig numera? Tillverkarna har missat det och satsat på mer hk istället, under dessa 30 år.
Hur som helst har det definitivt hänt en del med förbrukningen, främst under de senaste 10 åren, även om den faktiska förbättringen inte är lika stor som den ser ut att vara på papperet. Före dess hade vi en period då bilarna blev motorstarkare utan att för den skull bli törstigare. Den utvecklingen får vi väl åtminstone delvis skylla på konsumenterna snarare än på biltillverkarna.
30 år senare tycker jag bilar i samma storlek och styrka drar väldigt lite mindre.
Det kan ju i.o.f.s bero på att jag alltid åkt manuell att man inte märker någon rejäl minskning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.