Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70 2.4 automat från 2001 som på senare tid har börjat ryka vitt när man gasar hårt. Det kommer ut väldigt mycket vit rök från avgasröret, inte som ett tätt vitt moln utan nästan som dimma. Jag förstår att man säger att vit rök är vatten, blå är olja och svart är fel luft-/bränsleblandning men jag har även läst att mycket olja blir vitt. Det är nämligen så att oljan i bilen försvinner, medan vätskenivån är stabil. Värt att nämna är att vattennivån sjönk förut men slutade efter att jag hade i tätning. Bilen rök inte då.

Jag har också sett under bilen för någon vecka sedan att den läcker olja, tror jag. Det droppar inte men det såg rätt geggigt ut under bilen. Det känns som om någon packning inte håller riktigt tätt. Jag har haft i ett medel som ska svälla packningar i oljan men det har inte hjälpt särskilt mycket. Oljan försvann inte lika snabbt som den gör idag dock.

Kan det vara topplockspackningen som är på väg? Dåliga kolvringar? Ventiltätningar? Något fel med vevhusventilationen? Är det något jag kan åtgärda själv? Jag har mycket verktyg och skruvar med mina egna bilar, har dock inte bytt packningar eller öppnat motorn särskilt ofta förut.

Volvon har gått långt, ca 35000 mil. Börjar den ge upp? Den går riktigt bra när man kör lugnt. Jag kör endast längre distanser, minst 2 mil åt gången med denna bil. Vill helst se att kunna fixa upp den för någon tusenlapp så jag kan sälja den vidare då jag inte kommer behöva den i höst.

Om ni anser att det inte är värt att fixa, vad kan jag få för bilen när den har nya sommar- och vinterdäck, spolad automatlåda (med 15 liter olja) och ett mycket bra ljudsystem med förstärkare som kostade 10000kr nytt? Den är väl omhändertagen så den är nog i bättre skick än motsvarande bilar förutom det jag nämnt ovan.
Senast redigerad av 1 simregi, redigerad totalt 0 gånger.
35,000mil är inget på välskött bil.
Men fel kan inträffa på alla, och risken ökar ju med milen och åren.
Men främst ökar risken, pga ägarnas generellt allt mindre vilja att kosta på bilen rep och service i tid, ju äldre den blir.
Ond spiral, kan man säga.

Hur mycket olja försvinner då?
Var läcker den ut?
Vitryker den vid kallstart, efter att senast varit riktigt varmkörd också?
Bara småkörningar ger fukt i avgasröret.
Lyser motorlampan?

Har du kollat efter felkoder?
Om nej, gör det!

Laga eller ej, vet bara du.
Felet kan vara precis allt du skriver.
Går den riktigt bra, tvivlar jag på kolvringarna, dock.

Värdet på V70 2001 aut 30,000+mil i fullt fungerande normalskick är väl 12-15kkr i mina trakter.
Relevanta brister räknas av därifrån ....

Med felen du beskriver, ska du nog sälja ena hjuluppsättningen och ljudet separat.
Bilen är inte värd mycket i skicket du beskriver.
Extraljudet höjer ju heller inte värdet på själva bilen i sig.
Tack för svar och bra frågor!

Ingen motorlampa lyser, gick nyss ut för att se om det fanns några dolda felkoder. Inga felkoder fanns.

Det är svårt att säga hur mycket olja som försvinner, jag har märkt att det har blivit mer och mer dock. Men oljan går väl från högsta strecket till minsta på en vecka numera. När jag tittade senast såg det ut som att oljan läckte bakom motorn, d.v.s. lite högre upp än oljetråget mot avgasröret. Som sagt var det svårt att se för att det hade spritt sig lite och jag kunde inte tvätta rent just då.

Den ryker bara när jag ger mycket gaspådrag, t.ex vid kickdown och varvtalen sticker iväg 4000+. Inget vid kallstarter.

Jag har aldrig småkört denna bil. Jag tror på att bilar mår bra av att köras längre än till närmsta matbutik och lite till. Dessutom måste man ju tänka på miljön och kanske gå eller ta cykeln oftare (läs: jag är ung och bensin är dyrt).

Finns det något mer jag kan titta rätt snabbt i stil med att läsa felkoder? Jag läste att om vevhusventilationen är igensatt åker det in massor av olja i cylindrarna vid högt tryck. Märks det av när bilen är på och man känner vid oljestickan eller locket?
Vevhusventilationen kan du kontrollera lätt.

Blir det övertryck = tät.
Skall vara ett försiktigt undertryck, men känns varken under eller övertryck är det ok.

Ett sätt är, att lägga tex ett kvitto över hålet för oljestickan när motorn går och är varm, och seom det suger fast.
Eller sätta en engångs plasthandske över påfyllningen, och gasa lite.
Blåses handsken upp = regöring krävs.
Säkert i blocket också. Inte bara slangar och oljefälla.
Stannade bilen efter jobbet idag och provade lägga något tunt vid oljepåfyllningen. Jag märkte inte särskilt mycket, kanske att den sög fast lite. Det blåstes i alla fall inte av.

Samtidigt provade jag att gasa för att se var röken kom ifrån. Det såg ut som att det kom bakom motorn, lite längre ned på förarsidan. Något med olja/vatten som går där bakom med B5244S-motorn? Känns som att något är trasigt, sedan läcker det vid högre tryck och dunstar av när det når ett varmt ställe på motorn eller avgassystemet. Tror på olja dock eftersom det luktade något bränt som inte påminde om kylarvätska och det är ju oljigt under motorn (färsk olja).

Några tankar?
Jag pallade upp bilen idag och tittade var oljan kom ifrån...

Problemet hittat och snart löst! Det visade sig att på dessa bensinmotorer (2.4, B5244S) finns det en plugg där oljereturen för turbon annars brukar vara. Det var alltså gummipluggen som lossnade. Den har på senare tid ersatts med en av metall. Jag kontaktade Bilia Volvo via chatt och de tog hem delen för 36 kr till min närmaste volvobutik.

I hålet på bilden ser ni vevaxeln och det svarta runtom är bränd olja, alltså det jag såg som vit rök. Trots att det var olja tyckte jag inte att det ens var en ton av blått. Så mycket olja kan mycket väl bli vit rök. Hålet skulle jag uppskatta ha en diameter på ca 2 cm och det var lättåtkomligt underifrån.

Skriver detta i hopp om att någon annan med samma problem hittar en snabb och billig lösning. Artikelnumret för pluggen är 8687868.

Bild

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]