Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wmohr
Tjena har under senaste tiden upplevt ett fel hos min V70r. Jag börjar med lite fakta om bilen.
Bilen är en V70R manuel 2004 (importerad från usa) den har gått 15000mil
de som ej är org är k&n luftfilter och Simons catback avgassystem.
Det som gjorts för att åtgärda problemet än så länge är nya tändstift (org volvo).
Jag har även provat att tvätta LMMen med små doser tröd. inget av detta har gjort någon skillnad.

Nu till problemet. Under hårdare acceleration så blödrar eller hackar motorn i nån sekund (den tappar all kraft). detta händer när varven kommer till 3-5k innan och efter detta så varvar motorn helt normalt. Det händer inte varje gång jag accelererar men har också upplevt att de förekommer oftare under längre resor.

Jag har läst runt lite och kommit fram till att de kan finnas många orsaker till detta.
Smutsig/ trasig lmm (redan tvättat med t röd men kanske borde prova med brakeclener eller lmm rengöring)
trasig bränsletrycksmätare
trasig tändspole
dåliga tändstift (redan satt i nya)

Men fråga till er är alltså vad jag borde börja med av dessa olika alternativ eller är det till och med så att jag missat något som kan vara orsaken.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
av Wmohr
Schmoyoho skrev:Vad har bilen själv klagat på, dvs vilka felkoder har du?
Inga felkoder tyvär. Eller ja "lampfel positilnsljus" visas just nu men de lär ha att göra med regplåts lampan som gav upp häromdagen.

Användarvisningsbild
av Vojje
sätter min slant på en tändspole...
tyvärr svårt att avgöra vilken förrän den blir mer permanent kass, men förmodligen den första cylindern, om jag skulle gissa...
av Wmohr
Idag åkte jag och köpte en ny tändspole och började switch mellan den och dom andra. Efter några provkörningar visade det sig att det var cylinder nummer 3 som hadde en dålig tändspole. Blöndrandet/ hackandet är nu borta. Men nu när jag kommer upp på 4ans växel och kommer över 5k varv känns det som att den tappar kraft och ibland känns det även som att kraften kommer i vågor.

Tror detta kan bero på att dom andra tändspolarna inte heller är helt friska då det blev bättre vilken tändspole jag än bytte ut men det var endast nummer 3 som löste blöndrandet.

Jag har även en grå magnetventil påväg som troligtvis kommer hjälpa med den "tappade" kraften i motorn.

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]