Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kjører 2012 XC70 awd D3 automat 124000km.
Har nylig kjøpt husvagn 1200 kg.
Bør eg kjøre denne i S modus hela tiden?
Bør eg ha den i S og gire manuelt?
Tar gjerne mot andre tips til kjøring med slep etter denne typen bil.
Jag har ju en XC70 D5 (230 hk/470 Nm). Med adaptiv farthållare. Jag kör ofta på farthållaren i läge S. Så länge farthållaren styr blir det läge D, oavsett var växelspaken står. Men så fort jag nuddar gaspedalen blir det läge S, vilket ofta innebär nedväxling och så kan man dra på upp för en backe eller något. Sen släpper jag gasen och det blir läge D igen.
Vid rangering använder jag nästan alltid HDC. Blir mycket lugnare då, lättare att finlira.

Om jag gasar manuellt kör jag i läge D på fina vägar (landsvägar), men läge S när det är backigt, krokigt, smalt och svårframkomligt. Typ liten grusväg.
Min vagn är för övrigt större än din. Min ligger på 1600 kg, 2,50 m bred.
Husvagn
Riktigt tidiga bilar av samma generation (som kom 2007-2008) hade problem med ventilpaketen i automatlådorna. Mig veterligt fixades det några år före 2012. Jag har inte hört om något speciellt typfel som skulle påverka driftsäkerheten på automatlådan till XC70 2012.
Byte av olja i automatlådan är dock att rekommendera, även om det inte ingår i normal service. Jag bytte på min efter 120000 km. Då var oljan inte som hallonsaft längre, utan mer som svart vinbärssaft. Speciellt bilar som drar släpfordon ofta frestar på lådan mer. Fler partiklar lossnar från bromsar och kopplingar i lådan och smutsar ner oljan.
Jag upplevde inga problem vid 120000 km, och gör det inte nu heller, vid 220000 km. Men jag kommer att byta olja igen vid 240000 km, bara för säkerhets skull. Jag brukar behålla mina bilar ett tag, och förebyggande underhåll brukar vara något man får tillbaka då.
Vid det första oljebytet så förbättrades växlingskvalitén påtagligt, så visst gör det skillnad. Jag har även bytt olja i min Haldexkoppling efter 180000 km. Då var filtret igensatt till en tredjedel.

Jo, på typiskt norska vägar kan det nog vara lämpligt att köra i läge S. Det gör att automatlådan inte växlar upp så fort det går lätt, och sen genast ska växla ner när det går tungt igen. Dessutom har motorn "lite mer att säga till om" när varvtalet är lite högre. Du får väl komma hit och campa!
apersson850 skrev:Riktigt tidiga bilar av samma generation (som kom 2007-2008) hade problem med ventilpaketen i automatlådorna. Mig veterligt fixades det några år före 2012.
Årsmodell 2005-2007 var drabbade. Har aldrig hört om en drabbad MY08 ännu. Tror brytpunkten för uppgraderingen var oktober 2006 så risken att någon hyllvärmare till låda hamnade i en My08 känns liten, men samtidigt verkar lådan i min MY07 vara från 2005 av serienumret att döma.
Ja, ordinarie pris är 9200 kronor. Kampanjer pågår ofta, men på olika fordon. Just nu får du en uppgradering av en XC70 D3 automat 2012, från 163 hk/420 Nm till 215 hk/440 Nm (som en D5 i original) för 6900 kronor. Den kampanjen pågår till och med sista juli.
En sådan uppgradering bör vara klart märkbar när man drar husvagn. Jag tycker själv att min bil, med 230 hk/470 Nm, är bättre än D5 original. Men jag har kört så lite med D5 original, så det kan hända att det bara är för att jag vill att det ska kännas så... :oops:

Polestar

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]