Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag rekommenderar också via Berlin, bra vägar, har bara hamnat i köer på den sträckan en enda gång vid resor till Prag, Budapest och Bukarest. Föredrar att hålla så långt österut som möjligt i Tyskland, brukar rulla betydligt bättre där.
För egen del blir det nattbåten Trelleborg-Rostock i år. Ska man åka dagtid hinner man inte mycket längre än till Hamburg/Berlin innan det är dags att sova för oss som har 55-65 mil till Danmark/Tysklandsbåtarna. Ankomma Rostock vid kl. 6:30 är guld, då kan man köra i 12 timmar... :-)-)
av Alexas
Förresten, hur långt in i Hamburg kör man? Det drar ju igång G20-möte där under morgondagen och pågår hela helgen. Jag kan inte tänka mig något annat än att staden kommer vara i princip nerstängd.
av jwiss
A2 och A24 till berlin brukar vara skitjobbiga om man aaker när infödingarna aaker, fredag kväll, dag innan helg etc. Mycket trafik och 200+ i vänsterfilen...
Jag har kört A1-A7-A2-A14-A72, du borde ju fortsätta A14 till A4-A17 alternativt A72-B174 enligt min mening :)
A1 är inte i närheten av centrala hamburg, jag skulle bli förvaanad om G20 paaverkar.
Användarvisningsbild
av EjS
G20 blir vaaaansinnigt i Hamburg. Dessutom heeemsk vägarbete norr om Hamburg.

Allra bästa vägen är Danmark och då A7, fast bara till Neumünster Süd (kolla avfarten på Google). Det är präcis där vägbygget börjar innan Hamburg.

Det är bara landsväg och motortrafikväg tillsdu kommer ut på motorvägen mellan Hamburg och Berlin fast distansen du sparar är så mycket att även utan vägbygge och kö i Hamburg går det lika snabbt.

Motorvägen i Berlin går rakt genom stan och det kan vara hemsk. Är det mycket trafik kör du norr och öster om Berlin. 5 mil längre men du rullar.

Efter det är det fin fin väg mot Dresden där du kan testa toppfart. Sedan söder om Dresden finns det massor söta tjejer långs vägen. Har du fru och barn med?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
Just det. Kom ihåg att det finns fast hastighetskamera präcis som du rullar ner från Kielerkanal-bron. Ibland är det bara 40 kmh där så det svidar - och de jävlar kan skicka böten nu pga EU.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Undviker färjorna , då dessa verkar gjorda för små Fiat modeller (gäller Rödby - Puttgarden). Har varit med om att passageraren inte har kommit ut, utan måste klättra över till baksätet för att kunna ta sig ut. Det är förbjudet att sitta kvar i bilen på överfarten.
volvoc70cab skrev:Undviker färjorna , då dessa verkar gjorda för små Fiat modeller (gäller Rödby - Puttgarden). Har varit med om att passageraren inte har kommit ut, utan måste klättra över till baksätet för att kunna ta sig ut. Det är förbjudet att sitta kvar i bilen på överfarten.
Men då kan de ju inte parkera om de inte kommit ut :) Visst kan det bli tight där men av de iaf ca 25ggr jag åkt den färjan har det gått bra och så är det på alla färjor, de vill ju pressa in mesta möjliga antal fordon så de maximerar överfarten. Tycker i så fall att polenfärjan är värre, där får man ju nästan andas ut för att komma förbi lastbilarna när man ska tillbaka till bilen. :wink: Jo man får inte sitta kvar men bra det, då får folket sig en bensträckare. Att köra landvägen till Tyskland tar ju tyvärr längre tid samt kostar mer men man får ju göra som man vill. Själv bunkrar jag alltid på Bordershopen i Puttgarden på resan hem och det har ju sitt värde med ;)

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]