Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Riktigt skön bil med premiumkänsla, MEN volvo imponerar inte med sina brister och ffa oförmåga att lösa dessa från service :shock:

Har haft mkt felkoder/problem med min V90 D4 AWD, som hämtades ut Februari 2017. Såpass mycket att jag redan bestämt att det mest troligt blir annat premiummärke när denna bil skall säljas.

Senaste fyndet i söndags. Upptäcker av en slump när jag kör i stan att mina dimljus lyser, jag har såklart inte satt på dem och ingen indikator på panelen om att de skulle vara på. Detta är ju faktiskt något som ger mig böter om jag möter farbror blå. Vid en busskur senare längs med gatan märker jag att de slocknat. Blev hyfsat förvånad då jag några kilometer vidare bort på turen får en V90 efter mig som åker med vänster dimljus på och höger av. Fanns ingen dimma och känslan var att gubben bakom inte alls heller har aktiverat sina dimljus. Har mejlat service och frågat om de kan lösa detta samt om de betalar böter då jag ev. får dem (ganska uppgiven efter alla tidigare besök på verkstad, med mekaniker som bara skakar på huvudet).

Tidigare problem.
Panoramaluckan dog helt och ny styrkrets fick monteras (detta är nu ordnat).
Extremt obehagligt metalliskt ljud under bilen, har lyckats få det på film och haft inne bilen 3 gånger för detta och de finner inget trots 20 mils provkörning.
Felindikator för P-assistans, lampa lyser som säger service krävs och sedan slocknar den då man startar om bilen. Hänt ett flertal tillfällen.

Allt detta under 4 månader, framtiden får utvisa vad som sker härnäst.
Skulle vara grymt intressant att höra om fler uppmärksammat dimljusen.
+1 på ovanstående.
Låter verkligen som kurvljusfunktionen, gillar du den inte går det att stänga av den i menyn till vänster.

Verkligen tråkigt med så mycket problem! Min har ju, peppar peppar, ännu så länge vart förskonad så när som på skaksjukan men den oroar jag mig inte så mycket för :)
northstar skrev:Oj! Sköts kurvljusen av dimljusen? Trodde de styrdes av vanliga strålkastarna. Då kan det mycket väl ha varit dom då!
Man blir ju paranoid efter allt strul, tror allt är fel, haha. :roll:
Har du det dynamiska ljuset styr även strålkastarljuset dit du pekar ratten :)
Kurvljusfunktionen stängs av efter ex antal km/h även om du svänger men är bra hjälp runt gathörn/stadskörning och liknande där det kan vara svårt att få stålkastarna att nå när du svänger.
petherf skrev:På min fungerar allt förutom panoramataket, det går inte att öppna innetaket. Det går bara en bit sedan öppnas taket lite till väderläge.Har inte varit in på volvo än.
Hej.
Jag antar att du trycker knappen uppåt, då öppnar luckan i väderläge och solskyddet öppnas lite.
Har du tryckt knappen bakåt? 1 tryck så öppnas solskyddet 1 tryck till så går takluckan upp.
Trycker du sedan knappen bakåt en 3 gång så får du max öppning av takluckan.
Mike68 skrev:RTFM :lol:
Precis. Det är inget fel på dimljusen och det blir inga böter då det är enligt EU-direktiv

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]

Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara någo[…]