Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Vaxpolish är igentligen en värdelös produkt enligt mig, hållbarheten är kass på de flesta och de duger igentligen bara till salubilar som ska se fina ut i bilhallen.
Polera först och sen vaxa är melodin för att få ett bra resultat som håller sig om man nu inte tycker att det är extremt roligt att polera bilen med vaxpolish en gång i månaden. :D
Användarvisningsbild
av dave
OK, är ny på just vaxning, har en maskin som tanten köpte, en turtle, stor rund grej. ska man lägga på polish med en hätta o sen polara av den med den fluffiga hättan? för att sen vaxa genom att lägga på med maskinen o sen till sist polera med den fluffiga?? Hm låter som en kväll i las vegas eller nåt :)

Dave
av Marbas
Grannen (bil entusiast) påstår att ett mycket bra vax är lacknafta. Förutom att det tar bort asfaltsfläckar på ett mycket enkelt sätt så ska det även gå att använda som "vax". Man vaxar bilen med lacknafta som om det vore flytande hårdvax, låter det torka, och torkar sedan av det med en trasa...

En på jobbet hade också hört lite om denna "metod".

Har inte provat själv, men är mycket intresserad av åsikter på denna metod... Vågar man prova? Låter ju enkelt - vaxning och bort med de förbannade asfaltsfläckarna i ett svep.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nja, skulle nog föredra riktig wax hur bra lacknafta än är. :lol:

Lacknafta kan man ha när man tvättar så slipper man ju asfaltfläckar.
Lacknafta är inget som jag skulle vilja polera in i min lack iallafall men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Fluffen skrev:Vaxpolish är igentligen en värdelös produkt enligt mig, hållbarheten är kass på de flesta och de duger igentligen bara till salubilar som ska se fina ut i bilhallen.
Polera först och sen vaxa är melodin för att få ett bra resultat som håller sig om man nu inte tycker att det är extremt roligt att polera bilen med vaxpolish en gång i månaden. :D
Instämmer.
Kör själv denna metod på mein 745.
Autosol + vax. Resultatet blir i mitt tycke lysande, med tanke på hur jävlig den ser ut.
Taket har skiftat färg från rött till vitt, pga oxidation.
Ska sen vaxa den ett par gånger till.
av Lindfalas
dave skrev:Ska vaxa bilen! har tagit bort asfaltsfläckar och har en skuggig plats o göra detta på (regnar inte just idag?!)

Har Sonabs vax men tänkte kolla om någon här har bättre tips? Tycker om när det verkligen glänser!

Mvh
Dave
Om du gillar när det glänser är ju Sonax hårdvax klockrent. Få konsument produkter är ens i närheten av det.
Kolla gärna in den nya extream serien. Den innehåller ej silicon som den gamla gör.

Det har hänt mycket under det senaste året så lita inte på gamla test.. De är inte bra alls.

Greetz
av NicklasO
Smartabs SUPERBLANK är riktigt bra, mkt likt deras Platinum som länge används som utställnignsvax, har bra hållbarhet oxå, samt MKT drygt.

Angående testerna så säger dem inte så mkt, dels för att det ofta handlar om mutor, då dem som vinner gör mest reklam.
Sen att testen sällan görs av helt neutrala testare, o i sånt fall är dem kanske inte så kunniga.

Att vaxa en bil är inte världens enklaste sak, alla produkter kräver olika applicering etc.

I bilvårdsbranchen är det väldigt få som klr med, sonax, turtle, hagmans osv, dvs dem som fyller alla biltidningar med reklam..

MVH/
Användarvisningsbild
av Fluffen
Sonax vs Autosmart. :D

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]