Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, jag har också hört att Vendes rike skulle vara söderöver, men det passar ju så illa med hur Sverige ser ut idag. Så eftersom Mellansverige hamnar lite varstans i den här tråden kan väl venderna göra det också, tyckte jag. De flesta historier blir ju bättre om man ljuger lite... :oops:

Södra Skånska regementet är faktiskt det enda som finns kvar i Skåne numera, fast omlokaliserat till Revinge. Organiserar idag 72. Mekaniserade bataljonen. Norra Skånska regementet (P6), där jag drog mitt strå till den skånska försvarsstacken, är däremot nedlagt sedan 1994, och därmed också 26. pansarbrigaden. Vi hade dock stridsvagn 102 (Centurion), som trots 10-15 ton högre vikt ofta tog sig fram där Strv 103 fastnade. I och med att 103:an riktade kanonen genom att svänga hela vagnen kunde den inte ha för långa band. Då gick det gör tungt att svänga. Men det gjorde också att framkomligheten var sämre. Särskilt de första versionerna hade dessutom låg tillförlitlighet, vilket ledde till att vagnen fick rykte om sig att vara en av de få stridsvagnar som sköt längre än den gick att köra...

Någon autofunktion på bakrutetorkaren (här är vi on-topic!) hade den inte. Däremot separat bakåtförare och automatisk omladdning.
Användarvisningsbild
av Robbi
Dieselvolvo skrev:Har en v70 -14 och undrar om man kan få bort funktionen som startar baktorkaren när man lägger i backen, så regnsensorn är aktiverad? Eller är det enda alternativet att dra ur säkringen till torkaren?
Jag saknade detta på V90 CC. Så uppenbarligen har Volvo lyssnat på klagomål? I V90 går baktrutetorkaren endast igång automatiskt i fall man satt på framrutetorkaren manuellt. Inte ens om man trycker in autointervall så fungerar det bak. Det måste alltså vara första läget med spaken, liksom. Jag kan tycka att det skulle fungera i autoläget då man sätter ju på torkaren för att det regnar. Sedan går den bakre automaten stängas av i inställningar.
av andersuw
Om du tittar efter i menysystemet tror jag dessbättre du hittar en inställning där du kan slå på automattorkning där bak. :D Så Volvo har klokt nog inte tagit bort funktionen men däremot, återigen klokt nog, gjort vad de borde gjort redan i föregående bilgeneration, d.v.s. gjort det möjligt att slå på/av funktionen via menysystemet.
av andersuw
apersson850 skrev:Jo, jag har också hört att Vendes rike skulle vara söderöver, men det passar ju så illa med hur Sverige ser ut idag. Så eftersom Mellansverige hamnar lite varstans i den här tråden kan väl venderna göra det också, tyckte jag. De flesta historier blir ju bättre om man ljuger lite... :oops:

Södra Skånska regementet är faktiskt det enda som finns kvar i Skåne numera, fast omlokaliserat till Revinge. Organiserar idag 72. Mekaniserade bataljonen. Norra Skånska regementet (P6), där jag drog mitt strå till den skånska försvarsstacken, är däremot nedlagt sedan 1994, och därmed också 26. pansarbrigaden. Vi hade dock stridsvagn 102 (Centurion), som trots 10-15 ton högre vikt ofta tog sig fram där Strv 103 fastnade. I och med att 103:an riktade kanonen genom att svänga hela vagnen kunde den inte ha för långa band. Då gick det gör tungt att svänga. Men det gjorde också att framkomligheten var sämre. Särskilt de första versionerna hade dessutom låg tillförlitlighet, vilket ledde till att vagnen fick rykte om sig att vara en av de få stridsvagnar som sköt längre än den gick att köra...

Någon autofunktion på bakrutetorkaren (här är vi on-topic!) hade den inte. Däremot separat bakåtförare och automatisk omladdning.
Ja det är ju bara ett par fullvärdiga brigader kvar nu om jag förstått saken rätt. När jag gjorde lumpen fanns det fortfarande 14, de oövervinnliga cykelskyttebataljonerna oräknade. ;-) På P10 i Strängnäs (Kungl. Södermanlands regemente), där jag gjorde min "djungeltjänst", var det också huvudsakligen Centurion som gällde. Minns att vi någon gång fick åka med ett stycke på "flaket" på en sådan. Men det måste också ha funnits några 103:or eftersom vi vid någon skjutövning på Utö fick ligga bredvid en sådan och smälla på med våra "ärtbössor" (kpist m45). Närmare än så kom jag inte någon stridsvagn för egen del. Men befälet berättade historier om den dåliga tillförlitligheten på 103:an. Du kanske vet mer om vad det egentligen var fråga om men som jag förstod det handlade det främst om att hydraulsystemet som skulle hantera manövrerandet i olika ledder inte riktigt orkade med utan började spruta olja lite varstans.

Efter "djungelmuck" övergick jag till att bli "hemlig agent", då självfallet i flottan (som Bond och Hamilton). ;-) Det var i den rollen jag gjorde min tämligen behagliga inspektionstur till Milo Syd. Det var ju i Hanöbukten Warszawapakten förväntades rulla iland med sina PT-76 ("Plavayushchiy Tank 76", den simmande stridsvagnen). Skulle tippa på att den hade lite bättre amfibisk förmåga än 103:an även om den sistnämnda också kunde simma lite om man smällde upp "tältet". Men trots att den kunde röra sig som en fisk i vattnet tror jag inte heller PT-76:an hade någon autofunktion på bakrutetorkaren att irritera sig på. :shock: ;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI