Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker det här är en intressant tråd. Nu kommer jag riskera att få mycket skäll, men för de flesta förare sitter uppgraderingen i huvudet. Vetskapen om att man har lite mer är det som skapar marknaden. Inte att det verkligen behövs eller märks. Som några skrivet, mitt pelle i botten, eller om du kör i sportläge... Ja, hur ofta sker det för 99% av Volvoägarna? Någon annan skriver "jag tycker det är.." Ja renat subjektivt bör många uppleva en förbättring efter uppgradering. Annars skulle ju hela affären upplevas meningslös. Många affärer går till på exakt detta sätt. Konsumenter som investerat i något UPPLEVER att det blev bra/bättre. Allt för att slippa stå där med skammen.. :lol: .

Forskning/utredning(kommer inte ihåg källan) har visat att många söker information om sitt köp, efter köpet. Allt för att bekräfta sitt köp... :roll: . Jag är en av dem. Även om jag brukar researcha grundligt, så älskar jag att läsa tester och omdömen efter köpet för att få bekräftat vilket bra köp det var.. :lol:

Så det är nog inget konstigt att du inte märker någon stor skillnad. I sak gör nog inte Polestar så stor skillnad som många UPPLEVER det.. 8)
Testa något annat än polestar om ni vill uppleva skillnad. Jag har gått från orginal 190hk/420nm till 250hk/500nm+ och även tvingats tillbaka till orginal vid service. Du märker STOR skillnad. Orginal är en D4a stendöd i min värld.

Kollegor som provkört min gråter när de sätter sig i sin egen igen.

Men de finns ju de som tycker en D3 går br så allt beror på preferenser. Med att många tycker att polestar upplevs som ingenting , det förstår jag, för polestar ger. ....ingenting
Primus skrev:Tycker det här är en intressant tråd. Nu kommer jag riskera att få mycket skäll, men för de flesta förare sitter uppgraderingen i huvudet. Vetskapen om att man har lite mer är det som skapar marknaden. Inte att det verkligen behövs eller märks. Som några skrivet, mitt pelle i botten, eller om du kör i sportläge... Ja, hur ofta sker det för 99% av Volvoägarna? Någon annan skriver "jag tycker det är.." Ja renat subjektivt bör många uppleva en förbättring efter uppgradering. Annars skulle ju hela affären upplevas meningslös. Många affärer går till på exakt detta sätt. Konsumenter som investerat i något UPPLEVER att det blev bra/bättre. Allt för att slippa stå där med skammen.. :lol: .

Forskning/utredning(kommer inte ihåg källan) har visat att många söker information om sitt köp, efter köpet. Allt för att bekräfta sitt köp... :roll: . Jag är en av dem. Även om jag brukar researcha grundligt, så älskar jag att läsa tester och omdömen efter köpet för att få bekräftat vilket bra köp det var.. :lol:

Så det är nog inget konstigt att du inte märker någon stor skillnad. I sak gör nog inte Polestar så stor skillnad som många UPPLEVER det.. 8)

Är helt inne på din linje.. Placebo är en finurlig företeelse..

Det blir ju så klart skillnad, men som du säger, alla upplever den olika beroende på sitt körsätt. Jag skulle garanterat inte känna så mycket med mitt körsätt. Trampar sällan gasen i botten.

Testade sportläget för första gången igår. Där. Märkte jag i alla fall skillnad. :)

Nu låter jag som en gubbe, trots att man nyss bara fyllt 40, men jag ser inte charmen med att köra som en dåre när det bara kostar mig en massa extra pengar. Inte med den xc60 D4 awd som jag har i alla fall.. :)
Min 2013 D3 automat har fått polestar och den stora skillnaden märks på växlingen om ni upplevt som jag att i orginal så om man kommer fram till en korsning saktar ner rullar sakta men så fort det blir fritt vill man iväg igen men då känns bilen orkeslös och vill inte ge sig iväg men efter uppgradering så är trottelresponsen kvickare och man får fart direkt.
Det märks lite skillnad när man ligger i ca 100-110 och gör kick-down för omkörning men inte så mycket som man skulle vilja.
Det rör sig ju ändå bara om 27hk
Är det värt pengarna?
6900 kr kampanj nu JA
9000 kr NEJ

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det kan man undra men jag upplever det bara positivt då bilen känns rappare liksom.
Polestar ändrar mjukvaran endast på automatlådor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
intruder1400 skrev:
StefanN skrev:Ja, det verkar va en väldigt seglivad myt att Polestar skulle ha nån annan programvara till dom gamla automaterna......
Varför är programmet inne o rota i lådan ?
Jag har haft en hel del mailkontakt med Polestar och dom säger att dom har inga som helst förändringar i växellådans programering till dom gamla 6-stegade.
StefanN skrev:
intruder1400 skrev:
StefanN skrev:Ja, det verkar va en väldigt seglivad myt att Polestar skulle ha nån annan programvara till dom gamla automaterna......
Varför är programmet inne o rota i lådan ?
Jag har haft en hel del mailkontakt med Polestar och dom säger att dom har inga som helst förändringar i växellådans programering till dom gamla 6-stegade.
Somsagt jag har fått andra uppgifter från Polestar !
Den 8-stegade i mitt gamla åbäke fick Polestaroptimering iaf, växlingspunkterna är tweakade för mer kraft, tweakad liftoff, gearholding när man svänger. Nu har jag inte kollat vad ni sitter på för bilar/motorer/växellådor, men min betedde sig helt annorlunda (till det positiva), om jag inte visste bättre så hade jag tippat på att jag kört en annan bil. Väljer man sedan till fjäder/dämpar-paketet och insug/utblås-paketet så är det så långt från en standardbil man kan komma, en racing SUV helt enkelt som ligger bättre på vägen än de flesta vanliga bilar.
DaltonSleeper skrev:Den 8-stegade i mitt gamla åbäke fick Polestaroptimering iaf, växlingspunkterna är tweakade för mer kraft, tweakad liftoff, gearholding när man svänger. Nu har jag inte kollat vad ni sitter på för bilar/motorer/växellådor, men min betedde sig helt annorlunda (till det positiva), om jag inte visste bättre så hade jag tippat på att jag kört en annan bil. Väljer man sedan till fjäder/dämpar-paketet och insug/utblås-paketet så är det så långt från en standardbil man kan komma, en racing SUV helt enkelt som ligger bättre på vägen än de flesta vanliga bilar.
Håller med..

Jag körde min svägerskas xc60 190 hk VEA framhjulsdrift igår och jag körde den både före och efter optimeringen och det märktes en tydlig skillnad. Det som märktes mest var vridmomentet,då den inte bölade på lägre varv, utan man märkte att den drog på på tidigare varvtal än innan.

Det är en manuell växellåda, så där lät det ju inte ha hänt något.

På hennes bil var det inte placeboeffekt, men det sägs att optimeringen från Polestar märks mer på en framhjulsdriven bil.

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg