Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1182412
Då har det blivit dax att välja en ny tjänstebil och jag sneglar mycket på v90n
jag har dock andra bilar att välja bland, audi a6, mercedes e200, vw passat som är i samma klass
annars kan det även bli den äldre xc60 classic eller vw tiguan.

Om det blir en v90 så blir det en d3a med awd och rymms inom 7,5bpp efter alla rabatter.
Hur är komforten i v90 jämfört med de bilar jag radat upp? och hur är ljudnivån i kupen.
har vi några som har kört liknande bilar som har en bra uppfattning?
#1182550
Jag är kritisk, haft en massa problem och är inte lika frälsta som många här inne. Jag kör en V90CCpro T5 med mycket utrustning. Känslan hos folk som åker med utrycker "ganska lyxig ju".

Jag har provkört lite olika V90, D3 buisness, D4 inscription.

D3 - D4 ingen större skillnad upp till 120 båda känns trista och livlösa, därefter vet jag inte. Känns spontant som att man lika gärna kan åka D3 som D4.
Business utan isolerrutor - rätt mycket vind och väg ljud i kupén. Med tygklädsel känns bilen ganska billig.
Insc med isolerrutor blir den märkbart tystare, dessutom känns den inte lika billig, lyxig är att ta i tycker jag.
Prisvärdheten är troligtivs högre i en D3 Business än någon annan - men det är en annan sak.
En sak som jag irriterar mig mycket på är att bilen materialmässigt känns billig, plast blir väldigt lätt repig - så var det inte i tidigare bilar - eller andra bilar.

Audi är bättre på att konstruera motorer än Volvo, det är ett faktum. Mer effekt och liv till lägre förbrukning. Sen kan folk komma dragandes med Dieselgaet - läs nya reportage och utvärderingar/tester av Volvo 2-3 ggr högre utsläpp och en förbrukning som konstant ligger 30-40 % högre än deklarerat..

Passat är lite plastigare - men känns mer användavänlig och tålig. Känns som en Vettig bil - ingen Aha upplevelse, men vettig - en bil som säkert växer och som man gillar för att den går att använda till vad den är avsedd för - flytta folk och saker.

Mercedesen - känns materialmässigt påkostad och bra, jag fick ingen aha upplevelse.

XC60 Classic ÄR en trevlig bil, men den känns gammal när man kört nya Volvo 2-3 månader. Troligvis mycket prisvärd som bil.

Hade jag köpt en bil idag med erfarenheten jag har nu hade det troligtvis blivit en 3 serie GT eller en 5 serie - och då är jag ingen BMW kille längre.. Alternativt en Passat eller den nya folkan som efterträder CC - sjukt snygg!
#1182569
Flajjan skrev:Jag är kritisk, haft en massa problem och är inte lika frälsta som många här inne. Jag kör en V90CCpro T5 med mycket utrustning. Känslan hos folk som åker med utrycker "ganska lyxig ju".

Jag har provkört lite olika V90, D3 buisness, D4 inscription.

D3 - D4 ingen större skillnad upp till 120 båda känns trista och livlösa, därefter vet jag inte. Känns spontant som att man lika gärna kan åka D3 som D4.
Business utan isolerrutor - rätt mycket vind och väg ljud i kupén. Med tygklädsel känns bilen ganska billig.
Insc med isolerrutor blir den märkbart tystare, dessutom känns den inte lika billig, lyxig är att ta i tycker jag.
Prisvärdheten är troligtivs högre i en D3 Business än någon annan - men det är en annan sak.
En sak som jag irriterar mig mycket på är att bilen materialmässigt känns billig, plast blir väldigt lätt repig - så var det inte i tidigare bilar - eller andra bilar.

Audi är bättre på att konstruera motorer än Volvo, det är ett faktum. Mer effekt och liv till lägre förbrukning. Sen kan folk komma dragandes med Dieselgaet - läs nya reportage och utvärderingar/tester av Volvo 2-3 ggr högre utsläpp och en förbrukning som konstant ligger 30-40 % högre än deklarerat..

Passat är lite plastigare - men känns mer användavänlig och tålig. Känns som en Vettig bil - ingen Aha upplevelse, men vettig - en bil som säkert växer och som man gillar för att den går att använda till vad den är avsedd för - flytta folk och saker.

Mercedesen - känns materialmässigt påkostad och bra, jag fick ingen aha upplevelse.

XC60 Classic ÄR en trevlig bil, men den känns gammal när man kört nya Volvo 2-3 månader. Troligvis mycket prisvärd som bil.

Hade jag köpt en bil idag med erfarenheten jag har nu hade det troligtvis blivit en 3 serie GT eller en 5 serie - och då är jag ingen BMW kille längre.. Alternativt en Passat eller den nya folkan som efterträder CC - sjukt snygg!
Bra skrivet Flajjan! Tror det är det vettigaste jag har sett dig skriva här på forumet Bild Bild
#1182600
Flajjan skrev:Jag är kritisk, haft en massa problem och är inte lika frälsta som många här inne. Jag kör en V90CCpro T5 med mycket utrustning. Känslan hos folk som åker med utrycker "ganska lyxig ju".

Jag har provkört lite olika V90, D3 buisness, D4 inscription.

D3 - D4 ingen större skillnad upp till 120 båda känns trista och livlösa, därefter vet jag inte. Känns spontant som att man lika gärna kan åka D3 som D4.
Business utan isolerrutor - rätt mycket vind och väg ljud i kupén. Med tygklädsel känns bilen ganska billig.
Insc med isolerrutor blir den märkbart tystare, dessutom känns den inte lika billig, lyxig är att ta i tycker jag.
Prisvärdheten är troligtivs högre i en D3 Business än någon annan - men det är en annan sak.
En sak som jag irriterar mig mycket på är att bilen materialmässigt känns billig, plast blir väldigt lätt repig - så var det inte i tidigare bilar - eller andra bilar.

Audi är bättre på att konstruera motorer än Volvo, det är ett faktum. Mer effekt och liv till lägre förbrukning. Sen kan folk komma dragandes med Dieselgaet - läs nya reportage och utvärderingar/tester av Volvo 2-3 ggr högre utsläpp och en förbrukning som konstant ligger 30-40 % högre än deklarerat..

Passat är lite plastigare - men känns mer användavänlig och tålig. Känns som en Vettig bil - ingen Aha upplevelse, men vettig - en bil som säkert växer och som man gillar för att den går att använda till vad den är avsedd för - flytta folk och saker.

Mercedesen - känns materialmässigt påkostad och bra, jag fick ingen aha upplevelse.

XC60 Classic ÄR en trevlig bil, men den känns gammal när man kört nya Volvo 2-3 månader. Troligvis mycket prisvärd som bil.

Hade jag köpt en bil idag med erfarenheten jag har nu hade det troligtvis blivit en 3 serie GT eller en 5 serie - och då är jag ingen BMW kille längre.. Alternativt en Passat eller den nya folkan som efterträder CC - sjukt snygg!
Förefaller lika illa ställt med Audi

http://teknikensvarld.se/sa-mycket-drar ... en-180315/
#1182607
Hur man uppfattar olika bilar är subjektivt och finns även flera olika parametrar som kan vara bilunikt, t.ex. vilka fälgar och däck just utifrån vägljud. Gäller även journalister, kolla hur de uppfattar V90CC fjädring.
Jag ogillar t.ex. skinnklädsel och tycker den är obekväm så för mig är tygklädsel ett måste.
Så mitt råd är att ut och provkör så du själv kan göra dig en bild, skulle aldrig lita på vad någon annan tycker.
#1182697
Efter att ha kört BMW ett antal år så blir jag bara mer och mer nöjd med min V90 men då är det ju en D5 Inscription med nappa och B&W. En Momentum med tygklädsel har aldrig varit aktuellt. Då hade jag kört 5-serien alla dagar i veckan.
#1182850
En E-klass torde vara svår att få in under 7,5 basbelopp -- om ni inte har väldigt höga rabatter.

En A6 går in, men du får en bil med gammal plattform. Det gör väl i och för sig inte så mycket om du klarar dig utan autobroms/adaptiv farthållare. De finns till A6, men är rejält dyra. Infotainmentsystemet är också rätt gammalt på A6.

V90 och Passat torde vara största konkurrenterna kring 7,5 basbelopp. Jag hade valt V90 om du inte vill minimera förmånsvärdet -- då är Passat GTE ett bra förslag.

Jag tror att nya 5-serien också hamnar över 7,5 basbelopp.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]