Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker också VEA är bra, den är så lik en bensinmotor i karaktären som en oljebrännare kan bli :)

Däremot skulle jag nog undvika MY14 VEA för att undvika EGR problem.
Användarvisningsbild
av CabBO
permikael skrev:Vår V60 D3-16 Vea ca 4500mil, går hur fint som helst, bara tanka och köra, precis som det skall vara.
Jämför jag med våran andrabil S60 D5, så är det stor skillnad på motorn, VEA är en modern motorn den gamla D5:an är kanon fin, men känns och upplevs som en äldre motor.

Om vi skulle byta andrabil skulle jag definitivt leta efter en med VEA motor i.

Jag tycker det är intressant det här med motorer hit och dit. Vad är det som säger att den ena är äldre och den andra modernare bland dina bilar.
Nu har du en D5 och en D3. Vet inte hur du tänkt om det varit två D4:or med olika motorer. Jag tror inte gemene man/kvinna vet skillnaden om dom skulle prova. Mycket av känslan tror jag är förväntan och fördomar som gör att man tycker den ena är modernare.
av Lövet
Vad gäller VEA och femman är det ju bara att starta motorn och lyssna så hör man vilken som är en modernare konstruktion. Klart märkbar skillnad.
Användarvisningsbild
av CabBO
Ja, för dig som vet vad man skall lyssna på. Vet gemene man det? Nu är det ju en D5 och D3 så skillnaden är ju mer än D3/D4/D4AWD.
av Lövet
Du verkar inte förstå vad jag menar. Det är lika stor ljudskillnad D3/D4 femcyl och D4 VEA. Ljudnivån är mycket högre i femman oavsett effektuttag.
MartinS skrev:Jag tycker också VEA är bra, den är så lik en bensinmotor i karaktären som en oljebrännare kan bli :)

Däremot skulle jag nog undvika MY14 VEA för att undvika EGR problem.
Volvo byter väl ut (gratis) EGRventil ,tempgivare mm för dom som har en krånglande sådan,med felmedddelande typ reducerad motoreffekt...
Har bokat in en tid efter semestrarna för detta jobb(MY14 VEA 4450 mil),vilket Volvo står för.
Så är den enheten bytt finns det ingen orsak att undvika MY14 VEA.
Oljepåfyllning mellan servicarna,är för mej ett okänt begrepp ?:-/
av Psyko
Effekt och känsla på en VEA är bensinmotorkaraktär men ljudet från VEA är inget roligt om man jämför med en diesel femma. VEA har ju ett mycket tråkigare skrammel och diesel ljud mot en femma enl mitt tycke allafall. Sen skulle jag ju välja en VEA alla dagar i veckan bara för att dom går otroligt bra o inte har samma ketchup effekt som femmorna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är nog ganska individuellt, de flesta jag hört gnäller på att femman är bullrig och sävlig, det senare säkerligen lådans fel. Visst låter en dieselfyra rätt tragiskt, men det dova dunkandet är inte där, utan man får lite dämpat knatter istället.
Har en V60 D4-14 (VEA-motorn) som gått drygt 11000 mil nu, har bara känt lite ryckningar vid kallstart några enstaka gånger, ska ta upp det vid nästa servicetillfälle som blir i höst.
Annars så har det inte varit några problem, men fick fylla 0,5 liter olja strax före servicen i september förra året.
Vår 2014 D4 skramlar inte och har aldrig gjort. Den är kvick och drar 0,6 l blandat ingen eco körning. Fyller aldrig på olja mellan bytena.

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.