Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Såg bara nu då jag långtidsparkerade i värtan. Inte en laddstolpar syntes. Hade ju varit fint att komma tillbaka och bilen var fulladdad då man tog sig hem de 40mil en
Derank skrev:Såg bara nu då jag långtidsparkerade i värtan. Inte en laddstolpar syntes. Hade ju varit fint att komma tillbaka och bilen var fulladdad då man tog sig hem de 40mil en
Typexempel på ställe där det verkligen behövs stolpar. Det finns typ 8 platser på en parkering i Ropsten, sen har du en snabbladdare på Sandhamnsgatan som är väldigt nära, så du hade absolut kunnat ta dig hem, men behövt åka förbi snabbladdaren en liten stund eller parkerat en km bort för att det skulle funka idag.
Arlanda t.ex har varit duktig på att bygga ut laddplatser. Både i garagen och på flera av utomhusparkeringarna. Hamnarna bör bli bättre. Praktiskt taget alla långtidsparkeringar borde ha "långsamladdare". Kostar nästan ingenting att sätta upp. En 32A trefas räcker till 6 platser, med stolpar som lastbalanserar kan man öka på några platser till.
Absolut, men det dröjer. Nyligt gjordes 450 parkeringsplatser i stan till se nyproducerade husen nere vid hamnen. Jag såg inte en laddstolpe där när jag var där och jobbade.

Och när ser inte ens finns i huvudstadens hamn än känns ju landsbygden ljusår borta.
På landsbygden är det ju redan klart. Där bor fler i villa och det är vanligare med motorvärmar-stolpe.

Jag tror inte det dröjer så länge innan det händer saker. Vid nyproduktion när staden (Stockholm) äger marken kräver man 20 procent laddning i garage för alla byggherrar i markupplåtelseavtalen.
Om det inte följs kan det bli vite, men jag vet inte hur bra dom följer upp det.
Jo men jag kan ju inte ratta in på någons tomt och ladda bilen på vägen hem från fisketuren. Jag brukar avverka en sisådär 40mil på en fisketur runt i norrland. Och de små byar man passerar och går in och handlar på lanthandeln har då ingen laddstolpe och kommer aldrig att få heller. Du måste första att det finns en värld utanför storstäderna ochså. Och ett annat klimat i Kalix än tex Gävle. Osv osv.....som jag redan sagt. Minns du då alla zkulle ha internet senast år 2000.....än idag når inte bredbandet alla.

Men nu släpper jag dem här diskussionen för jag kommer förmodligen aldrig att äga en elbil iaf.
TommyP86 skrev:Du får ta för dej mer, vi har ett 16A vanligt stickuttag utanför firman, där hittar man en och annan smygladdande tesla ibland. Får väl se det som att vi sponsrar elbilandet Bild
Det förklarar ju varför driftskostnaderna kan bli så låga med elbil, hoppas ni erbjuder förnyelsebar el till strömtjyvarna så de inte behöver få dåligt samvete :lol:
TommyP86 skrev:Du får ta för dej mer, vi har ett 16A vanligt stickuttag utanför firman, där hittar man en och annan smygladdande tesla ibland. Får väl se det som att vi sponsrar elbilandet Bild
Då blir det ju lite som när man åkte runt och hoppade på slangen då man åkte moppe.
Derank skrev:Ja men fortfarande dominerande som sagt.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Ha ha, snygg passning! Jag har äntligen lyckats stänga av tapatalksvansen.
joel80 skrev:Om/när det så småningom finns ett stort antal begagnade elbilar att välja på som har runt 30mils räckvidd kommer det kanske bli svårt att sälja en motsvarande ICE-bil. Så pass svårt att man till slut kommer behöva betala för att bil av med. (hoppas skrotningspremien införs igen)
Jag tänker alltså ungefär så här, att om en begagnad bensinbil som man tidigare kunde få 15k för kostar lika mycket per år att köra på 1500mil i bensin kostnad, samt en servicekostnad på en tusenlapp mer än det motsvarande elbilen.. Då blir det kanske svårt att sälja när det finns elbilar I liknande utförande. Även om elbilen kostar 30k I inköp blir totalelonomin bättre/motsvarande redan efter ca ett år.
Jag tror att andrahandsvärdet på bensin och dieselbilar kommer pressas ner när tillräckligt många elbilar i samma storleksklass kommer ut på begagnatmarknaden.

Helt enkelt p.g.a höga/högre driftskostnader än elbilens.
Vad både du och Seba glömmer bort är att batteribilens driftkostnader omöjligen kan ligga kvar på dagens nivå när tekniken väl slagit igenom och inte längre behöver subventioneras. Självfallet kommer man även fortsättningsvis att ställa krav på att biltrafiken skall bära sina egna kostnader och en elbil gör förstås alls inte rätt för sig idag. Som jag påpekade tidigare i tråden kommer man sannolikt att gå vägen via kilometerskatt. Vare sig fordonsskatt eller elskatt framstår som lika bra alternativ även om man kan tänka sig ökad beskattning av elbilar även i dessa avseenden.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 61
Hjälp! Vad har hänt?

Jag har fått svar! Brandt i Vara var snabba […]

Tips få ut ABS givaren fram

Hade samma problem med en XC60 (likadan givare) en[…]

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]