Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Kärnkraft är inte förnyelsebar, det vet du också. Däremot släpper det inte ut så mkt Co2.
Går det åt helvete så blir dock effekterna ordentligt kännbara, i värsta fall får vi ett gäng obeboeliga städer, och ett hav vi inte kan använda.
Jag växte upp i Gävle, fick lära mig på dagis och i skolan att vi inte fick äta blåbär och plocka svamp mm i skogarna.. Jag har troligen en betydlig högre strålningsdos än de flesta. :/
Så om man kör en elbil idag så kommer förbrukningen av el bestå av ungefär 50 % el från icke förnyelsebara produktionsmetoder när det gäller svenskproducerad el, i många andra länder blir ju siffrorna sämre.
Elproduktionen i världen är ungefär 20 000 TWh per år, varav cirka 150 TWh i Sverige. Det globala behovet ökar med några procent per år. Två tredjedelar av världens elproduktion sker i fossileldade kraftverk (kol, olja och gas).
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elpr ... i-varlden/
Det verkar ju vara ett bra miljötänk med elbilar......eller?
Artikeln är eldgammal.

Ingen energi är "neutral", kräver investeringar. Kärnkraften kommer utrota sej själv eftersom den byggs ut i utvecklingsländer med dåligt fungerande kontrollorgan, vi kommer se många olyckor över 50 år.
Rent energieffektivt är det mångfaldigt bättre att elda oljan och generera el och värme från det, istället för att mängder av små ineffektiva kråkvärmande svennemotorer bränner olja.
Men sånt styr inte, det gör pengar och makt.
wissel skrev:Om man inte misstror då är man illa ute i verkliga livet, vem tror du betalat deras forskning? Och varför?
Att rent frankt påstå att SVT har illa underbyggda resultat mot vad en lobbyist har ja då ????
Lite som tanten tittar på sin Kalle i vaktparaden.." titta alla går i otakt utom min Kalle".
Trumpifiering är dagens melodi, alternativa fakta. Hehe.
När man kan åka 4,5 varv runt jorden med en liten bil innan man är ikapp batteriproducenternas miljöutsläpp håhåjaja.
Men var o en har sin egen kyrka.
:-)
Du kanske ska ta och sätta dig in i ämnet istället så att du kan se vilka fakta som stämmer och vilka som inte stämmer. Vet du vad SVT gjorde?
De tog den undersökningen, som i sig inte är dålig eller innehåller lögner, bara lite väl gammal data då det går fort i utvecklingen av batterier, och jämförde sen med NDEC-siffrorna för utsläpp på dieselbilar. Du vet dom där siffrorna som all vet är helt åt helvete fel i verkligheten.. Samt också endast är utsläppen ur avgasröret.
De jämförde alltså elbilen hela tillverkning av batteri, från brytning till färdig produkt, med upp till 70% fossil el vid tillverkningen, med en ICE-bil där dom dels hade väldigt underdrivna förbrukningssiffror, dels inte tog hänsyn till utsläpp vid tillverkning av dieseln. Eller transport av den...

Och trots det blir elbilen ungefär dubbelt så bra sett över hela bilens livscykel.

Derank.. Och vem mer det nu var (skriver på mobilen så ser inte inläggen.) När det gäller tung trafik håller det på att förändras där också. Många städer busstrafik håller nu på att gå över till el.. Och det är på gång med lastbilar och långtradare.

Personbilarna I Sverige står dock för merparten av utsläppen i transportsektorn.

Biltrafiken ligger på ca 11 miljoner ton Co2 per år och den tunga lastbilstrafiken på ca 3.5 miljoner ton. Man hittar all den datan hos SCB.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/px ... d2bf25827a
snepo skrev:Vad vi konsumenter tycker spelar nog inge roll. Nu är det elbilar,hybridbilar som gäller. Bara att gilla läget
Vad jag kan se är det fortfarande diesel som dominerar och bensinare har ökat lite de senaste åren igen.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Dieselandelen minskar for varje år sen några år tillbaka, inte jättefort utan några procent per år.. Mest till förmån för bensin. Dieselandelen på nya bilar låg på 51% 2016 om jag kommer ihåg rätt.

Jag har bilden av att det är just vi konsumenter som kommer att helt rata ICE-bilar om några år. Med ekonomi som det ena skälet och bättre drivlina/mindre motorproblem som andra skäl.

Edit: 52% dieselbilar under 2016. En minskning från 58% 2015.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... def-2016_2
Ja men fortfarande dominerande som sagt.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Mwi skrev: Så om man kör en elbil idag så kommer förbrukningen av el bestå av ungefär 50 % el från icke förnyelsebara produktionsmetoder när det gäller svenskproducerad el, i många andra länder blir ju siffrorna sämre.
Jag kör på vind, sol och vatten. Man har valfrihet att välja var (merparten av) ens el ska komma ifrån. Jag köper från bolag som endast handlar med förnybart.

Vill man kan man sätta upp solceller på taket också.. Så kan man producera sitt eget drivmedel. Man producerar såklart mer än vad man behöver sommartid och mindre vintertid, men man säljer elen sommartid och köper tillbaka vintertid så det går jämt ut. :)
joel80 skrev:
Mwi skrev: Så om man kör en elbil idag så kommer förbrukningen av el bestå av ungefär 50 % el från icke förnyelsebara produktionsmetoder när det gäller svenskproducerad el, i många andra länder blir ju siffrorna sämre.
Jag kör på vind, sol och vatten. Man har valfrihet att välja var (merparten av) ens el ska komma ifrån. Jag köper från bolag som endast handlar med förnybart.

Vill man kan man sätta upp solceller på taket också.. Så kan man producera sitt eget drivmedel. Man producerar såklart mer än vad man behöver sommartid och mindre vintertid, men man säljer elen sommartid och köper tillbaka vintertid så det går jämt ut. :)
Har du ett hyffsat batteri laddar du upp bilen på jobbet och laddar ur en del hemma Bild
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 61
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]