Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Veritasangel
#1182438
Hej!
Köpte i våras en V60 D2 automat och den har nu börjat få mer o mer problem.
Vid belastning så som i uppförsbacke eller bara lätt lutning så börjar den gå ryckigt, ofta i lägre farter mellan 30-70 km/h. Känns som bilen tappar ork och inte riktigt växlar som den ska. För om jag växlar ner så den hamnar på ett högre rpm så slutar det. Det händer mest mellan 1200-2000 rpm över det så verkar inte problemet märkas iallafall.

Sen har jag problem med att när jag ligger i jämn fart så pendlar varvtalen upp och ner typ 50-100 rpm och man kan höra att motorn med ändrar varv.
Det känns som att motor borde kunna hålla sig på ett relativt jämt varv på plan mark i jämn fart?

Har också fått problem med en vindrutetorkare vänster fram som vibrerar som tusan över 90km/h. Har testat att köpa nya märkestorkare utan att det blev någon skillnad och verkligen kollat så att dom sitter rätt.

Har också problem med att när start stoppen har gått igång så är bilen otroligt seg iväg ibland, den kan varva över 2k utan att det händer något och så kommer all kraft på en gång med världens ketchupeffekt.

Någon som har upplevt någon av dessa problem och kan ge mig lite svar som jag kan ta med mig till verkstaden o få det fixat?
Jag har fortfarande garanti på bilen hos rejmes så vill gärna kunna få det mesta löst.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1182489
Hur långt har bilen gått? Min första tanke är att det är dax för byte av växellådsoljan.
Är det inte dessa PS-lådor som är extra känsliga om inte oljan byts...?
#1182513
Det är en -12 uttagen -13. tror det är 115hk 270nm om jag inte minns helt tokigt.
Reg nr NGB 272 om det hjälper att kolla lite.

Bilen har gått ca 8600 mil och servad på remjes med korrekta serviceintervaller enligt boken iallafall.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1182523
Med 8600 mil ligger du runt intervallen för växellådsolja (minns inte om det är 8 eller 9000 mil på just d2) så det kan förstås vara något.
De är även mycket känsliga för i princip allt, och däribland oljenivå.
Jag hade lämnat den på oljebyte som första åtgärd (om det nu inte gjordes vid 8000)
#1182538
Den ska in på service i nästa vecka, så då ska dom få kolla på allt detta.
Men tänkte lite om det var någon som visste var det var så man kan vara mer direkt till mekanikern.
Förhoppningsvis dyker det upp någon felkod för dom.
Men ska se till att dom byter oljan i växellådan.
av Daniel73
#1182606
Farsan hade samma problem med sin v50 med powershift.
Började med byte av kopplingspaket.
Slutade med byte av hela automatlådan.

Slutsumman blev 81000kr
Maskinskadeförsäkringen tog detta.
av Daniel73
#1182642
Kermit75 skrev:Volvos powershifts lådor har torrlameller, så svårt att ett olje byte ska hjälpa om ev det är kopplingen som är dålig.

Nja, dom har våtlameller i Volvo Powershift/Ford MPS.

http://teknikensvarld.se/volvo-lanserar ... ft-130927/
AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]

Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]