Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kållerado
Hej ALLA!

Har en 945:a -96:a, B230 FK 14000 mil.

När man kommer upp i hastig. över 90 km/h. så börjar bilen att få en ryckig gång, känns som om motorn inte får tillräckligt med bränsle?
Denna ryckiga gång varar någon sekund för att sedan återgå till det normala och upprepas med någon minuts mellanrum. Mycket irriterande!

Funderar om det kan vara bränslereläet? Men då borde väl denna ryckiga gång uppstå även vid hastigheter under 90 Km/h?

Tacksam för svar.

Mvh
Magnus
av kållerado
Tack för tipset, har bytt bränslefilter, men tyvärr så kvarstår ovannämnda problem.

En sak till har hänt, nämligen att motorn dog när jag körde på motorvägen idag. När jag rullat åt sidan så försökte jag att starta bilen men det gick ej. Efter ytterligare några minuter så försökte jag igen och då startade den och jag körde iväg som om ingenting hade hänt.

Är det någon som vet vad detta beror på???

Mvh
Magnus
av SteffeB
Byt (kontrollera) tändstift och tändkablar. Kolla fördelarlock och rotor samtidigt.
Hade liknande problem med gamla tändstift (för stort elektrodavstånd).
av kållerado
Hej igen.

Har nu bytt tändstift+kablar,rotor,fördelarlock, men ovanstående problem kvarstår?? Nu stannar motorn oftare?

Mer förslag till detta problem är välkommet!

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Fluffen
Låter som bränslepumpsreläet......
av zixl
Min 740 gjorde så, fast den var mer ryckig vid pådrag, men den stannade ibland och var stendöd i motorn några minuter, för att sedan gå igen. jag bytte bensinrelä och den har inte stannat en gång sedan dess.

jag har även bytt stift, kablar, lock och rotor, samt luftfilter.

det elektriska två ggr tyvärr, första gången tog jag dessa ifrån biltema (stift och kablar) och det gick åt h*lvete, den gick bra i en eller två månader sedan återkom problemet, åkte till volvo och inhandlade dessa där samt lock och rotor, nu går bilen som en klocka och har gjort det sedan förra hösten.

nu ska jag väl byta bränslefilter med när jag orkar, för det kan antagligen behövas
av kållerado
Hej,

Har nu bytt bränslerelät men problemet kvarstår?

Idag stannade motorn två ggr. på väg hem!!

Mer förslag??

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Nexus
kållerado skrev:Hej,

Har nu bytt bränslerelät men problemet kvarstår?

Idag stannade motorn två ggr. på väg hem!!

Mer förslag??

Mvh
Magnus
Jag drar till med något som min förra granne fick höra från sin meck när hans 940 t hacka som din vid körning. Det var enligt honom den ena soppa pumpen som sitter i tanken som var defekt. Har bilen 2 pumpar????
av kållerado
Bilen har bara en bränslepump och den är placerad i tanken.

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]