Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bil: Volvo V70 MY14

Fel: Översikten för bälten och dörrar som visas i instrumentpanelens display visar att passagerarsätet fram är obältad fastän bälte sitter i. Bälteslåset klickar i och ur som det ska. Har visuellt kontrollerat kabeln fram till bälteslåset utan att finna något.

Några förslag på start av felsökning? Signalen som skickas från bälteslåset när bältet är i, är det "jord" som äldre Volvos dörrbrytare eller har de löst på något annat sätt?

EDIT: Felet gäller när ingen sitter i sätet - alltså när stolens sensor inte är "aktiverad". Funktionen att se att bältet är isatt är viktig för mig då jag har barnstol monterad där. Barnstolen i sig trycker inte ned viktsensorn och således visas det inte att stolen är bältad på displayen. På övriga platser är det sensorn i bälteslåset som styr denna indikation och är inte beroende av viktsensorn (som inte finns bak och inte heller i förarstolen va?). Är detta ett fel i bil min bil eller är det just så höger fram?
Senast redigerad av 4 Louie, redigerad totalt 0 gång.
Bälteslåset har en brytare i sig som via två trådar ger en slutning/öppning beroende på läge. (Kan vara så att det är en serieresitans med i slingan och som i endera läget byglas in/bort av låset)

Som första steg så är det enklast att kolla in under stolen framifrån efter ett kontaktstycke där kontakten från bältlåset går in. Dela kontakten och ohm-mät med en multimeter för att konstatera om den är hel eller inte (mät både med och utan bältet isatt). Mät förarstolens kontakt för att se vilka värden den andra bör ha.

Bytte bältlås på min bil för en kort tid sen och det nya gick på strax över 600. Pilligt men ganska lätt jobb att göra.
Bälteslåset är nu bytt men problemet kvarstår dock. Det märkliga är att det fungerar när någon sitter i sätet och sätter på sig bältet (fungerade säkert innan utbyte av bälteslåset men testade aldrig i och med att jag har barnstol monterad). Då visar översikten i i hastighetsmätaren att bältet är isatt- alltså INTE den röda varningssymbolen att någon sitter obältat. Detta är ju omvänt problem :) Om man lyfter på sig och har bältet isatt fortfarande visar den att bältet ej är isatt. Gör jag samma sak på förarstolen spelar det ingen roll om någon sitter där eller inte. Detsamma gäller bak. Översikten visar att bältet är isatt oberoende belastning på sensorn i stolen vilket jag tycker det borde vara? För att göra det tydligt - tänk att åka från besiktningen när besiktningsmannen testat bälteslåsen. Då visas det i översikten att bälterna är isatta fastän ingen sitter där.

Anledningen till att jag uppmärksammade problemet är för att vi har barnstol fram. Såg att översikten ej visade att bältet var isatt vilket gjorde att jag kontrollerade en extra gång att bältet var isatt. Barnstolen trycker inte sätet tillräckligt för att sensorn ska känna att någon sitter där. Oavsett vill jag se att bältet är isatt för att någon inte avsiktligen klickat ur.

Lite snurrigt men förstår ni problemet? Förslag på lösning? Kan nämna att jag testat aktivera airbagen (som normalt är avaktiverad) för att se om det mot förmodan kan ha haft något med saken att göra vilket det inte hade.
Senast redigerad av 1 Louie, redigerad totalt 0 gånger.
Med andra ord så har passagerarsätet en viktgivare också, vilken jag tror används för att kudden inte ska lösa ut om någon åker obältat. Bak används bara bälteslåset som givare för om någon sitter där, mest for show på displayen tror jag. Inga kuddar som kan lösas ut i ansiktet iaf. I förarsätet måste det ju sitta någon för att du ens ska kunna hamna i en olycka så där behövs ingen viktsensor heller.
Schmoyoho skrev:Med andra ord så har passagerarsätet en viktgivare också, vilken jag tror används för att kudden inte ska lösa ut om någon åker obältat. Bak används bara bälteslåset som givare för om någon sitter där, mest for show på displayen tror jag. Inga kuddar som kan lösas ut i ansiktet iaf. I förarsätet måste det ju sitta någon för att du ens ska kunna hamna i en olycka så där behövs ingen viktsensor heller.
I detta fall är just "for show på displayen" är värdefull funktion för mig för att säkerställa att barnstolen är bältad. Funktionen fungerar bra bak där jag också har barnstol. Men just höger fram fungerar det inte vilket är störande och gör att jag varje gång manuellt måste kontrollera att bältet sitter.

Kan någon vänlig själ testa på sin V70 att sätta i bältet i i bälteslåset höger fram utan att sitta i stolen. Indikerar displayen att någon sitter där eller måste ni sätta er?
Jag har ingen sådan display. Det finns nog bara i digitala instrument. Min talar bara om ifall någon eller några där bak har bältet på sig. Fram går bältesvarnaren igång om en passagerare tar av sig bältet, men det blir ingen indikering på att bältet är påtaget.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]