Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är inte heller helt nöjd när det är soligt och varmt. har kommit fram till att det har med vindrutan att göra. Den släpper mycket värme på förare och främre passagerare - vilket man kan behöva kompensera för genom att rikta luftblåset mot sig själv. På en tidigare Audi jag hade fanns det värmedämpande vindruta, mycket effektivt.
Tycker inte heller att den kyler lika mycket som tidigare Volvo bilar jag haft, Tar ganska lång tid tills cupen kylts ner. Provade att mäta temperaturen på inblåsningsluften, den var ca 14 grader, klimatanläggningen inställd på LO och standard fläkthastighet (50%), ute temp var ca 22 grader. kunde vara intressant att höra någon annans värde. har också märkt att det är väldigt lite kondens som kommer under bilen varma dagar då man parkerar jämfört med tidigare bilar man ägt.
Volvosmurf skrev:Tycker inte heller att den kyler lika mycket som tidigare Volvo bilar jag haft, Tar ganska lång tid tills cupen kylts ner. Provade att mäta temperaturen på inblåsningsluften, den var ca 14 grader, klimatanläggningen inställd på LO och standard fläkthastighet (50%), ute temp var ca 22 grader. kunde vara intressant att höra någon annans värde. har också märkt att det är väldigt lite kondens som kommer under bilen varma dagar då man parkerar jämfört med tidigare bilar man ägt.
På min förra Mazda skulle man mäta såhär. Antagligen ganska likt på alla bilar.

Bild
Tyckte att min 4-zon (v90 d4 momentum) lät ganska högt på auto. Spelade ingen roll om jag hade 18-22gr på alla zoner den lät lika högt när den arbetade. Kände inte heller att det blåste så mycket från munstyckena runt sensus. Det blev inte riktigt kallt heller tyckte jag.. sen hände något konstig, jag tryckte på auto igen och den valde något annat med högre hastighet och sen blev den tyst och kall? Har inte vågat trycka igen :wink:

Kan man trycka på auto och få olika modes?
Taron skrev:Tyckte att min 4-zon (v90 d4 momentum) lät ganska högt på auto. Spelade ingen roll om jag hade 18-22gr på alla zoner den lät lika högt när den arbetade. Det blev inte riktigt kallt heller tyckte jag.. sen hände något konstig, jag tryckte på auto igen och den valde något annat med högre hastighet och sen blev den tyst och kall? Har inte vågat trycka igen :wink:

Kan man trycka på auto och få olika modes?
Om man trycker och håller inne Auto i ca 3 sek så går klimatanläggningen över i "default-läge". Dvs den nollställer alla ändringar och inställningar och går tillbaka i "fabriksläge". Det kan lösa en del klimat/temperaturfenomen, tex om man ställer fläkten högre bak i på 4-zons klimatanläggning så tvingar det den fläkten fram att öka. Tror i nån av de senare programvarorna så startar alltid andra raden fläkt i läge 2 efter att bilen varit avstängd/låst för att förhindra för högt fläktljud.
Sleeper skrev:Jag är inte heller helt nöjd när det är soligt och varmt. har kommit fram till att det har med vindrutan att göra. Den släpper mycket värme på förare och främre passagerare - vilket man kan behöva kompensera för genom att rikta luftblåset mot sig själv. På en tidigare Audi jag hade fanns det värmedämpande vindruta, mycket effektivt.
Håller med helt!
Gorban skrev:Har 4-zon och undrar om det finns någon inställning för max AC när man sätter sig i en varm bil. Det har väl de flesta bilar. I Volvon sätter jag temperaturen på LO och fläkten på max men det är lite onödigt krångligt.

Att fläkten inte reglerar varvtalet automatiskt är en missuppfattning. Det är maxläget man begränsar. Det fungerar precis likadant i en BMW.
Nja, I min BMW F11 530 (2011) kan jag välja fem lägen på fläktprogrammet i autoläget. Skillnaden mellan de olika fem lägena är att med läge 1 så minskar farten tidigare då man närmar sig inställt läge. Det är olika branthet på reglerkurvan. Jag testade en varm dag då det var över 50 grader i bilen. Då gick fläkten på max oavsett vilket av de fem olika lägena jag valde. Efter ett tag då tempen hade sjunkigt något så blev det olika fart mellan de olika lägena. Så att säga att det är en maxfart man väljer stämmer inte in på min bil.

Vänligen Näckrosen
Ökad komfort med 17”

@Dejan195 235/55R18 kanske kunde vara nå[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Köpte en sportkatt på vparts, då […]

Oftast i fulla rattslag börjar abs/antispin l[…]

Skumt fel b230ft

Du får nog börja leta stort läckag[…]