Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pierre79
Hej alla duktiga mekaniker behöver hjälp med min bil :(
bensinpumparna har slagit ifrån(o.b.s sitter 2 st i bilen)verkar orimligt att båda gått sönder samtidigt .
jag har bytt relä nr 103 har mättit upp ström till pumpen å det kommer ingen:(
det kommer ström till reläet vet ej vad som kan ha hänt bilen stannade bara när jag var ute å åkte för att sedan gå igång på lite soppa som fanns kvar i spridarna men nu e han stendöd har kollat säkringen med å den e hel eftersom det kommer ström till reläet jag fattar ingenting ????NÅN SOM VET OM DET FINNS NÅT MER MAN KAN KOLLA PÅ DEN KONSTIGA BIL?? jättetacksam för svar :)
av Frigge
Har du mätt strömmen till pumpen på utgående på relät ?
Eller har du mätt i bak vid tanken ?
Jag tänker på ett ev kabelbrott mellan relä o pump

Är det så att du har ström till relät och ingen ström ut på relät så saknar du ju isf något annat till relät, tex
manöversignal.

Några felkoder ?
av Pierre79
jag har mätt innan sladden går ner till pumpen å får inget utslag på volt mätaren .
fel koder var kollar jag det nånstans ??
finns fyra stift till reläet å ett ger 12.5 volt å ett ger 3.5 volt å dom andra ger 0.03 ?
hehehe skumt
Användarvisningsbild
av niklas gson
Pierre79 skrev:Hej alla duktiga mekaniker behöver hjälp med min bil :(
bensinpumparna har slagit ifrån(o.b.s sitter 2 st i bilen)verkar orimligt att båda gått sönder samtidigt .
jag har bytt relä nr 103 har mättit upp ström till pumpen å det kommer ingen:(
det kommer ström till reläet vet ej vad som kan ha hänt bilen stannade bara när jag var ute å åkte för att sedan gå igång på lite soppa som fanns kvar i spridarna men nu e han stendöd har kollat säkringen med å den e hel eftersom det kommer ström till reläet jag fattar ingenting ????NÅN SOM VET OM DET FINNS NÅT MER MAN KAN KOLLA PÅ DEN KONSTIGA BIL?? jättetacksam för svar :)
vet en kille som hade problem då hade kabeln nötts av i genomföringen till pumpen under bilen .han hade ett helvete innan han hittade det bytte pump o grejer o dom som vet e det inte lätt på en awd... :D :D :D
av Pierre79
japps men jag har haft dän ena pumpen för ca 3 veckor sedan efter 3 dagars jobb hahahaha(det visade sig vara soppa torsk i bilen då å sedan hade tankarmen hängt sig min sambo som kört med bilen så jag visste inte hur långt hon hade kört :(.)
skam den som gersig men det e före pumpen jag har mätt från en skarv som sitter under skuffen bakom baksättet där sitter det en kontakt jag mätte strömmen där å det var dött så det måste vara inne i bilen eller ute vid säkringsdosan som det hänt nåt vet inte hur man kollar fel koder.
det finns inget mer som kan slå av pumparna nåt relä eller nåt annat.
jag har kollat så att slangarna sitter fast å det gör dom .
av Pierre79
hej igen grabbar nån som vet hur man får dän säkring å relä paketet från bilen utan att förstöra den :)???
nån som vet om strömmen till pumpen går direkt från reläet till pumpen eller tar någon annan avkrok?
jätte tacksam för svar börjar att ledsna rejält på denna bil :(
av Pierre79
ingen som vet nåt nåt tips?? om vad det kan vara för fel ?
av Pierre79
hej allihopa jag har lyckats laga min bil tack vare en händig vän :)
vi mätte bak till pumpen å det kom ström dit fast det var tyst opm pumpen.
vi tog ur pumpen ur bilen som ni vet inte e det lättaste (beskrivning lossa jorden till batteriet man låtsar krängningshämmar staget å kardan fästet som sitter med en bult mitt under bilen bredvid tanken sedan tar man domkraftsröret t.e.x å lägger en träkloss under klkipper kablarna till gamla ansluttningen nere vid pumpen lossar slangarna som sitter med snabbkopplingar med ett hemtillverkat special verktyg av plattjärn skruvar dän stora muttern tar ut pumpen stegvis får snurra lite på den sedan sätter du på muttern på elkablarna åt rätt håll tejpar sedan fast den gamla pumpens elkablar i den nya å drar upp dom med dom gamla går om man e 2 man stoppar i den nya observera att packningen till pumpen skall ner i hålet på tanken å sedan skall en liten krans på packningenm ligga utabnför gängan skruva sedan dit muttern å dra upp den sista biten av kabeln å koppla in den sätt sedan tebax krängningshämmar stagen å kradan fästet nu e det bara rycka nappen å köra weeeehoo å vips så har du sparat 15000 kr vassego)
felet var inte pumpen utan armaturen kabelbrott eller nåt sånt i den gick bara fram 2- 6 volt igenom kabeln inuti å det e ingenting att flörsöka laga för den som inte vill att tanken skall börja läcka eller att bilen skall börja brinna pumpen kostar 5448 kr men sedan går ju biulskrället igen tackar för mej hoppas n´ågon har nytta av detta :D
av Fisketorp
Tjena!

toppen att det fixade sig specielt efter allt trixande=)

måste bara säga.. FYFANN 5448kr för en sleten j*vla pump..
varför i helsike kan en liten sketen sak kosta så enormt, den är väl inte gjord av guld och platina heller?

Är det för att det bara finns enstaka tillverkare? minns några simpa kretskort som vi hade i skolan för att laborera med, inte värre än att vi kunde göra egna sådana.. kostade 6000kr/st pga endast en leverantör

Rent förjävligt!!!
Om nu någon tyckeratt det är förjävligt att jag tycker att det är förjävligt=P så var god rättfärdiga summan så ska jag nog kunna be om ursäkt

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]