oldtimersmc skrev:~Kalle~ skrev:MurreR skrev:
Att se till att torkaren alltid är lös vintertid är nog en utopi ingen, åtminstone norr om Gävle, kan efterleva. Lever/bor man där det snöar och regnar om vartannat på vintern så fryser torkaren fast efter några kilometer igen. Bara nu i vintras kan jag räkna minst 5 dagar där det var 7-10 minusgrader och ändå regnade. Torkaren där bak mår inte så bra i dessa fall och det gör ont i själen när den hoppar igång oförutsett.
Precis. Här är också ett exempel då det känns onödigt att bakrutetorkaren startar automatiskt
snörök.jpg
Blå skulle älska den bilen, fram med blocket skriva skriva skriva.
Med all rätt tycker att bilden är talande här borde man definitivt använt både torkarna och elbakrutan då hade det inte sett ut på det här viset.
Är man så snål att man inte har råd att använda utrustningen då undrar jag hur man har råd att köra bilen.
Att köra den sliter ju på däck bromsar lack inredning (om man sitter på stolen så blir den nedsutten) sen måste man ju tanka den.
Fy vad dyrt, bättre och gå men fan det sliter allt på sulorna å så blir man ju hungrigare när man rör på sig...
Ett jävla snöväder och kyla och ja, det där händer och är svårt att undvika. Nästan värst är det om det inte är för kallt men torr luft och fuktig snö för då ger vinden sådan avdunstning så det kyls ner effektivt och värmen i rutan orkar inte hålla emot varpå det fryser i motorvägsfarter.
För övrigt hittar jag ingenstans i direktiven där det ställs krav på sikten genom bakrutan.
Det finns krav på backspegel dock, men om du så sedan fyller lastutrymmet till taket med pinigisbollar så spelar det ingen roll, så länge du har adekvat sikt genom de yttre backspeglarna.
Därigenom är det skit samma huruvida du har rutan full av snö, lera, majonäs eller annat. Föreskrifterna talar, vad jag orkat gräva mig fram till, enbart om sikt genom innerbackspegel för typgodkännande (då det är majonäs- och pingisbollfritt) samt för siktfältet (alltså framåt och åt sidorna - bakåt räknas som indirekt sikt).
Där ställs däremot allehanda krav på toning av rutor, rutors beskaffenhet och blablabla.
Som avslutning, en god kvällskaramell att suga på:
"5.2.1. Utvändig backspegel på förarsidan
Siktfältet skall vara sådant att föraren minst kan se en plan, horisontell del av körbanan med 5 m bredd, som avgränsas av ett plan som är parallellt med fordonets längsgående, vertikala medianplan och som passerar genom fordonets yttersta punkt på förarsidan och sträcker sig bakåt från en punkt 30 m bakom förarens okulärpunkter till horisonten.
Dessutom måste vägen vara synlig för föraren motsvarande en bredd på 1 meter, som avgränsas av ett område som är parallellt med fordonets längsgående, vertikala mittplan och som passerar genom fordonets yttersta punkt med början från en punkt 4 meter bakom det vertikala plan som passerar genom förarens okulärpunkter (se figur 7)."
Upp med en hand ni som var tvugna att läsa detta mer än en gång, och likväl inte är helt säkra på att ni har förstått.