Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska lämna in min nu den 12/7. De hade inne en D3 AWD för samma fel. Enligt PST så vet inte Volvo vad felet är ännu heller men de sitter tysligen på händerna utan jobbar på lösning. När lösning är hittad antar jag att det blir gererella återkallningar!
Ja det är nog inte bara dieselbilar. Kört ett par och de är schyssta. Samt några ej
Användarvisningsbild
av Robbi
FilipDjurberg skrev:Jag hade problem men det är löst nu, inte av volvo för dom var inte tillmötesgående utan jag tog saken i egna händer. Jag kör 22x9.5 med 265/30 och det skakar ingenting! Problemet är med vibrationer är att fälgen inte ligger centrerat på navet. Det klappar minimalt 0.3mm men i högre farter känns detta mer. Dvs vibrationer. Jag har åtgärdat mitt själv och nu vibrerar det ingenting. Mercedes har precis samma problem just nu, vibrationer för att nav och fälg inte är samma storlek. Det var min däck kille som sa detta och han fixade det åt mig. :D
Hur fixade du det? Varför ligger inte fälgen centrerad? Beror det på felaktigt nav eller en viss fälg?
Användarvisningsbild
av Robbi
Hagge310 skrev:
HarleyCorv skrev:Fråga till Spid3r med flera: Ni som körde med 18 tum vinterdäck utan dubb hur kändes det? om problem fanns uppgift om tillverkare.
Jag har bara vibrationer på min 18" dubbfria vinterdäck Continental vilket jag svarade på i enkäten men i enkäten kunde man inte svara i samma svar om man hade hjul som inte vibrerar, jag har inga vibrationer på min sommardäck 19" Michelin. Så för min del lutar det åt balanseringen eller vinterdäcken eller fälgarna. Ska få det fixat i höst.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Jag hade exakt samma vinterdäck och samma problem. Inte problem med sommardäcken. Jag ska tydligen få nya vinterdäck i höst.
Robbi skrev:
Hagge310 skrev:
HarleyCorv skrev:Fråga till Spid3r med flera: Ni som körde med 18 tum vinterdäck utan dubb hur kändes det? om problem fanns uppgift om tillverkare.
Jag har bara vibrationer på min 18" dubbfria vinterdäck Continental vilket jag svarade på i enkäten men i enkäten kunde man inte svara i samma svar om man hade hjul som inte vibrerar, jag har inga vibrationer på min sommardäck 19" Michelin. Så för min del lutar det åt balanseringen eller vinterdäcken eller fälgarna. Ska få det fixat i höst.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Jag hade exakt samma vinterdäck och samma problem. Inte problem med sommardäcken. Jag ska tydligen få nya vinterdäck i höst.
Jag kör sommardäcken nu. Vibbar. V däcken har jag inte haft på ännu. Fan man blir galen av detta
Robbi skrev:
FilipDjurberg skrev:Jag hade problem men det är löst nu, inte av volvo för dom var inte tillmötesgående utan jag tog saken i egna händer. Jag kör 22x9.5 med 265/30 och det skakar ingenting! Problemet är med vibrationer är att fälgen inte ligger centrerat på navet. Det klappar minimalt 0.3mm men i högre farter känns detta mer. Dvs vibrationer. Jag har åtgärdat mitt själv och nu vibrerar det ingenting. Mercedes har precis samma problem just nu, vibrationer för att nav och fälg inte är samma storlek. Det var min däck kille som sa detta och han fixade det åt mig. :D
Hur fixade du det? Varför ligger inte fälgen centrerad? Beror det på felaktigt nav eller en viss fälg?
Skulle gärna vilja veta också!
av Turbodanne
Turbodanne skrev:Min bil står på verkstad just nu , den skakar så mycket att den inte är körbar , jag återkommer med åtgärd om dom hittar nått som löser problemet.

Har hämtat ut liket nu , dom kraftiga skakningarna är borta efter byte av alla däcken , dock vibrerar ratten så man är ju själv darrhänt efter att man kört skiten , får ringa verkstan på måndag igen...

Hur svårt ska det vara att lösa problemet?
av Elektrikern84
Turbodanne skrev:
Turbodanne skrev:Min bil står på verkstad just nu , den skakar så mycket att den inte är körbar , jag återkommer med åtgärd om dom hittar nått som löser problemet.

Har hämtat ut liket nu , dom kraftiga skakningarna är borta efter byte av alla däcken , dock vibrerar ratten så man är ju själv darrhänt efter att man kört skiten , får ringa verkstan på måndag igen...

Hur svårt ska det vara att lösa problemet?
Va ju inte kul att höra. Verkar dock som du har mer skakningar än de flesta, från början. Nu är du nog nere på min å många andras nivå. Träffa en Mek från Volvo igår kväll och hon sa att det här är något som ALLA lägger tid på på verkstan. Jag har sett tidigare att man gissar glapp mellan fälg och nav och hon sa att det inte alls är omöjligt. Men hon sa samtidigt att varför det tar lång tid är att alla bilar inte drabbats och att de aom drabbas har olika fel.
av sweborn
Det här är ju fantastiskt. Jag reklamerade min 2012 XC70 pga att bilen småstudsade på vägen, vilket även 2 av 3 referensbilar gjorde. ÅF jobbade hårt med flera bilar och Volvo Cars ignorerade problemen trots att det mycket väl kan ha handlat om en så enkel sak som passformen mellan fälg och hjulnav även då. Fick en XC60 istället som rullar väldigt fint på vägen med bra däck, dvs INTE Pirelli P-zero som sitter original.

Nu är jag sugen på en V90 CC, men det ser ju inte ut som att Volvo Cars tagit till sig frågan över huvud taget. Jag skulle inte ha för stora förhoppningar kring detta.

Orsaken till att jag kikar på en V90 är att Volvo inte längre ser XC60 som en familjebil med dess sämre bagageutrymme i kombination med endast 60/40 delbart baksäte. Svårt att trolla in grejorna då.

Dags att byta fabrikat kanske.
av Elektrikern84
sweborn skrev:Det här är ju fantastiskt. Jag reklamerade min 2012 XC70 pga att bilen småstudsade på vägen, vilket även 2 av 3 referensbilar gjorde. ÅF jobbade hårt med flera bilar och Volvo Cars ignorerade problemen trots att det mycket väl kan ha handlat om en så enkel sak som passformen mellan fälg och hjulnav även då. Fick en XC60 istället som rullar väldigt fint på vägen med bra däck, dvs INTE Pirelli P-zero som sitter original.

Nu är jag sugen på en V90 CC, men det ser ju inte ut som att Volvo Cars tagit till sig frågan över huvud taget. Jag skulle inte ha för stora förhoppningar kring detta.

Orsaken till att jag kikar på en V90 är att Volvo inte längre ser XC60 som en familjebil med dess sämre bagageutrymme i kombination med endast 60/40 delbart baksäte. Svårt att trolla in grejorna då.

V90 har också 60/40. Synd du vill byta märke. Jag är nöjd med min V90 kan jag säga i övrigt! Samt att du kanske får en bil utan vibbar. Då flertalet INTE vibbar.
Användarvisningsbild
av Robbi
sweborn skrev:Det här är ju fantastiskt. Jag reklamerade min 2012 XC70 pga att bilen småstudsade på vägen, vilket även 2 av 3 referensbilar gjorde. ÅF jobbade hårt med flera bilar och Volvo Cars ignorerade problemen trots att det mycket väl kan ha handlat om en så enkel sak som passformen mellan fälg och hjulnav även då. Fick en XC60 istället som rullar väldigt fint på vägen med bra däck, dvs INTE Pirelli P-zero som sitter original.

Det är lätt att tro att de flesta V90 CC vibbar, här ges ju uttryck för de som har problem, men så är inte fallet. Jag har snart kört 1000 mil och inga vibbar. Däremot med vinterdäcken så då vet vi problemet. Jag ska få nya. Kör just nu i Europa och jämfört med min förra XC70 så är det en fantastisk bil. Som ett klister på vägen och för första gången förstår jag varför alla Audis ser bekväma ut på Autobahn. Visst känner jag vägskarvarna men för första gången känns det som att de känns mindre ju fortare man kör. Märkligt.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 114

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60