Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag sköter min personliga hygien så jag behöver ingen konstgjord doft i min bil. :D Skall det dofta något annat än bil i min bil så får det nog bli något mer exklusivt än en doftgran från en bensinmack. En påse torkad lavendel under sätet kanske?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
rid54 skrev:Å andra sidan hade jag en bil, där förre ägaren haft en säck skivat eneträ liggande i bagagerummet över vintern (nån sorts hemslöjdsmaterial). Endoften var helt underbar och den hängde i ett par år i skinnklädseln. Ska du impregnera bilen med doft, välj nåt du verkligen gillar. Lite transmissionsolja på en trasselsudd under ett säte? Eller båttjära?
Det låter ju faktiskt rätt behagligt. Kanske ska göra hyvelspån av en en och placera i en tygpåse i bilen ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Jag sköter min personliga hygien så jag behöver ingen konstgjord doft i min bil. :D Skall det dofta något annat än bil i min bil så får det nog bli något mer exklusivt än en doftgran från en bensinmack. En påse torkad lavendel under sätet kanske?
Det är inte bakterietillväxten och mögel i fillingarna som doftar unket utan bakterier och mögel i evaporatorn i ACn. Det är inte helt lätt att göra rent utan specialmedel :D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det gör man rent genom att byta evaporator, eller i det minsta ta ur den och tvätta den. Att få den att lukta citron löser inte problemet. Det är förstås antibakteriellt i många sprayer också, men det hjälper inte när det finns kvar påväxt av allt möjligt på evaporatorn.
Dessutom ska man själv sitta i en kemtvätt efteråt, inte så roligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:Det gör man rent genom att byta evaporator, eller i det minsta ta ur den och tvätta den. Att få den att lukta citron löser inte problemet. Det är förstås antibakteriellt i många sprayer också, men det hjälper inte när det finns kvar påväxt av allt möjligt på evaporatorn.
Finns inga recondfirmor som plockar ut och byter eller rengör evaporatorn. Det skulle kosta 10-20 tusen då den sitt grymt illa bakom instrumentbrädan.

Man kör "bakteriedödande giftgasattac" (kemikalier eller ozon)= Ventilation på recirkulation + gaspatron/ozióngenerator i kupen.

Sen får man vädra ordentligt. När man har fått bort odören då kan man "lägga till" nybilsdoft.
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Det gör man rent genom att byta evaporator, eller i det minsta ta ur den och tvätta den. Att få den att lukta citron löser inte problemet. Det är förstås antibakteriellt i många sprayer också, men det hjälper inte när det finns kvar påväxt av allt möjligt på evaporatorn.
Finns inga recondfirmor som plockar ut och byter eller rengör evaporatorn. Det skulle kosta 10-20 tusen då den sitt grymt illa bakom instrumentbrädan.

Man kör "bakteriedödande giftgasattac" (kemikalier eller ozon)= Ventilation på recirkulation + gaspatron/ozióngenerator i kupen.

Sen får man vädra ordentligt. När man har fått bort odören då kan man "lägga till" nybilsdoft.
Japp, och det fungerar utmärkt, oftast en begränsad tid.
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:Varken på min förra XC70 -06 eller nuvarande Skoda Superb -13 har jag haft dåligt lukt från AC.
Har inte heller upplevt det i någon av alla bilar jag haft, de personer i min omgivning som klagat på det är samma personer som stänger av ACn under perioder. Själv har jag den alltid på.. Har ingen aning om det hänger ihop, men det känns så!?

Finns ju gott om XC40 el under 300k även en C[…]

Dessa alltså. I mitt fall har de inte uppfyl[…]

Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Heico RIMS

Hello. Maybe someone is looking for Heico Volution[…]