Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo 850 AWD
Det har börjat läcka bränsle från vänster sida bak vid tanken. Har plockat ned skyddsplasten och konstanterat att det är läckage från ett rör som går från armaturen på vänstre sida och snett bakåt och upp under bilen. Tittade i VIDA men det gick inte att utläsa vart röret skulle hän. Någon som har en idé? Det som har gått att kontstantera är att det inte är det röret som går från vänster tankhalva till höger tankhalva - det byttes i samband med att vi bytte armaturerna för en 6-7 år sedan.

OBS detta är den Volvo 850 AWD en 97, tanken är delad i två halvor där bränsle pumpas emellan. Frågan blir om man kan lösa detta utan att ta ned bakaxel och tanken helt. Röret kan man ju ersätta med en slang.

Toppen om någon har något förslag eller idé.

Bästa hälsningar
Amme
Senast redigerad av 1 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Du kanske kan nå dessa om du bara demonterar kardan och viscon. Och lossar dom främre fästena för bakaxeln och skjuter tanken framåt. Givetvis lossa påfyllningsröret oxå.
av Henke3
Returen går till v tankhalva och drar med sig bensinen över till h tankhalva genom ejektorverkan genom det rör du bytt sen tidigare.
Håller med om att bilderna i VIDA / VADIS är sådär...
av Volvo 850 AWD
Hej Henke
Innebär detta att det röret som det läcker ifrån troligen är returen? I sådana fall skulle man ju kunna dra en slang för detta istället från där returen kommer tillbaks vid bränslefiltret på höger sida?

Hade ju vart trevligt om det gick att hålla liv i bilen ett tag till, den är ju i grymt bra skick. Har endast gått 54850 mil nu :)

Bästa hälsningar
Amme
av Volvo 850 AWD
Hej Henke
Innebär detta att det röret som det läcker ifrån troligen är returen? I sådana fall skulle man ju kunna dra en slang för detta istället från där returen kommer tillbaks vid bränslefiltret på höger sida?

Hade ju vart trevligt om det gick att hålla liv i bilen ett tag till, den är ju i grymt bra skick. Har endast gått 54850 mil nu :)

Bästa hälsningar
Amme
av sako75
Hej!
Jag hade bränsleläckage vänster bak på min xc70-99. Jag tog ut baksätet och klippte upp ett hål i plåten efter tips här på forumet.
Röret som var över tanken läckte så jag klippte försiktigt bort det som var dåligt och ersatte med en slang med dubbla slangklämmor.
Det var några månader sen och det funkar än.
Jag vet inte hur det ser ut på 850 men kanske värt att kolla.

Mvh Oscar
Användarvisningsbild
av ketto
sako75 skrev:Hej!
Jag hade bränsleläckage vänster bak på min xc70-99. Jag tog ut baksätet och klippte upp ett hål i plåten efter tips här på forumet.
Röret som var över tanken läckte så jag klippte försiktigt bort det som var dåligt och ersatte med en slang med dubbla slangklämmor.
Det var några månader sen och det funkar än.
Jag vet inte hur det ser ut på 850 men kanske värt att kolla.

Mvh Oscar
Är samma.
av Volvo 850 AWD
Bilen åkte in på Volvo verkstad. De löste det hela genom dragning av nytt rör o slang från vänster tankhalva till höger tankhalva. Tack för svar o inlägg, det hjälpte bra till att få någon ide. Det är ju inte så många verkare längre som kan 850 AWD o de första v70 XC AWD //amme
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]