Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
Hej alla,
Jag vill använda en ledig säkringsplats i den bakre elcentralen/säkringshållaren. Det går en plusskena på ena säkringssidan men motsvarande stiftplats är tom. Vad är det för typ av kopplingssko jag ska trycka in i den lediga platsen?

Jag har frågat Bilia-reservdelar men dom kan inte hitta det i "VIVA".

Någon som vet?

Tacksam för svar...
Användarvisningsbild
av Hioda
Ja det ska väll farao vara omöjligt att hitta vad man ska köpa :x Inte ens Volvo kan svara på var man kan få tag på det.
Jag får leta vidare...

Tack iallafall
av glock40sw
Jag har också erfarenhet att en icke rutinerade expedit på Bilia har svårigheter att hitta en särskilt kabelkontakt med artikelnummer från Vidas reservdelslista. Men de finns där ,tom. för flera olika kabeldimensioner men de är inga frekventa artiklar och kanske därför svåra att hitta. Om jag minns rätt och letar efter en kontakt som passar i REM ska man utgå från en kabelmatta som är ansluten i REM och sen leta delar som ingår i den mattan.
av Nelsson
Tyvärr finns inte alla kabelskor/stift som reservdel från Volvo, då behövs oftast hela kabelmattor köpas.
Man behöver också läsa ett kopplingsschema för att få fram vilken beteckning kontaktstycket/styrenheten har innan man kan finna det i Vida.
Har själv erfarenhet av detta då jag behövde ett stift för placera säkring i centralen intill CEM i min v70.
ÅF kunde inte hitta rätt, så de fick skicka en rapport och fråga Volvo, fick svar senare under dagen men en rad artikelnummer som fanns i denna central.
ÅF beställde allihop men ingen passade, rapport igen till Volvo med svar att detta var det som fanns, komplett kabelmatta inkl central var alternativet.

Hittade tillslut en central på bildelsbasen som jag beställde och tog en kabel ur :shock:
Användarvisningsbild
av Hioda
Jag har letat som en galning och tror mig hittat något som kan vara det jag söker.
Det verkar stämma med längden då den är betydligt längre en en vanlig flatstifthylsa eller kabelsko som det kallas med.
Vad tror ni?
Bild
av Naesstrom
Hittade du en som passade, kanske tom kommer ihåg nummer på den...
Köpte en begagnad kabelsats och dragkrok och såklart hade dom bara klippt den kabeln rakt av så är på jakt efter en

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]