Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1180607
joel80 skrev:
Mwi skrev:Här är en rapport om Sveriges framtida elproduktion från IVA, tanken som vissa har att det räcker med att skruva upp en massa nya eluttag överallt och bygga ut sol och vindkraften sen så kör vi elbil kommer nog inte att fungera året runt.
https://www.iva.se/globalassets/info-tr ... uktion.pdf
Nu förstår jag inte alls vad du menar.. Den rapporten gav ju snarare en vink om att det finns enorm potential i våra energisystem och jag ser inga som helst konflikter mellan den rapporten och de rätt få extra tWh vi skulle behöva för elbilar.
Rent tekniskt är det ju inga problem, problemen ligger väl snarare på det politiska planet man vinner inget val på att bygga ut alla älvarna i Sverige eller bygga ny kärnkraft som är några av scenariona i rapporten. El-produktionen måste ju hela tiden vara i balans med förbrukningen, annars kollapsar hela systemet och att lagra energi i batterier har än så länge inte varit så lyckat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6627798
#1180609
Jallemet skrev: "Tesla Model S väger 2 100 kg. Bilen som den oftast jämförs med, BMW M5 väger 1945 kg, dvs endast 155 kg mindre, som 2 passagerare. Tar vi en bil med 7 sittplatser som Volvo XC90 väger den 2188 kg = 88kg mer."

Källa: teslaclubsweden.se

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Har du kollat varvtiderna på Nürburgrings nordslinga skiljer en del mellan en M5:a och Tesla, fast Teslan har betydligt högre effekt.
#1180613
Mwi skrev:
Jallemet skrev: "Tesla Model S väger 2 100 kg. Bilen som den oftast jämförs med, BMW M5 väger 1945 kg, dvs endast 155 kg mindre, som 2 passagerare. Tar vi en bil med 7 sittplatser som Volvo XC90 väger den 2188 kg = 88kg mer."

Källa: teslaclubsweden.se

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Har du kollat varvtiderna på Nürburgrings nordslinga skiljer en del mellan en M5:a och Tesla, fast Teslan har betydligt högre effekt.
BMW marknadsför sig iofs med freude am fahren och länge varit sportiga men jag tänkte mer på älgtest och vardagssituationer och inte när man pressar en punka mot curbsen i die grüne hölle.

Sen vet jag inte hur många som lyckats på riktigt med en älgmanöver, dom jag känner till har antingen brakat av vägen eller in i älgen.
#1180614
Mwi skrev: Rent tekniskt är det ju inga problem, problemen ligger väl snarare på det politiska planet man vinner inget val på att bygga ut alla älvarna i Sverige eller bygga ny kärnkraft som är några av scenariona i rapporten. El-produktionen måste ju hela tiden vara i balans med förbrukningen, annars kollapsar hela systemet och att lagra energi i batterier har än så länge inte varit så lyckat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6627798
Dom räknar ju med att man kan effektivisera nuvarande vattenkraft en del.. Tillsammans med utbyggd solel och vind plus kommande lagringslösningar (som redan används skarpt i flera länder.) ska du se att det kommer gå utmärkt.

Lagra el i batteriet går bra.

https://www.nyteknik.se/energi/tesla-fo ... gi-6814644

Australien är också intresserad av batterilagring för att få bukt med elavbrott dom rätt ofta verkar råka ut för.

http://www.di.se/nyheter/teslachefen-ja ... 100-dagar/
#1180631
joel80 skrev:Var kan man se det älgtester som nämndes i nån kommentar ovan där alla elbilar skulle fått dåligt resultat? Väghållningen brukar annars vara det som framhävs som extra fördelaktigt då man får ner tyngdpunkten rejält med batterierna och har bättre fördelning av tyngden i bilen när den stora feta klumpen där fram inte behövs.
Man måste tyvärr köpa senaste numret av Teknikens Värld för att få veta mer. De testar fyra batteribilar: BMW i3, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf och Renault Zoe.
#1180634
joel80 skrev:Lagra el i batteriet går bra.
Hmm. Undrar hur stora utrymmen och hur stora investeringskostnader som krävs för att med hjälp av batterier hantera säsongsvariationen i solelsproduktionen här i Sverige vid full utbyggnad.
#1180644
joel80 skrev:
Mwi skrev: Rent tekniskt är det ju inga problem, problemen ligger väl snarare på det politiska planet man vinner inget val på att bygga ut alla älvarna i Sverige eller bygga ny kärnkraft som är några av scenariona i rapporten. El-produktionen måste ju hela tiden vara i balans med förbrukningen, annars kollapsar hela systemet och att lagra energi i batterier har än så länge inte varit så lyckat.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6627798
Lagra el i batteriet går bra.

https://www.nyteknik.se/energi/tesla-fo ... gi-6814644

Australien är också intresserad av batterilagring för att få bukt med elavbrott dom rätt ofta verkar råka ut för.

http://www.di.se/nyheter/teslachefen-ja ... 100-dagar/
Enligt artikeln i Sveriges Radio går det ju inte så bra.
Artikeln i Di är ju än så länge bara prat från Elon Musk så där vet man ju inte hur det kommer att fungera.
Artikeln i Nyteknik visar ju en anläggning som fungerar bättre än en dieselgenerator och det är ju imponerande.

Är det någon här som vet elpriset på Tau eller i Australien, själv misstänker jag att det är liteeeee högre än vad vi betalar i Sverige.
Får vi samma elpris i Sverige som krävs för att få ekonomi i den här typen av anläggningar utöver subventionerna för att bygga dem, så kommer vi säkert få ett väldigt stort el överskott och då behöver vi ju inte bygga ut elproduktionen :lol:
Så Sebas profetia kanske blir uppfylld när industrin lägger och vi inte behöver bilar för att ta oss till jobbet.
#1180652
Med nuvarande svenska regler och elpris finns det tyvärr inte ekonomi i solcellsparker trots att det finns lokal avsättning för elen helt utan något behov av att också investera i batterier. Jag vet eftersom jag är delägare till ett nedlagt grustag där förutsättningarna för solcellspark är idealiska i alla avseenden och vi gärna skulle vilja se den byggas men där det lokala elbolaget, beläget bara ett stenkast från den före detta grustäkten, ändå inte tror att det för närvarande går att få det hela lönsamt.
#1180659
Håll hårt i grustaget andersuw... Om ett par år har du billigare solel än andra energislag även här i Sverige. Just nu har det slagit över i de soligaste regionerna i världen, men det är lite så stor skillnad på soltillgång här sett på hela året.

När det gäller batterilagring så menade jag mer för lite kortare lagringstid.. inte från säsong till säsong, utan mer för att jämna ut mellan dagar och även för vindkraften.
Långvarig lagring görs nog med större fördel i dammar. Borde inte solelen hjälpa till att hålla vattenkraftsdammarna välfyllda?

Jag läste, eller såg kanske... om en liten ort som körde mycket solceller och de använde elöverskottet dagtid till att pumpa upp vatten i en stor damm på bergssidan, där dom sen hade ett kraftverk som kunde ge dem el på natten/kvällen eller dagar då det var mindre sol.

Jag har aldrig sagt eller trott att solel kommer bli Sveriges huvudsakliga kraftkälla, men det kan ge betydligt mer än idag och det finns möjlighet för viss lagring redan nu. Det kan kanske bli så att Sverige kommer att imortera mer el vintertid än vad vi gör idag.. För på många ställen i Europa har möjlighet till skaplig solelsproduktion året om.. På samma sätt kan Sverige exportera mycket solel under sommaren då vi kommer ha ett överskott och producera el under fler timmar än de flesta andra länder.

Mwi:
Australien ligger ganska likt oss i kwh-pris.. inget extremt i allafall.
https://www.energycouncil.com.au/analys ... a-compare/
#1180661
Intressant inslag i dagens Rapport om koldioxidutsläppen vid batteritillverkning. Batterierna till en batteribil som klarar en räckvidd på 50 mil beräknas ge upphov till CO2-utsläpp motsvarande 7 000 liter diesel. På det kommer man ju rätt långt, definitivt mer än 10 000 mil även med en fullstor bil och halvmodern dieselmotor. Kan man köra på enbart HVO kommer elbilen aldrig ifatt. Inslaget börjar ca 17:50 in i programmet.

https://www.svtplay.se/video/14142240/r ... ab=senaste
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 61
meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]