NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ragnarpe
Fast drag tog jag på nya V50:n i våras och dessutom kupévärmaruttag. Motorvärmare är ju standard i F-modellerna. Draget kostade 6200 och värmaruttaget 1300:- Ett delbart drag skulle kosta ca 10 000 och det tycker jag
inte det var värt.
av kennebrant
Ett tips är att kolla med JB bildemo i Jönköping. de har delabara drag för strax över 2000:- kompletta satser.

det enda jag behövde var att ladda mjukvara för Trailermodelen och köpa nytt lås till den samt en kåpa (har sportkjolar) samt den vanliga reg besiktningen på SBP.

Totti så kan man landa under 3000:-
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Pris på fast drag Volvo Nordiskabil i Luleå: ca 6600,-

3248,- för material (Drag, 7-poligt kablage, styrenhet och mjukvara)
3430,- för montering
Sen tillkommer typbesiktning som lär hamna strax under en tusenlapp.

Eftersom jag har "fördelen" att bo nära gränsen så tänkte jag kolla vad dom tar i Finland för samma operation. Det ska tydligen vara en hel del billigare där.
Användarvisningsbild
av gripen
Strax under en tusenlapp för regbeskiktning???

Bilprovningen tar såvitt jag kan se 380 spänn för det.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... 55004C3D44!

Skulle Volvo över _dubbla_ den summan för att göra det själva i samband med själva jobbet. Fy fasen för att sitta i knät på märkesverkstäderna när man kör moderna bilar... :(
av Ragnarpe
gripen skrev:Strax under en tusenlapp för regbeskiktning???

Bilprovningen tar såvitt jag kan se 380 spänn för det.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... 55004C3D44!

Skulle Volvo över _dubbla_ den summan för att göra det själva i samband med själva jobbet. Fy fasen för att sitta i knät på märkesverkstäderna när man kör moderna bilar... :(
Du har rätt gripen, det är ju bara o läsa innantill vad dom skriver:
Registreringsbesiktning - tidigare registrerat fordon

Registreringsbesiktning, tidigare registrerat fordon – mindre enstaka ändring.

Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.
Personbil 380
Lastbil/Buss 450
Motorcykel 380
----
Max 3 500 kg
----

Bilen är som ny redan registrerad och klar för användning så det här faller under begreppet mindre enstaka ändring.
Senast redigerad av 1 Ragnarpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Ojoj...ja i så fall vette fan om man ids låta dom göra ett piss.
Det som dock förvånade mig lite var att mjukvaran endast gick på ca 150,- något som dom annars brukar vara duktiga på att ta betalt för.

Monteringen ser ju inte direkt svår ut om man kollar anvisningarna. Jag gissar att man tom kan klara det utan att demontera kofångaren.
Det enda kruxet är bara att man inte har någonstans att göra jobbet då man bor i lägenhet och kötiderna till garage är minst hundra år! :evil:

Men som jag nämnde tidigare så ska jag först höra med finnarna om dom är billigare. Då kan man kanske lägga ut 200,- i soppa pengar på att åka dit. 8)
Användarvisningsbild
av gripen
Rolf Ericsson Bil här i Borlänge skulle ha runt 6000 för fast drag. Därtill besiktning för 380 spänn som tidigare framkommit. De besiktar inte själva, men har tydligen nåt eget avtal med SBP i Falun (Borlänge typbeskiktar inte) så att det kan göras fort utan att man själv behöver beställa tid och åka - och inte verkar de ta något "eget" för det heller. :)

Det var ju iaf positivt, så det blir väl där då när väl skattepengarna kommer... Utomlands är liksom inte aktuellt... :)

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]