- mån 19 jun 2017, 08:55
Om nu pulserande magnetfält är farliga för människan har jag dock ingen synpunkt på då åsikterna går isär.

Stolparna står glesare än bilarna, så på en gata med 100 bilar kan det står 25 stolpar som matas med EN 25 A huvud-säkring, Så får varje lampa 1 A = 240 watt, det är mer än tillräckligt så det oftast sitter en 125 watt kvicksilverlampa i varje lyktstolpe om det inte är nya LED för då kan huvud-säkringen vara bara 6 A.
Släcker du ned belysningen helt på gatan och låter de 100 bilarna hänga på 25 A säkringen får de inte ta mer än 0.1 A var, det är rätt långt ifrån 10-16 Ampere du pratar om. Ibland är det en 3-fas kabel så lyktorna är fördelade över 3 faser, men det skuller ändå bara ge 0.3 A till varje bil.
Eon beräknar att varje nytt långsam-ladduttag kostar ca 25.000 kr med ny huvudmatning, nedgrävning av kabel, stolpe, uttag och individuell mätare och betalningslösning, (Ja, jag har jobbat med detta också)
Att städerna långsiktigt skulle vara fulla med ladd-uttag med gratis ström är en utopi.
joel80 skrev:Har du nån som helst källa till att det skulle skulle sprida någon som helst elektromagnetisk strålning eller går du bara på utifrån vad du tror?Visst är målet att all elektromagnetisk strålning på några hundra kHz och 10-1000 kW ska sugas upp av spolarna i bilen, men en del av magnetfältet kommer alltid att sprida sig. Speciellt som det är ett avsevärt avstånd mellan spolarna i golvet/vägbanan och spolarna i golvet på bilen. Det vore ju en helt annan sak om man tryckte de mot varandra rent fysiskt. Men då kunde man ju lika gärna haft en kontakt istället.
Om nu pulserande magnetfält är farliga för människan har jag dock ingen synpunkt på då åsikterna går isär.

joel80 skrev:Att inte stolparna skulle klara det är struntsnack. Det behövs på sånna parkeringar inte mer än 10-16A enfas för att det ska vara fungerade destinationsladdning/nattladdning. Alltså inte mer än vad en dammsugare drar.Hur menar du då struntsnack , jag har faktiskt installerat lykstolpar för länge länge sedan. De fungerar som en ljusslinga i din gran. Ett ljus/mörker-relä matar via EN säkring EN kabel som går via alla stolpar på gatan, sen sitter det ytterligare EN säkring i varje stolpe.
Stolparna står glesare än bilarna, så på en gata med 100 bilar kan det står 25 stolpar som matas med EN 25 A huvud-säkring, Så får varje lampa 1 A = 240 watt, det är mer än tillräckligt så det oftast sitter en 125 watt kvicksilverlampa i varje lyktstolpe om det inte är nya LED för då kan huvud-säkringen vara bara 6 A.
Släcker du ned belysningen helt på gatan och låter de 100 bilarna hänga på 25 A säkringen får de inte ta mer än 0.1 A var, det är rätt långt ifrån 10-16 Ampere du pratar om. Ibland är det en 3-fas kabel så lyktorna är fördelade över 3 faser, men det skuller ändå bara ge 0.3 A till varje bil.
Eon beräknar att varje nytt långsam-ladduttag kostar ca 25.000 kr med ny huvudmatning, nedgrävning av kabel, stolpe, uttag och individuell mätare och betalningslösning, (Ja, jag har jobbat med detta också)
joel80 skrev:En ny bra standard? Vad sägs om den nuvarande som redan finns där kabeln låses fast? Typ2 Mode3.Jag vill ha den fastlåst i uttaget/lyktstopen, inte i bilen, om jag betalar strömmen i stolpen/uttaget via min mobil vill jag inte att någon annan drar ur sladden och kopplar in sig då jag betalar.
Även de flesta bilar med typ2-uttag låser kabeln i bilen.
Att städerna långsiktigt skulle vara fulla med ladd-uttag med gratis ström är en utopi.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.