Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

OK. Tekniken har kanske eliminerat problemet med att låsa/låsa upp luckan över uttaget (fast med viss risk för "strömstöld") och problemet med glömska. Men resten kvarstår ju. Jag är inte särskilt lättstörd över den här typen av grejer men den minut jag måste ägna åt att fippla med sladden före varje avresa och efter varje ankomst tyckte jag blev rätt jobbig i längden. Tacka vet jag bränslevärmare. :-)

Och hur var det nu med mina frågor om Seba och hans framtidsvisioner, vilket ju är vad tråden ursprungligen handlar om?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1179793
Alltså jag har ingen aning.. Vet inte var jag ska hitta sånna siffror. Det verkar inte ens förts statistik i Sverige på den tiden över antalet bilar.. Eller inget som jag hittar i allafall.
Bilderna och jämförelsen har jag sett förut. Jag förutsätter att det tog längre tid "på landet" och även här i svergie hade vi ju häst och vagn långt in till mitten av seklet.. Och även på vissa ställen efter det.
Men den stora massan förstår jag bytte färdmedel i USA på strax över ett årtionde.

Om vi får en kraftig förändring här så kan man ju räkna med att det tar i allafall ca 10 år innan elbilarna är nära helt dominerande från det att försäljningen går över till nästan bara elbilar. Det tar ju ett tag att byta ut bilparken, även om det kan accelerera lite av kommande förbud eller skattehöjningar på fossila drivmedel.
Får vi en vettig omställning med t.ex HVO och "miljöbensin" kan kanske Ice-bilarna överleva lite längre än hästarna.. Frågan är hur folk kommer tänka när det finns begagnat ice-bil för 15k att köpa som kostar 15k per år att tanka (1500mil) och elbil för 45k som kostar 2000kr per år att ladda för samma antal mil... Jag har inget exakt svar där, men det blir intressant att se. :)
Ursäkta en okunnig men ICE, vad innebär det?

Nu kan vi köpa nya bilar på internet så det borde gå att snabba på föryngringen.

Jag gillar gamla bilar...men rullande 30 & 50årsgräns för skattefri resp. besiktningsfri går inte det emot hela idén men utveckling...? Jag ser dagligen entusiastbilar som körs som bruksbilar och så var det väl inte tänkt tror jag.

Försäkringsbolagen har väl gräns på sina entusiastförsäkringar och det borde rimligtvis staten ha också. Vad jag vet så finns ingen sån gräns.

EPA & A-traktorer är en bov tack vare sin kassa utväxling. Kanske en el-A?

:)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
ICE = Internal Combustion Engine = förbränningsmotor. I den engelskspråkiga debatten är ICE rätt väl etablerat vid det här laget. På svenska finns väl ingen bra och väletablerad motsvarighet ännu, även om man kunde tänka sig IFM. Joel tyckte förbränningsmotor var för långt att skriva och jag tyckte att "fossilmotor" som benämning på "förbränningsmotor" var helt fel så vi enades om ICE som en kompromiss. ;-)

Och jo, att använda skattebefriade bilar som bruksbilar går helt mot bl.a. idén med skattebefrielsen. Idén är förstås att göra det möjligt att bevara och köra gamla bilar i uppvisningssyfte utan alltför dryga kostnader. Man kanske kunde lösa missbruket genom att maximera den årliga körsträcka som fordras för att få skattebefrielse men det kanske bara skulle resultera i en massa mätarskruvande.
joel80 skrev:Alltså jag har ingen aning.. Vet inte var jag ska hitta sånna siffror. Det verkar inte ens förts statistik i Sverige på den tiden över antalet bilar.. Eller inget som jag hittar i allafall.
Bilderna och jämförelsen har jag sett förut. Jag förutsätter att det tog längre tid "på landet" och även här i svergie hade vi ju häst och vagn långt in till mitten av seklet.. Och även på vissa ställen efter det.
Men den stora massan förstår jag bytte färdmedel i USA på strax över ett årtionde.
Nja det gjorde den ju definitivt inte annat än möjligen i just centrala New York City, en plats där incitamenten för att byta var osedvanligt starka (kan inte ha varit så lätt att få hästen och vagnen parkerad på Broadway kanske, särskilt över natten ;-) ), de finansiella resurserna för att göra det likaså och tillgången på nya bilar och den service de behövde säkert också bättre än annorstädes. Så här ser kurvan för den amerikanska personbilsflottan ut för tiden från omkring år 1900 och framåt (källa Huffington Post):
US Car Fleet.jpg
US Car Fleet.jpg (40.22 KiB) Visad 1482 gånger
Noga taget fanns det knappt 1,2 miljoner personbilar i USA 1913. Invånarantalet var då ca 100 miljoner så det gick ungefärligen 100 invånare på en bil. När det gäller hästar har jag inte hittat någon lika noggrann statistik, troligen därför att det inte fanns någon registreringsplikt på dem. Men antalet uppskattas till ca 20 miljoner 1915.

I Sverige tror jag inte vi hade börjat registrera bilar ännu 1913 och därför finns troligen ingen tillförlitlig statistik så tidigt. Den kurva som finns för tiden från 1923 och framåt talar ändå sitt rätt tydliga språk: ;-)
Sverige bilstatistik kopiera.jpg
Sverige bilstatistik kopiera.jpg (59.14 KiB) Visad 557 gånger
Antalet invånare 1913 var ca 5,5 miljoner och antalet hästar omkring 700 000.
Om du med "tydligt språk" menar att d t gick extremt snabbt håller jag med! Från 1950-1963 gick det från väldigt få till 1.5mijoner bilar!
1963 var vi ca 7.6miljoner i Sverige. Skulle vilja säga att det verkligen var en disruptiv utveckling!

Att det när det gällde bilar skedde på olika tider i olika delar av världen har ju troligen sina orsaker. Värden var inte i närheten så homogen som den är idag och ser vi på Sverige så var Sverige fattigt fram till efter kriget typ.

Idag har vi en mer gemensam världsekonomin samt import och export av nya varor och tekniker.

Idag kommer vi nog se kurvorna i olika länder betydligt närmre varandra.. Fast just nu troligen ett par år efter i USA p.g.a politiska läget och billigt bränsle.
Ladda med induktion??? Innan var det ju ett jäkla gnäll att batterikabeln i volvo skapde någon mikrotesla, och ingen kunde bo i lägenhet som låg ovanför en transformator i källaren som också gav någon microtesla. Nu pratar man om att pumpa ut megatesla som får folks pacemaker att smälta bara man befinner sig i samma kvarter.... Vad gäller ?

Hur ska det funka med laddutag i lyktstopen, den står ju inte vid körbanan så man får ju ha sladdarna tvärs över trotoaren, Inte bra, och än värre när fastighetsskötaren kör snöslungan på trotoaren.

Dessutom är inte lyckstoplana säkrade eller har kraftiga nog kablar fram.

Det måste också till någon ny bra standard så man kan låsa fast sin kabel i uttaget så den inte blir snodd, eller någon annan drar ur den och pluggar in sin kabel medans jag betalar för stömmen via mobilen.
Har du nån som helst källa till att det skulle skulle sprida någon som helst elektromagnetisk strålning eller går du bara på utifrån vad du tror?

Ladd uttag i lyktstolpar som står på andra sidan trottoaren håller jag med om blir ett problem. På sånna gator funkar det sämre.

På vissa gator/parkeringar skulle det funkar fint.
https://goo.gl/maps/qfU4UoyCcsK2

Att inte stolparna skulle klara det är struntsnack. Det behövs på sånna parkeringar inte mer än 10-16A enfas för att det ska vara fungerade destinationsladdning/nattladdning. Alltså inte mer än vad en dammsugare drar.

En ny bra standard? Vad sägs om den nuvarande som redan finns där kabeln låses fast? Typ2 Mode3.
Även de flesta bilar med typ2-uttag låser kabeln i bilen.
Jo, det är valfritt att se utvecklingen med positiva ögon eller inte dock så pågår den ständigt.

Viktigt att belysa eventuella problem/möjligheter såklart.

Åkte förbi lastbilstrådarna väster om Gävle i fredags och det är ingen vacker syn och tror inte det är någon patentlösning för framtiden. Ibland transporteras gods som överstiger fri höjd (4,5m).

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
joel80 skrev:Om du med "tydligt språk" menar att d t gick extremt snabbt håller jag med! Från 1950-1963 gick det från väldigt få till 1.5mijoner bilar! 1963 var vi ca 7.6miljoner i Sverige. Skulle vilja säga att det verkligen var en disruptiv utveckling!
Mot bakgrund av vad vi alla redan visste sedan länge (att personbilen snarare än hästen är ett dominerande fortskaffningsmedel i Sverige idag och att det numera bara går drygt två invånare på varje bil) är det förstås inte det minsta uppseendeväckande att antalet bilar ökade snabbt någonstans på vägen. Alltså var det inte det jag tänkte på.

Mot bakgrund av vad Seba låter påskina är det däremot rätt uppseendeväckande att det i Sverige knappt fanns några bilar alls 1913. Om den amerikanska situationen det året fortfarande var väldigt långt från någon dominans för bilen (ungefär en bil på 100 invånare, ungefär en häst per fem invånare) hade utvecklingen i Sverige knappt ens börjat. Faktum är att vi tio år senare, 1923, fortfarande inte hade nått den amerikanska per capita-nivån för bilar från 1913. År 1923 var fortfarande bara 37 823 personbilar registrerade i Sverige (vilket råkar vara ungefär samma antal som de laddbara bilarna svarar för idag). Ännu mer uppseendeväckande är att den bild Seba försöker förmedla, och som du uppenbarligen gick på, är att den inte heller är det minsta representativ för USA som helhet. Så snart man rörde sig utanför New York City och andra storstadskärnor var personbilen i själva verket en ungefär lika sällsynt företeelse i USA 1913 som laddbara bilar är i Sverige idag.

Vari ligger förresten det disruptiva i den svenska utveckligen 1950-1963? Räcker det med att en utveckling helt enkelt går fort för att den skall sägas vara "disruptiv"? Varför kan vi då inte kalla den något som bara syftar just på snabbheten, t.ex. att den är explosiv, går med raketfart eller något i den stilen? Om det krävs något mer än bara snabbhet, vad är det då som skall till för att utvecklingen skall sägas vara just "disruptiv"? Och exakt vad var detta något när det gäller expansionen av den svenska personbilsflottan 1950-1963?
joel80 skrev:Att det när det gällde bilar skedde på olika tider i olika delar av världen har ju troligen sina orsaker. Värden var inte i närheten så homogen som den är idag och ser vi på Sverige så var Sverige fattigt fram till efter kriget typ.
Världen är fortfarande extremt heterogen ifråga om välståndsfördelning. Det är mycket möjligt att klyftorna är större idag än de var då. Och nej, Sverige var inte fattigt till efter kriget "typ". År 1939 hade Sverige i själva verket den sjunde högsta BNPn per capita i världen. Inte heller var det några avgrundslika skillnader mellan de sju länderna i toppen. Det land som ledde BNP-ligan (USA) hade bara ca 14 procent högre BNP per capita än Sverige.
joel80 skrev:Idag har vi en mer gemensam världsekonomin samt import och export av nya varor och tekniker.
Stämmer. Men den bil som mer än någon annan bidrog till den tidiga expansionen av bilparken i början av 1900-talet, det vill säga T-Forden (som vissa år producerades i större antal än alla andra biltillverkares produktion sammantagen) exporterades tidigt. Man började också sätta ihop bilen utomlands redan 1911 och den kom att tillverkas i inte mindre än 13 länder, däribland två av våra nordiska grannländer: USA, Canada, Storbritannien, Tyskland, Argentina, Frankrike, Spanien, Danmark, Norge, Belgien, Brasilien, Mexico och Japan.

Min huvudpoäng är dock inte att Seba har fel bara ifråga om detta enskilda exempel, det vill säga när det gäller hur fort bilen slog ut hästen och implikationerna av denna historiska utveckling i nuet. Min huvudpoäng är att han driver en tes där han plockar russinen ur kakan ("cherry-picking" på engelska), det vill säga ensidigt väljer ut exempel som passar tesen utan att resa den kritiska frågan om hur representativa och generaliserbara dessa exempel är. Normalt sett är jag totalallergisk mot den typen av framställning. I det här fallet tycker jag den trots allt kan gå för sig eftersom de utvecklingstendenser han pekar på förtjänar uppmärksamhet och hans rapport, via diskussion och eftertanke, kanske kan bana väg för en mer nyanserad syn.

Men det gäller att vara på sin vakt när man träffar på tesdrivare som Seba. Låt mig ta ytterligare ett exempel. Seba skrattar ut stackars Kodak och anför det som typexempel på hur stora etablerade företag missar tåget i "disruptiva" brytningstider genom sin oförmåga att förutse och leda utvecklingen. Och han har förvisso helt rätt i att Kodaks bokslut var alldeles förträffligt år 2000 samtidigt som företaget gick i konkurs bara 12 år senare. Men berodde det verkligen på Kodaks oförmåga att förutse och leda utvecklingen av den "digitala" kamerasensorn (som i själva verket i vissa avseenden är mer analog än film).
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 61
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]